Sivu 1/1
Jarrupolkimen liikematka
Lähetetty: Ke Tammi 04, 2012 9:33 pm
Kirjoittaja Kontio
Persatta, tuossa hj:n etuakseliremontin yhteydessä vaihdoin uudet jarrusatulat ja palat etuakselille. Niin nyt sitten monen ilmauksen jälkeen tuntuu siltä, että jarrupolkimen liikematka on vähän turhan pitkä ennenkuin jarrut ottaa ns. kiinni. (Ja joka nipasta, mitkä autosta löytyy olen ilmannut, aloittaen kauimmaisimmasta nipasta)
Mitähän tuolle olisi tehtävissä?
Ilmaa tuolla järjestelmässä ei enään pitäisi olla, koska jarrupoljin kyllä on jäykkä kun jarrut ottaa kiinni, eikä poljin jousta jarrutettaessa, samaten vaikka polkee poljinta useamman kerran peräjälkeen, niin poljin ei nouse ylemmäksi, eli polkimen liikematka pysyy samana.
Ennen tuota jarruremonttia (minusta tuntuu siltä että) poljin jäi ylemmäksi, ja jarrut olisi ottaneet aikaisemmin...
Lähetetty: To Tammi 05, 2012 8:08 am
Kirjoittaja hj60
Oliko vanhoissa satuloissa kuinka monta mäntää jumissa? Sehän kasvattaa heti tarvittavaa nestemäärää (->polkimen liikerataa) ku useempi mäntä liikkuu.
Mulla aikanaan voima riitti mutta puoltoa oli liikaa katsastuksessa, niin toisella puolella oli kaks ja toisella kolme neljästä ihan tönkössä. En muista vaikuttiko satuloiden vaihto polkimen liikerataan kuinka paljo, mutta tuntuma oli kuitenki ihan eri sen jälkeen.
Lähetetty: To Tammi 05, 2012 10:25 am
Kirjoittaja tepa78
Takajarrukengät liian kaukana, kliksuttaa sieltä jarrukilven takana olevasta reijästä kengät lähelle niin toimii.
Lähetetty: To Tammi 05, 2012 2:17 pm
Kirjoittaja Heikki L
Joo jos kengät ei oo liian kaukana niin sulla on varmaan ollut vanhoissa satuloissa puolet männistä jumissa. Siks poljin tuntuu täysin erillaiselta.
Itellä oli kaikki isot männät jumissa niin poljin oli aika tönkkö:)
Lähetetty: To Tammi 05, 2012 6:40 pm
Kirjoittaja Kontio
Juu, kiitoksia vastauksista.
Pähkäilin itsekin tuota asiaa töissä tänään ollessani, ja tuli mieleen,että noiden jumittavien sylinterien takiahan ne satulat vaihdoin ja siten taas se nestetilavuus kasvaa jarruissa...
Tosin pitää nyt kuitenkin vielä tarkistaa ne takajarrutkin.
Lähetetty: To Tammi 05, 2012 8:19 pm
Kirjoittaja Jussi
Ja kun alat säätää niitä takajarruja niin katto ensin että käsijarrun vivut siellä perän puolella jarrukilpeä menee niitä rajoitin ruuveja vasten kun käsijarru on pois päältä. Jos ei ole niin löysää auton sisältä vaijeria siitä ruuvista. Sitten ne jarrut pitää saada pikkasen (siis ihan pikkasen) laahaamaan (säätö rummun sisällä ja pitäs periaatteessa olla automaattinen) ja sitten vasta se käsijarru säädetään.
Ja kun se rumpu on irti niin katto se vaijeri sieltä rummun sisältä niiden jarrukenkien välistä. Se on kohta poikki. Tilaa ne vaikka Oulusta tarviketorilta.
Lähetetty: To Tammi 05, 2012 9:31 pm
Kirjoittaja Kontio
Pitääkin muutenkin ottaa ja laittaa sorviin ne rummut, tuntuu että, toinen rumpu on soikhia (ja toista olen kertonut...), vaikka molemmat rummut on uusittu viimekeväänä..
Jos vaikka saisi heitot hetkeksi sieltä päästä pois..
