Sivu 1/1
Pakat akseleitten päälle
Lähetetty: Su Loka 02, 2005 11:25 pm
Kirjoittaja Vieras
Kyseessä on HJ60. Täytyisi nostaa. Etupää tuottaa hieman päänvaivaa. Eli miten olette toteuttaneet noita korotuksia? Siis mahdollisimman yksinkertaisia ratkaisuita kaipaan. G-69 sivuilla oli kyllä tyhjentävät ohjeet, mutta tuntui kovin monimutkaiselta toteuttaa. Toimiiko jos hitsaa akselin päälle latat ja sitten kiinnittää akselin takapään u-pulteilla???
Perttu
Lähetetty: Ma Loka 03, 2005 7:22 pm
Kirjoittaja JF
Eipä taida mitään mahdottoman yksinkertaista menettelyä olla, jos lopputuloksesta haluaa samalla hyvän.
Kun keula nousee niinkin paljon kuin mitä se tuolla akselien siirrolla jousien alle, on heti jompikumpi pilalla: ohjaukseen vaikuttava caster-kulma, tai kardaanien ristinivelten ja pinjonin kestoon vaikuttava perän kulma. Näitä ei saa oikein millään hyviksi ilman akselin päiden kääntämistä. Vaihtoehto jossa jouset taotaan mahdollisimman litteiksi on askel parempaan noiden kulmien kannalta, mutta jousten kesto alkaa heti kärsiä kun ne päästetään kääntymään nurinkurin.
Lähetetty: Ma Loka 03, 2005 7:58 pm
Kirjoittaja bj75
JF kirjoitti:Eipä taida mitään mahdottoman yksinkertaista menettelyä olla, jos lopputuloksesta haluaa samalla hyvän.
Kun keula nousee niinkin paljon kuin mitä se tuolla akselien siirrolla jousien alle, on heti jompikumpi pilalla: ohjaukseen vaikuttava caster-kulma, tai kardaanien ristinivelten ja pinjonin kestoon vaikuttava perän kulma. Näitä ei saa oikein millään hyviksi ilman akselin päiden kääntämistä. Vaihtoehto jossa jouset taotaan mahdollisimman litteiksi on askel parempaan noiden kulmien kannalta, mutta jousten kesto alkaa heti kärsiä kun ne päästetään kääntymään nurinkurin.
Tyhmänä kysyn että eikö edes tuplaristikkokardaani helpota tuota ongelmaa???
On tän viisaammat jo kuitenkin miettineet, että navat on jokatapauksessa käännettävä, mutta kysyn silti

Lähetetty: Ma Loka 03, 2005 9:18 pm
Kirjoittaja Vieras
mulla on hiluxissa 3" (mukamas) korottavat ranghon latat +50 kalikaa akselin ja latan välissä.
bj40 tulee akselit latojen alle enkä aijo kääntää napoja ollenkaan.
tossa hiluxissa ei ole käännetty napoja ollenkaan,perää on kallistettu just sen minkä tarvii.
monesti kun kattoo kuvia niin sitä perää on kallistettu turhankin paljon.
onhan ne nyt kulmat vähän poskellaan mutta eipä ole tuntunut menoa haittaavan mitenkään.
Lähetetty: Ma Loka 03, 2005 9:19 pm
Kirjoittaja jjtp
hups! edellinen oli multa.
Lähetetty: Ma Loka 03, 2005 10:17 pm
Kirjoittaja JF
Tyhmänä kysyn että eikö edes tuplaristikkokardaani helpota tuota ongelmaa???
Sikäli ei helpota, että tuplaristikko kun sallii periaatteessa minkä kulman tahansa johon se vain fyysisesti taipuu, niin perän pitäisi taas vuorostaan osoittaa mahdollisimman suoraan tuplaristikkoa päin, eli perän ristiniveleen saisi tulla vain sen verran kulmaa, että sen voitelu varmistuu (eli laakerien neulat liikkuvat pikkaisen, eivätkä kaiva kuoppia itselleen). Tällöin on caster helposti jo nollissa tai miinuksen puolella, ja auton ajettavuus on jotain sairaalasängyn luokkaa.
Yksinäinen ei-suorassa oleva ristinivelhän aiheuttaa kardaanin pituussuuntaista liikettä, joka tavallisessa kardaanissa kumotaan toisella, päinvastaisessa vaiheessa olevalla ristinivelellä. Jos sitä ei kumota, kuluu kardaanin liuku turhaan ja laakereihin kohdistuu epämääräisiä värinöitä ja vatkausta. Lisäksi ristinivelen ääriasennoissa välittyy myös ei-pyörittäviä voimia jotka voivat toden teolla käydä esim. pinjonin päälle.
Lähetetty: Ti Loka 04, 2005 8:49 am
Kirjoittaja komk
Sen verran kommentoin tähän kohtaan, että nyt pitää muistaa BJ:n ja HJ:n etuakseleiden erot.
Bertassa se (oliko nyt Caster) - kulma on nollassa vakiona ja Hoijakassa sitä kulmaa on uutamia asteita.
Sen kyllä huoma silmälläkin kun hoijakan akselissa alempi navan laakeri on huomattavasti edempänä kuin ylempi.
Bertassa ne on ihan samassa linjassa.
Nyt kun Bertan akselia kallistetaan pinjonista ylöspäin mennään heti miinuksen puolelle kun taas Hoijakassa lähestytään nollaa.
Huomasin itte tämän kun tein toissa talvena Bertan vakio akselilla SOA systeemin ja kallistin pinjonia.
Ajettavuus oli jotain aivan hirveää. Mutkassa ohjaus imaisi heti ulkokurvin puolelle ja ei palauttanut.
Suorallakin uraisella tiellä maksimi oli 60 km/h.
Nyt kesällä pulttailin HJ-61 akselin alle ja kallistin suunnilleen saman verran.
Tarkistin kulman ja se jäi vielä aavistuksen plussalle eli paremmaksi kuin vakio Bertassa.
Jotain ongelmaa siinä ajettavuudessa vieläkin on mutta parani se huomattavasti. Epäilen aurauksia tai rikkinäistä etuiskaria.
Mun mielestä siis HJ:n akselia kestää kallistaa hieman ettei napoja käännä. Jos pysytään laillisissa korkeuksissa niin kardaanikulmastakaan ei tule ongelmaa.
Pilvenpiirtäjät erikseen.
- jm
Lähetetty: Ti Loka 04, 2005 8:57 am
Kirjoittaja jjtp
JF kirjoitti: auton ajettavuus on jotain sairaalasängyn luokkaa
mä olen huomannut että se on lc ominaisuus jo vakiona hih.