Kuva Kuva

LJ70 vakioiskarit ja korotus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

LJ70 vakioiskarit ja korotus

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Minkä verran kehtaa korottaa cruiseria vakioiskareilla? Tähtäimessä olis 40-50mm korotus ettei maha ottais aina kiinni kun auton alla pihassa makaa, mutta neliskanttilampuilla varustettuun ei tunnu löytyvän kuin +60mm Dobinsonia, +50mm trailmasteria ja sitten jotain sekalaista 30-40mm Dobinsonia.
Ja onko joku teettänyt Vallilassa jotain mietoa korotusta tämmöseen ajopeliin, jos niin mitä sellainen mahtaa maksaa?
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Taas täytyy vastata,että unohtakaa jo ne dobinsonit ym. Sorvarilta koroke renkaat jousien yläpäihin ja se on siinä. Iskarin tappiin voi hitsata lisää pituutta mielin määrin , tai tehdä sinnekin jatkopalan. Eikä maksa "mitään". Monen muun automerkin jousia voi sovittaa pienillä muutoksilla.
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Kysyin nyt kuitenkin jpesalan ohjeita uhmaten (kiitos vannekaupoista muuten!!) tarjouksen 2" OME:n sarjasta. Tarjous oli seuraava:

old man emu 50mm alustankorotussarja 1600+rahti, sis. etujouset, takajouset, etuiskarit, takaiskarit, u-pultit ja jousien puslat, pelkkien jousien ja iskareiden hinta on alempi.
riipukkeet, runkotapit, ohjausiskunvaimennin ja muut tarvikkeet erikseen jos tarvetta.


Jos en nyt minäkään ihan kaikkea näistä hienoista autoista tiedä niin ei tuo tarjouksen antajakaan. :D
Tlocuk:n jäsenet ovat tilanneet omiaan Puolasta, siellä on kuulemma sikahalpaa.
Sorvaria olen kyllä metsästänyt mutta ei ole vielä Porista tärpännyt. Tuossa menee vielä etuiskari etujousen sisällä, en tiedä silti haittaakse.
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Yhdyn topicciin... kun tarkoitus olis jossain kohtaa sorvata maltilliset kalikat tuohon hodarin tolppiin ja Jul:lin heräteostos ärjiihin...

Mikä olis paras materiaali; teräs, alumiini, nylon vai jokin muu?

Kuva

OME:n kalikka:
Polyuretaanininen korotuspala 30 mm etukierrejouseen. Mitat OD=158 mm, ID=98 mm, H=30 mm.

55eur /kpl

Kuva
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

www.euro4x4parts.com myy J70-J80 ja J100 sarjaisiin10, 20, 30 millistä koroke palaa polyuretaanista 30mm maksaa 37€ coil spring spacer
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH »

Meinaako Tuppu enempiki noita sitten tehdastella vai pelkästään nuo?
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

RistoH kirjoitti:Meinaako Tuppu enempiki noita sitten tehdastella vai pelkästään nuo?
sama kait se on laittaa useampikin sarja tehden kun "tälli on kohillaan" :roll:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Dobinsonit on nyt vihtoinkin alla ja seuraava kysymys on että ootteko teettänyt jarruletkuja vai ostaneet jonkin muun merkin pidempiä sellaisia kun tuppaavat menemään näköjään vähän pinkeeksi kun ulosjoustoa on vakioiskari+10cm? Perien ilmastoinnit ja takajarrujen kuormaventtiilin jo rukkasin uusiksi. Voisiko niinkin yksinkertainen juttu toimia kuin että siirtäisi takajarruletkun eteen ja taakse sitten ostaisi/teettäisi vanhaa 10cm pidemmän?
Nyt on vielä vakioiskarit alla mutta joustovara ulospäin on noilla 60/65mm vietereillä aika siinä ja tossa joten joudun varmaan laittamaan pitemmät pumput alle. Nyt kuviteltiin että vakioiskarit kun ovat ihan hyväkuntoisia olisivat riittäneet mutta ei ne vissiin oikein piisaa.
Kyllä sillä silti ajaa pystyy ihan hyvin. Aika jäykät ovat tälleen alkuun, ja auto nousi jopa enemmän kuin mitä alunperin ajattelin. :lol:
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Asiaa sivuten. KooPee myi aikoinaan 3" korotussarjaa läjään.
Muuten hyvä mutta tarvi ottaa pari 20l. ämpäriä käytettyjä rengaspainolyijyjä takahutlariin kuukaudeksi ennenkuin jouset oppi tavoille. Eli noi nostavat jousisarjat on valitettavasti joskus jäykähköt. ;) Niiten kanssa vaan joutuu elämään.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Pari kuvaa meren ääreltä. Aluks oli toi perse aika pystyssä mut nyt sekin on tasaantunut vähäsen.
Kuva
Kuva
Krisse
Viestit: 80
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 2:09 am

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Käyttäjä kirjoitti:Eli noi nostavat jousisarjat on valitettavasti joskus jäykähköt. ;) Niiten kanssa vaan joutuu elämään.
Joo. Itteäni vitutti kun toi oma Läjä lutistaa 2" sarjat melkeen vakiojousien korkeuteen hyvin nopeasti ja tilasin sitten 4" Dobinson. No se tiedettiin että Dobinsonit o aika jämäkkää tavara mutta tosta tuli niin perse ettei riittäny hermo ajaa niin pitkää että olisi Venäjän safarille päässy, siellä se olisi varmaan vähän tokeentunut. Ajatuksissa on nyt 1-2 tuumaiset korotuspalat eteen ja taakse mutta mitään bolt-on -ratkaisua ei ole vielä löytynyt. Etupäähänhän onnistuu helposti mutta taakse ei sitten ihan niin.
Niva, Läjä ja muut saavutukset @ wonk.sytes.net/76s/
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ei toi mulla silleen häiritsevästi tönkkö ole, aika jämäkkä kyllä. Eilen kävin merikotkia kuvaamassa ja tuli sitten vähän venuteltua taas LäJää, ihan hyvin se kyllä toimii. Käy vähän noiden vakioiskareiden päälle, pitää varovaisesti ajella... Pidemmät iskarit tilasin eilen vai toissapäivänä Juukasta.
Land Cruiser
Viestit: 65
Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 1:37 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Land Cruiser »

Mulla on LJ:ssä 2 tuumaa korottava alusta(jouset ja iskarit Dobinsonit)... Melko jämäkkä alusta, mutta kyllä nuokin on jo vuodessa pehmentyneet, vaikka maastossa harvemmin ajelen(ja muutenkaan mitään "kunnon offia"), mutta ryhti on pysynyt hyvin (peräpää on vähän korkeammalla)... Traileria, peräkärryä ja venetraileria on ihan hyvä vetää varsinkin kun painoa on enempi (Voimaa vois tosin olla autossa enempi :wink:) Joustot ihan ok tuolle alustalle ja uretaanipuslille :wink:
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

vartiainen kirjoitti:Ei toi mulla silleen häiritsevästi tönkkö ole, aika jämäkkä kyllä. Eilen kävin merikotkia kuvaamassa ja tuli sitten vähän venuteltua taas LäJää, ihan hyvin se kyllä toimii. Käy vähän noiden vakioiskareiden päälle, pitää varovaisesti ajella... Pidemmät iskarit tilasin eilen vai toissapäivänä Juukasta.
Joo, eipä oo noitakaan iskareita vielä kuulunut. Jospa ne juhannukseksi saapuisivat... :lol:

Jouset pelaa ihan kivasti mutta autolla oli liukkaalla vähän puskemistaipumusta, onko muka toi kitkaperä niin kiukkunen et harais vastaan, en usko. Sitten tietty ulosjoustot kun on aika minimissä niin jotenkin hassu auto ajella. Taitaa toi 60mm edessä olla jo hyvinkin siinä rajoilla et pitäs laittaa caster-korjauspuslia.
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Noniin...uudet iskarit saapuivat 3kk odottelun jälkeen. Dobinsonit luki laskussa ja paketissa oli Terrain Tamerin iskarit. Onko ne samaa firmaa???? Laitoin kuitenkin alle innosta soikeena ja testiajolle, tulos:smooth ride. Parani siis. Nyt lähen pöpelikköön testailemaan.
Ihan hyvin toimii. Pomppuihin voi vetää tosi kovaa. Vanhoista iskareista olikin näköjään toinen takapumppu ihan sohlo, oli ihan hyvä vaihtaa uudet vihdoinkin. Jouset nyt jää jemmaan jos kukaan ei niitä tarvi, pintaruostetta on mut ei mitkään pahat vielä.
Vastaa Viestiin