Sivu 1/1
BJ-HJ jarruosien yhteen sopivuus?
Lähetetty: Ke Loka 05, 2005 12:44 pm
Kirjoittaja offturisti
sopiko HJ-n etu hilpeet 40 akselin?...ooks toi kääntokuula sama? ...ja sama juttu taka hilpeiden kanssa?..sopiko HJ-n rummut+kilpi 40-sen akselille?
42-sen sopii..jos olen oikeasti ymmärtänut

Lähetetty: Ke Loka 05, 2005 3:21 pm
Kirjoittaja pikkujussi
Kuulasta eteenpäin kun vaihtaa BJ:n osat HJ:n osiin, niin ei pitäis olla ongelmia. Ja lopputuloksena on levyjarrut!

Ohjausvarren laitoin BJ:stä, säilyy kulmat kohillaan. Pääsylinteriin en koskenut. Hyvin toimi. Takajarrut ei taida mennä ihan noin helpolla. En oo kyl varma.
Lähetetty: Ke Loka 05, 2005 6:22 pm
Kirjoittaja jjtp
joo takaakselin jarrukilven pulttijako on eri bj/hj välillä ( bj 6pulttia hj 4 pulttia) hj/ bj42 takajarrut käy keskenään.
myös hj jarrutehostin menee bj:hin kun on vain semmonen pannalla kiristetty tehostin osa,eli se panta löysäksi ja taustalevyä 180 astetta ympäri.
jarrupolkimelle menevää akselia lyhennetään n 20mm, jarruputkissa vaihtuu kartio mutta on muuten pulttaa kiinni homma.
etuakselin osalta noi sopivuudet jo tulikin tossa aikaisemmin.
jos taas haluaa taakse jarrulevyt niin hj jarrulevy,hj etunavan pultit,patrol etujarrusatulat,6-8mm laippa navan ja vanteen väliin +jarrupaineen säädin.
Lähetetty: To Loka 06, 2005 7:14 am
Kirjoittaja offturisti
[quote="jjtp"
jos taas haluaa taakse jarrulevyt niin hj jarrulevy,hj etunavan pultit,patrol etujarrusatulat,6-8mm laippa navan ja vanteen väliin +jarrupaineen säädin.[/quote]
omaan HJ-n FF akselille valmistumassa levyt vähän toisista osista...levyt LJ-sta,ne ohuemat(12mm) ,tule napaan ulkopuolelle,pultit jää samat, ei tarvi mitaan laipoa, keskireika suurenetaan,napaan ulkomitta sorvataan pienemaksi,...satulat Ford Scorpiosta(1989)..niissa on käsijarruvipuut valmiina, vaieri kans voortista,pikku välipätka pitaas viella löytää
mahdolisesti kans toi säädin..jos ei saa balanssiin silla "takajarru sääto hässakalla "mika vakiona on
katsastuksen kanssa ei pitaas tässa maassa tulla problema

Lähetetty: To Loka 06, 2005 8:12 am
Kirjoittaja komk
Vähän aihetta sivuten kun tarttis apua noiden jarruviritysten kanssa.
Mulla on siis HJ:n akselit Bertassa alla ja HJ:n jarrupääsylinteri. Bertan oma tehostin.
Kaverilla HJ:n etujarrut/pääsylinteri ja BJ:n takajarrut.
Ongelmana meillä molemmilla on jarrujen takapainoisuus.
On koitettu säätää sitä tankoa, joka menee pääsylkyn sisään mutta sillä on saanut vain muutettua polkimen liikettä.
Mulla ottaa nyt poljin todella ylhäältä mutta on edelleen takapainoinen.
Pitäisikö sinne taakse laittaa jonkin sortin säädin? Mikä olisi soppeli säätäjä?
- jm
Lähetetty: To Loka 06, 2005 8:32 am
Kirjoittaja offturisti
2 vaihtoehtoa...
A. erilinen painesäädin takapiirille,niista oli juttua täälla tai simolinin palstalla...mita myydan" racerpalace"nimisessa putikiissa
B. tai HJ-n oma "hässaka" mika takaakselin edessa on...jos tä puutu
Lähetetty: To Loka 06, 2005 9:19 am
Kirjoittaja komk
Minkä näköinen viritys se Hoijakan säätäjä on?
Taisi olla se Racerplacen kampe aika kallis?
-jm
Lähetetty: To Loka 06, 2005 9:27 am
Kirjoittaja mikjus
komk kirjoitti:Minkä näköinen viritys se Hoijakan säätäjä on?
Taisi olla se Racerplacen kampe aika kallis?
-jm
Allstarin säädin racerspalcesta muistaakseni 49€. Mulla on se ja takana patrolin satulat/hj levyt. Kuristaa max 57% mutta silti takapää lyö ekana kii, johtusko sitten siitä että takapää on niin kevyt. Pitäs päästä jarru penkkiin testaamaan. Outoa koska etusatulat toimii hereesti ja mikä ihme siellä vois vaikuttaa enään??
Vinkkinä takalevyjä rakentaville tai niille jotka käyttää etulevyjä bjn pääsylinterillä: Muistakaa lyödä se "mikähitontakaiskuhidastin" pois sellasen jarrupiirin lähdöstä jonka takana on levyjarrut, muuten jää jarrut kantamaan.
Lähetetty: To Loka 06, 2005 12:35 pm
Kirjoittaja Vieras
Itelläni on kanssa BJ:ssä HJ:n etulevyt/hj:n pääsylinteri,hj:n takajarrut.mulla oli kanssa aluksi takapainoset jarrut,mutta sitten laitoin vanhan taunuksen painerajoitus venttiilin takajarruputken väliin niin nyt on ollu ihan OK.
Lähetetty: Ti Elo 29, 2006 2:12 pm
Kirjoittaja pumo
nostetaan kissa pöydälle. olen lueskellu tätä foorumia, "kilpailevaa" foorumia ja 1/06 4x4 lehteä. jäi arvuutuksen asteelle.
jos laitan HJ60 levyt bj40 eteen (vm80) niin sekö BJ:n oma vetonivel ja napa ei käy siihe HJ:n kuppiin mikä tulee pallon ympärille ?
Lähetetty: Ti Elo 29, 2006 2:33 pm
Kirjoittaja pikkujussi
pumo kirjoitti:nostetaan kissa pöydälle. olen lueskellu tätä foorumia, "kilpailevaa" foorumia ja 1/06 4x4 lehteä. jäi arvuutuksen asteelle.
jos laitan HJ60 levyt bj40 eteen (vm80) niin sekö BJ:n oma vetonivel ja napa ei käy siihe HJ:n kuppiin mikä tulee pallon ympärille ?
Kyllä vetonivel käy. Sama vetonivel molemmissa. Mitä osaa tarkoitat navalla? Napalukot on ainakin samoja. Siitä akseliputkien yhteensopivuudesta en osaa sanoa varmaa tietoa. Sen laitoin ittelle HJ:stä.
Lähetetty: Ti Elo 29, 2006 9:51 pm
Kirjoittaja pumo

nää termit menee aina sekasi.
eli kuvasta:
http://www.birfield.com/manuals/cb1980/6_3.jpg
kelpaisi kaikki muut bj:stä paitsi tuo mikä on laakerien (nro 10) välissä jonka otan siis HJ60stä ja tietenkin ne jarruosat.
ja akseli putki on tuo nro 5 ?
edit: ilmeisesti vanhemmissa on tuo vetonivel sitten erikokoinen, vai miksi sitä on pitänyt työstää esim tuossa 4x4m 1/06 jutussa?
Lähetetty: Ke Elo 30, 2006 9:50 am
Kirjoittaja pikkujussi
Juu, just noin. Luultavasti myös se akseliputki (#5) sopii molempiin.
Noissa vanhemmissa BJ:ssä ja FJ:ssä, luokkaa -76 vanhempi tms on se erikoisempi vetonivel. Niissä on harvempi booritus ja itse nivelen kohtakin on aika erikoisen näköinen. Niitäkään tuskin kovin paljoo tulee enää vastaan. Eivät ole siitä kestävimmästä päästä..