HDJ:n akku ongelma.
Valvoja: Käyttäjä
HDJ:n akku ongelma.
Kysellään taas hölmöjä. Osaisiko joku kertoa että minkä kokoista akkua kannattaisi laittaa hodariin?
Kaveri keneltä ostin värkin oli laittanut reilu vuosi sitten 65 amppeeriset bilteman akut keulille. ja nyt akut paskana.
Kaveri keneltä ostin värkin oli laittanut reilu vuosi sitten 65 amppeeriset bilteman akut keulille. ja nyt akut paskana.
Bilteman akut voitti aikoinaan oikein tekniikanmaailman testinkin..
Voisko niiden akkujen paskoontumeen olla joku muu syy kuin akut itse..? Onko esim jommalta kummalta akulta ryöstetty virtaa soittimelle tai vaikka ikkunassa vilkkuvalle minijoulukuuselle?

Voisko niiden akkujen paskoontumeen olla joku muu syy kuin akut itse..? Onko esim jommalta kummalta akulta ryöstetty virtaa soittimelle tai vaikka ikkunassa vilkkuvalle minijoulukuuselle?
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Oikean puoleisesta akusta on otettu virta lisäpitkille sekä työvaloille taakse. Lisäpitkiä tullut käytettyä puolisen kymmentä kertaa, työvaloja ihan muutaman kerran.
Laturi on vaihdettu uuteen samaan aikaan akkujen kanssa.
Eli olenkos hölmöyttäni tuhonnut akut ottamalla valoille virran? Jos näin on, kuinka kannattaa sitten lisä valojen vedot tehdä? Lisäpitkille menee releen kautta, työvaloille menee ilman relettä.
Laturi on vaihdettu uuteen samaan aikaan akkujen kanssa.
Eli olenkos hölmöyttäni tuhonnut akut ottamalla valoille virran? Jos näin on, kuinka kannattaa sitten lisä valojen vedot tehdä? Lisäpitkille menee releen kautta, työvaloille menee ilman relettä.
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Lamput on 12voltin polttimoilla. Umpioissa lukee että 12 volttia, ja on myös kuva missä 24v on vedetty yli. Lamput kiinni tosiaan oikean puoleisessa akussa ja maa otettu rungosta.
Eikös se tossa hodarissa ole 12v systeemi? startti toimii sitten vissiin 24voltilla?
Autossa ei tosiaan ole muuta ylimääräistä sähköä kuin lisä pitkät ja työvalot, ja tietenkin perus poppikone.
Laturin remmit vaihdoin eilen kun ne olivat kuluneet jo melko huonoon kuntoon. Aikaisemmin on tässäkin autossa ollut joulukuusi efektiä, sillä yhteyttä akkujen särkymiseen? Tartkistettu kaikki maa piuhat mitä konehuoneesta löysin, niissä ei ollut vikaa. Laturia en ole avannut, kun se on tosiaan vaihdettu viime vuoden puolella.
Kiitoksia taas neuvoista, pitää huomenna ja viikonlopun aikan koittaa saada ongelma selvitettyä.
Eikös se tossa hodarissa ole 12v systeemi? startti toimii sitten vissiin 24voltilla?
Autossa ei tosiaan ole muuta ylimääräistä sähköä kuin lisä pitkät ja työvalot, ja tietenkin perus poppikone.
Laturin remmit vaihdoin eilen kun ne olivat kuluneet jo melko huonoon kuntoon. Aikaisemmin on tässäkin autossa ollut joulukuusi efektiä, sillä yhteyttä akkujen särkymiseen? Tartkistettu kaikki maa piuhat mitä konehuoneesta löysin, niissä ei ollut vikaa. Laturia en ole avannut, kun se on tosiaan vaihdettu viime vuoden puolella.
Kiitoksia taas neuvoista, pitää huomenna ja viikonlopun aikan koittaa saada ongelma selvitettyä.
Salamarauta?????pemaripoju kirjoitti:hdjssä on 12v järjestelmä, että ihan sama mistä sitä virtaa ottaa.
mutta mikäs se motikkä on siellä ohjausimpukan päällä, minkä kautta noi kaikki isot kaapelit kiertää?
Eli Paikka missä 12 V muuttuu startin vaatimaksi 24 V :ksi ???
Villi arvaus ilman mitöön tietoa aiheesta....
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Juuri se.
Normaalisti HDJ on 12V peli ja startatessa tuo "Akkurele/salamarauta" irrottaa kuskinpuoleisen akun auton 12V sähköjärjestelmästä ja kytkee sen sarjaan 24V:ksi startille.
Avaimen kun löysää starttiasennosta pois niin kytkentä palautuu normaaliksi kahden akun 12V rinnankytkennäksi.
HUOM!!!
Kuskinpuolen akusta ei kestä ottaa mitään 12V sähköjä koska ne kärähtää samalla hetkellä kun salamarauta kytkee akut sarjaan jotta saadaan se 24V startille.
Samoin laturin B+ navassa käy 24V startatessa.
Eli kaikki lisäjohdotukset ja maadoitukset vain ja ainoastaan pelkääjänpuoleisesta akusta jonka napajännite pysyy aina 12V runkoa vasten mitattuna.
Normaalisti HDJ on 12V peli ja startatessa tuo "Akkurele/salamarauta" irrottaa kuskinpuoleisen akun auton 12V sähköjärjestelmästä ja kytkee sen sarjaan 24V:ksi startille.
Avaimen kun löysää starttiasennosta pois niin kytkentä palautuu normaaliksi kahden akun 12V rinnankytkennäksi.
HUOM!!!
Kuskinpuolen akusta ei kestä ottaa mitään 12V sähköjä koska ne kärähtää samalla hetkellä kun salamarauta kytkee akut sarjaan jotta saadaan se 24V startille.
Samoin laturin B+ navassa käy 24V startatessa.
Eli kaikki lisäjohdotukset ja maadoitukset vain ja ainoastaan pelkääjänpuoleisesta akusta jonka napajännite pysyy aina 12V runkoa vasten mitattuna.
HDJ:ssä on juuri tuota varten vasen akku suojattu peitelevyllä,jossa lukee Lontooksi aivan selvästi että apukäynnistinvirtaa ei saa antaa/ottaa ko.akulta,eikä näinollen myöskään johdottaa lisävarusteita valoja yms. koska silloin käy käry,juuri niinkuin Mika.T tuossa valaisi.
Omassa 2 kertaa 95Ah Exide.
Omassa 2 kertaa 95Ah Exide.
hitto just mietin et miten on mahollista et 2 työ/peruutusvalon molemmat polttimot on kärähtäny samaan aikaan mutta ne on ilmeisesti pari päivää sitten ollu päällä startatessa ja kärähtäny siksi.. tosiaan virta otettu niille kuskin puoleiselta akultaMika.T kirjoitti:Juuri se.
Normaalisti HDJ on 12V peli ja startatessa tuo "Akkurele/salamarauta" irrottaa kuskinpuoleisen akun auton 12V sähköjärjestelmästä ja kytkee sen sarjaan 24V:ksi startille.
Avaimen kun löysää starttiasennosta pois niin kytkentä palautuu normaaliksi kahden akun 12V rinnankytkennäksi.
HUOM!!!
Kuskinpuolen akusta ei kestä ottaa mitään 12V sähköjä koska ne kärähtää samalla hetkellä kun salamarauta kytkee akut sarjaan jotta saadaan se 24V startille.
Samoin laturin B+ navassa käy 24V startatessa.
Eli kaikki lisäjohdotukset ja maadoitukset vain ja ainoastaan pelkääjänpuoleisesta akusta jonka napajännite pysyy aina 12V runkoa vasten mitattuna.

Jep,Rauta kirjoitti:Mitenkäs muuten tuon virran antamisen kanssa? Eli apparin puoleisesta akusta voin antaa 12v sähköä? Voinko myös ottaa 12v samaan akkuun?
Pelkääjänpuoleisesta akusta voi antaa apuvirtaa muille.
Myös se kuskinpuoleinen luovuttaa virtaansa avustettavalle.
Periaatteessa molemmista akuista voi antaa 12V lisävirtaa ulospäin kun antaa auton käydä eikä mene vääntämään virta-avainta starttiasentoon.
Jos itse tarvii apuvirtaa käynnistykseen niin otetaan vastaan se apuvirta vain siihen pelkääjänpuoleiseen akkuun.
Normaali tilanteessa silloin latautuu molemmat akut.
Ja taas startatessa kuskinpuoleinen akku kytkeytyy irti 12V systeemistä.
Apukaapelit saa olla starttauksen ajankin kiinni siinä pelkääjänpuoleisessa akussa.
Jos kone ei käynnistykkään niin kuskinpuoleinenkin akku alkaa starttauksen jälkeen taas heti latautua apuvirrasta kun se "salamarauta" kytkee sen toisen akun rinnalle.
24V apuvirtaa ei saa antaa/ottaa vastaan.
Toki sitten voi antaa 24V ulos kun irrottaa molemmat kuskinpuoleisen akun kaapelit kokonaan ja kytkee sen apukaapeleilla sarjaan pelkääjänpuolen akun kanssa.
Tosin se irrotettu akku ei lataudu vaikka auto käy.