Sivu 1/1
Nissan Patrol GU/GQ etuakseli 80/105 Landcruiseriin
Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 9:57 am
Kirjoittaja oziolli
Landcruiser 80/105 Hiluxista peraisin oleva etudiffi on tunnetusti heikko.
Aussiresepti tilanteen korjaamiseen on luopua kokonaan Toyota etuakselista ja istuttaa huomattavasti vahvempi Nissan Patrol GU/GQ:n etuakseli tilalle.
Joku on myymassa tallaista ratkaisua Australian eBayssa ja vielapa melko edulliseen hintaan.
http://www.ebay.com.au/itm/gu-Gq-patrol ... 256ab6cb37
Lähetetty: Ma Joulu 26, 2011 5:31 pm
Kirjoittaja Antsa
Mitä jos sinne työntäisi ihan vaikka 61:sen akselin?? Tai vielä rajumpi idea olisi vaihtaa pelkkä se perämurikka ja banjo ??
Lähetetty: Ma Joulu 26, 2011 6:06 pm
Kirjoittaja Hessu
Antsa kirjoitti:Mitä jos sinne työntäisi ihan vaikka 61:sen akselin?? Tai vielä rajumpi idea olisi vaihtaa pelkkä se perämurikka ja banjo ??
HJ:n perä ei kestä edessä jatkuvalla nelivedolla ajeluita kun pyörii väärään suuntaan.
Lähetetty: Ma Joulu 26, 2011 8:47 pm
Kirjoittaja Antsa
Toki se pitää laittaa sinne oikein päin.
Ei vaan kai se siellä saman menee ainakin kuin se 8 tuumanenkin.
Tai jos ei niin kuinka pitkälle sillä sitten pääsee??
Ja onkos tuo patrollin perä "high pinion" malli. Ja tarkottaako tuo samaa kuin että se perä palloidi eikä hypoidi perä??
Lähetetty: Ti Tammi 10, 2012 8:03 pm
Kirjoittaja timop
Ei sitä HJ:n perää saa sinne oikeinpäin. HJ:ssakin se on väärinpäin, pyörii takaperin, sentakia etuperät niissä usein korkkaa vaikka takaperät kestää aina vaan. Siinä on ajateltu että se kestää satunnaista käyttöä tarpeeksi kauan. Jatkuvalla vedolla ei tule kestämään sitäkään kuin HDJ:n oma etuperä.
Lähetetty: Ke Tammi 11, 2012 12:27 am
Kirjoittaja JAWA
Hieman OT mutta just Discoverylta katson Metsurit suolla-sarjaa missä koeajavat kuorkkia mihin asennettu vetävä atuakseli:
http://eztracawd.weebly.com/index.html
Eikös Valmet joskus 60-70 luvulla jo kehittänyt vetäviä tukkikärryjä tms hydrauliikan pyörittämänä.
Lähetetty: Ke Tammi 11, 2012 9:29 am
Kirjoittaja Antsa
timop kirjoitti:Ei sitä HJ:n perää saa sinne oikeinpäin. HJ:ssakin se on väärinpäin, pyörii takaperin, sentakia etuperät niissä usein korkkaa vaikka takaperät kestää aina vaan. Siinä on ajateltu että se kestää satunnaista käyttöä tarpeeksi kauan. Jatkuvalla vedolla ei tule kestämään sitäkään kuin HDJ:n oma etuperä.
Tarkoitinkin että totta hemmetissä se pitää olla siellä niinpäin että pyörät pyörii samaan suuntaa.
Mie oon kyllä edelleenkin sitä mieltä että ne etuperät porsii sekä käytön että huollon puutteeseen. Samaa rautaahan se on pyöri se kumpaan suuntaan tahansa.
Ja koska se pyörii takaperin niin hyötysuhde on kylläkin vetopäällä huonompi, mutta taasen vapaasti rullatessa parempi kuin takaperällä.
Noin niiku aamutuimaan...?...
Lähetetty: Ke Tammi 11, 2012 9:44 am
Kirjoittaja Hessu
Antsa kirjoitti:Mie oon kyllä edelleenkin sitä mieltä että ne etuperät porsii sekä käytön että huollon puutteeseen.
Minä olen sitä mieltä, että ne hodarin etuperät hajoaa liikaan käyttöön ja huollon puutteeseen, mutta vaikka kuinka huoltaa ilman osien vaihtoa (pelkät öljyt vaihtaa ja rasvaa lisää/vaihtaa), niin kilometrit ne lopulta hajottaa. Ei esim. spoorit katoa eri kohdista etuperää jos auto seisoo 10v parkissa.
Lähetetty: Ke Tammi 11, 2012 12:15 pm
Kirjoittaja Antsa
No hodarin etuperät hajoa kaiketi heikkouttaan, eli ovat selkeesti alimittaisia.
Vaan se mikä nämä part time nelikon etuperät riivaa pilalle on se että ne on paikallaan 11 kuukautta vuodessa ja sinä aikana vedet erottuu banjon pohjalle, laakereihin tärisee "kuopat", kardaani ristikot homehtuu paikoilleen, ja poorit tärisee väljäksi.
Tai ainakin omien kokemusten kautta näin olen asian ymmartäny.
Mutta asiaa on vaikea todistaa toisin , tai se vaatisi sen että esim.bertalla pitäisi ajaa seuraavat 500000 km napalukot kiinni ja seurata miten se kestää...