Sivu 1/2

12ht:n suuttimista

Lähetetty: La Tammi 21, 2012 8:39 am
Kirjoittaja hacci
Kertokaapas viisaammat kun ostin tollasen hj61:sen ja nyt kuullu huhuja että kuluneet suutinkärjet vois olla osa syynä siehen ihmeelliseen männänrenkaan uran väljistymiseen. Autolla ajettu 467tkm ja huoltohistoriasta ei tietoa suutinhuolloista mutta kilometrit pitäs kyllä pitää paikkansa. Lähtee käyntiin hyvin eikä savuuta mutta niin tekee kuuleman mukaan myös kuluneilla kärjillä. Ajanko nyt auton suoraan dieselpajalle testattavaks vai? Ja mistähän noita kärkiä sais kohtuu hintaan jos kuitenkin ovat uusittava?

Lähetetty: La Tammi 21, 2012 9:55 am
Kirjoittaja Antsa
Kysy edellisesltä omistajalta että onko tietoa että milloin ne on vaihdettu.

Ja jos ei ole tietoa tai ei ole vaihdettu niin sitten ne kannattaisi käyttää diesel pajalla. Eli se on hommana semmoinen jota ei voi netti ohjeiden perusteella tehdä.

Ja samalla jos käyttää sen syöttöpumpunkin säädettävänä niin sitten on sekin homma reilassa. Ja tästä tullee rahat takaisin vuodessa alentuneena polttoaineen kulutuksena ja parantuneena kulkuna.
Ja sen pumpun voi pyytää säädettäväksi speksien ylärajoille jolloin sitä tehuakin saa hieman lisää.

Nuo hommat maksaa aina ja ne pitää laskea dieselin kuluihin.

Mutta jos kerran pelaa niin ei ne rengas urat heti huomenna väljisty, ja jos ne on jo väljät niin ei ne myöskään korjaannu sillä suutin rempalla.
Joskus markka aikaan oli bertan suuttimet remppoineen 500 mk:ta per
pytty.

Jos tilillä on painetta niin nuo suutin remppa ja pumpun säätö kannattaa tehdä vaikka heti maanantaina tai jos ei niin kysele lähiseudulta hintoja ja ala varautumaan hommaan jollain x- aikataululla. Varsinkin jos kyseessä on ajoauto eikä mettälelu.

Lähetetty: La Tammi 21, 2012 12:05 pm
Kirjoittaja hacci
Käyttöauto niin ei kehtais kauaan seisottaa pajoilla. Pitää kuitenki käyttää pajalla tarkastuksessa ja kuunnella tuomio.

Lähetetty: La Tammi 21, 2012 12:42 pm
Kirjoittaja Antsa
Päivä pitäisi riittää jos saa ajan varattua. Eli ei sen pidempään.

Lähetetty: Su Tammi 22, 2012 9:15 am
Kirjoittaja hacci
Paria tuntia eppäili tarkastuksessa kestävän. 85e tuntiliksalla ei tarviis kyllä paljo kauempaa mennäkkään!

Lähetetty: Su Tammi 22, 2012 11:48 am
Kirjoittaja Antsa
Ja siihen uudet tiiviteet ym. ja tarvittaessa niiden kärkien vaihto. Eli varaa sitä rouhetta penaaliin relusti ettei tarvi 200 egellä pistää vanhoja takaisin ilman että mitään muuttuu. Ja varmista että pajalta löytyy sopivat käret hyllystä jos ne pitää vaihtaa.

Sitten joskus käy niin että kun suuttimet on pistetty tikkiin niin kulku huononee huomattavasti. Ja tämä johtuu siitä kun avautumispaineet nousee kohdilleen niin syöttöpumppu ei enää jaksa työntää soppaa yhtä paljon sylinteriin kuin ennen remppaa kusevilla suuttimilla.

Eli seuraava potilas on sitten se pumppu mutta kun se on laitettu/säädetty niin seuraavat 400000 km menee taas ilman suurempia huoltoja.

Ja nuo hommat ajallaan tehytynä tulee kyllä pätkissä aina tankkauksen yhteydessä takaisin.

Lähetetty: Ma Tammi 23, 2012 9:38 am
Kirjoittaja timop
Eikös kuluneilla suuttimilla käynti pikemminkin pehmene, jos ei suutin ole vielä alkanut kusta läpi. Jos kusee, sen kyllä kuulee. Ainakin oman kokemuksen mukaan uusilla suuttimilla käynti terävöityy, ja sehän pitäisi olla vielä turmiollisenpaa rengasurille.

Kyllähän se on vaan niin, että 500-600 tuhatta alkaa olla vahvistamattomalle ylimmälle uralle suorasuihkussa ihan hyvä ikä, ei sitä ikää suuttimilla mihinkään jatketa. Männät on vaan vaihdettava. Kusevat suuttimet tietysti tuhoaa koneen nopeasti, mutta sitä ääntä ei kukaan jaksa kauan kuunnella muutenkaan. 500 tonnia alkaa olla suuttimelle melko paljon, mutta jos ei savuta tai kalise vuotavien suuttimien takia niin eikös ne silloin ole toimivat? Vaihdolla voit säästää ehkä 0,5 litraa sadalla ja parantaa vähän kylmäkäynnistyvyyttä.

Käytin omaa 61:tä pitkänlinjan dieselpajalla vuonna 1 tai 2 näytillä kun epäilin että pumpulle kannattaisi alkaa jo tekemään jotain. Kilometrejä oli kuitenkin pumpussa jo lähempänä miljoonaa kuin viittäsataatuhatta, täyspoka oli koneeseen tehty 300 tonnia aikaisemmin ja suuttimetkin tosin vaihdettu jo useampaan kertaan ja itäisellä aineella ajettu pelkästään. Ukko totesi vaan että hyvin käy, ei noihin pumppuihin ole alle miljoonan tarvinnut puuttua.

Lähetetty: Ma Tammi 23, 2012 6:24 pm
Kirjoittaja hacci
Mulla on muuten käynti pehmeämpää kun monessa muussa mitä olen kuullostellut. Pakkasella noin -10 lähtee hyvin käyntiin mutta aina ei vedä kierroksia korkeammalle vaan saattaa vasta 1min pyörimisen jälkeen nostaa kierrokset sinne reiluun tonniin. Ja vetoja kyllä tuntuisi olevan hyvin ainakin kun vertaa edelliseen hj60:seen niin ihan eri maailma. Olen tässä pähkäillyt että jos vaan kestää ensi syksyy ajella niin nostan koneen pois ja teen täys rempan siehen. Auto tuli mulle myynti tarkoitukseen mutta tykästyin niin kovasti että taidan pitää itellä!

Lähetetty: Ti Tammi 24, 2012 9:33 pm
Kirjoittaja osilpi
Laittakaas hintatietoja, jos ostatte 12h-t-suuttimiin uudet kärjet. Aikoinaan kyselin, niin hinta oli 150€/kpl (Tattarisuolla sijaitseva dieselpaja). Silloin tyydyttiin hiomaan vanhoja + säätö. Sanoi menevän niillä 20-50tkm ongelmitta...

Lähetetty: Ke Tammi 25, 2012 6:35 pm
Kirjoittaja hacci
pitää laittaa viestiä hinnoista

Re: 12ht:n suuttimista

Lähetetty: Ke Heinä 22, 2015 11:19 am
Kirjoittaja wlstr
Onko kellään uutta tietoa tähän suutinasiaan? Itellä kansi moottorihiomolla ja meinasivat että suuttimetkin on huonot. Denson suuttimia tarjosivat 70€ / kpl. Toivon mukaan maksaa ittensä takasi polttoaineen kulutuksessa.

Re: 12ht:n suuttimista

Lähetetty: To Elo 27, 2015 3:15 pm
Kirjoittaja Radis
Tuolta:

http://www.ebay.com/itm/Toyota-Coaster- ... 1953905131

Densoja ~ 40€/kpl.

Itse tilasin pari vuotta sitten setin ilmeisesti juuri tuolta puljulta. Tuli paksukaulaisia malleja jotka vaihtoivat oikeisiin. Ei vain ole vielä tullut asennetettua paikalleen, kun ollut auto projektin alla...

Re: 12ht:n suuttimista

Lähetetty: To Loka 17, 2019 1:55 pm
Kirjoittaja osilpi
Nyt alkaa rempatut suuttimet olemaan varmaan sököt, savun määrä kasvanut viimeisten parin tuhannen kilsan aikana reilusti. Viimeksi (2007...) siis kärjet vain hiottiin.
Nyt pitää vaihtaa myös kärjet.
Ajattelin ihan vakiokärjet laittaa eli millä koodeilla niitä netistä voisi kaivella?

Tai mitä niistä on maksettu Suomessa dieselpajalle asennettuna / kpl?

2007 pyydetty 150€/kärki + työt on liikaa. Sille tekijälle kyllä voi viedä omatkin kärjet mukana, kunhan varmasti on oikeat.

Re: 12ht:n suuttimista

Lähetetty: Pe Loka 18, 2019 12:51 pm
Kirjoittaja ruiseri
Oliskohan siellä nyt joku esim denso DNO SD ND 177

Re: 12ht:n suuttimista

Lähetetty: Pe Loka 18, 2019 5:54 pm
Kirjoittaja KuusYks
ruiseri kirjoitti: Pe Loka 18, 2019 12:51 pm Oliskohan siellä nyt joku esim denso DNO SD ND 177
Äkkiseltään tämä on 2H konneeseen käypänen kärki, eli ei sovi 12H-T koska esikammio vs suorasuihku.

http://www.euro4x4parts.com/parts/ipi20 ... 68030.html

Tässä 12H-T käypänen kärki.