Sivu 1/1
BJ 40 ulosott/laatikko
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 11:24 am
Kirjoittaja benjaminf
Jostain vanhasta topicista luin että ulosotto voi aiheuttaa melkoista sirinää vaikka ei ole kytkettynä .
Voiko olla mahd.että pto. laakerit, tai tiukka hammaskosketus ?(pto välissä pelkkä tiiv.aine ei tiiv.)
Heti kylmänä parempi,lämmetessä pahenee.
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 1:16 pm
Kirjoittaja bj45lava
Jossain manuaalissa on muuten mainittuna, et missä välissä tiiviste on pakollinen, kuten esim uudemman halkaistavan jakiksen väleissä on oltava paperit.
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 2:01 pm
Kirjoittaja Kontio
Vaihdoin tässä jokinaika sitten HJ:iihin kaksisuuntaisen ulosoton yksisuuntaisen tilalle, ja siinä sitten samalla ihmettelin tuon ulosoton toimintaperiaatetta.
Tuossa yksisuuntaisessa kytketään hammaspyörä kosketukseen jakiksen kanssa, kun taas kaksisuuntaisessa ulosotossa hammaspyöräpari pyörii koko ajan, kun auto on liikkeellä.
Ja sitten kun pyörittelin käsin sitä irtonaisena olevaa kaksisuuntaista pto:ta, niin sieltä sisältä kuului selvästi jo laakeriääniä alimmaiseselta rattaalta.
Joten kysymykseen vastaten, voi kuulua ulosotosta ääniä, vaikka se ei ole kytkettynä päälle, johtuen juuri niistä kahdesta kokoajan pyörivästä hammaspyöräparista.
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 2:21 pm
Kirjoittaja Antsa
Yritin tavata manuaalia mutta suoraa vastausta ei löytyny.
Mutta koska suunta valitaan sillä alimmalla hammaspyörällä niin siellähän on sillon hammaskosketus koko ajan pto:n ja jakolootan välillä.
Eli jos sieltä puuttuu tiiviste niin se kyllä saattaa mennä tiukaksi se väli.
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 2:23 pm
Kirjoittaja benjaminf
Otin tossa vinssiakselin irti ja pyöritin ulosotto päällä ja laatikot vapaalla sitä ulosoton laippaa. Tuntuu jossain kohtaa kanittavan,mutta on siinä muita paikkoja missä voi kanittaa.
Hassua vaan että ääni vähenee ,melkein poistuu kun veto päällä ajaessa ylämäkeen.
Re: BJ 40 ulosott/laatikko
Lähetetty: Ma Kesä 04, 2012 5:48 pm
Kirjoittaja bj-40/76
[quote="benjaminf"]Jostain vanhasta topicista luin että ulosotto voi aiheuttaa melkoista sirinää vaikka ei ole kytkettynä .
Voiko olla mahd.että pto. laakerit, tai tiukka hammaskosketus ?(pto välissä pelkkä tiiv.aine ei tiiv.)
Heti kylmänä parempi,lämmetessä pahenee.[/quote]
Ulosoton alla kuuluu olla melko paksu paperitiiviste, hammasvälys menee nollille/nekatiiviseksi jos puuttuu. tuli taannoin kokeilta
Ja tuo että vedättäessä ei kuulu, jostuu siitä että tuo hammasratas samalla akselilla kun jakolaatikon sisäänmeno, ja kun vedättää niin kaikki välykset menee toiseen reunaan ja silloin siellä on pikkusen enemmän tilaa.

Lähetetty: Ma Kesä 04, 2012 9:36 pm
Kirjoittaja benjaminf
Laitoin tänään 0,5mm. tiivisteen väliin ja samassa uudet laakerit pto puoliseen akseliin.
30 km.lenkki heitetty,ja ainakin vielä äänet poissa.
Tuntuu kun koko auto kulkis köykäsemmin.
KIITOS vinkeistä.