Sivu 1/2
Toyotan mekaanisen vinssin sokka?
Lähetetty: La Loka 01, 2005 9:58 pm
Kirjoittaja Hammer__
Minkäkokoinen sen toyotan mekaanisen vinssin sokan tulee olla? Käykö putkisokka vai joku muu? Mistä niitä saa ostettua ja ovatko pahan hintaisia? Entä tarvitseeko sokan vaihtoon jotain erikoistyökaluja esim. tuurnaa? Kun edellisellä safarilla hajosi sokka ja pitäisi saada hommattua uusi sokka ennen seuraavaa safaria eikä aikaisempaa kokemusta noista vinssien sokista ole...

Lähetetty: La Loka 01, 2005 10:54 pm
Kirjoittaja hector
Eikös ne sokan reijät porata kuuteen milliin ja sitten pannaan 12.9 kovuuden 6mm ruuvi tai 6mm hiltinaula

Lähetetty: Su Loka 02, 2005 5:46 am
Kirjoittaja Cental73
kyllä juu, ei kannata käyttää sokkia, ei kestä. Toi pulttihomma on yleisin korjaussarja.
Lähetetty: Su Loka 02, 2005 8:11 am
Kirjoittaja jjtp
joo kannataa kyllä suosiolla porata se reikä 6mm,tosin sitä reikää ei saa porattua suoraan kun vinssi on kasassa.
siitä pitää irroittaa minimissään se "päätylappu" jossa on stefa(ja passauslevyt),tosta alhaalta löytyy linkki mun kuviihin ps,comissa tuolla on räjäytyskuvat tojo vinsseistä.
fj/bj40 on se vinssivanhempi otsikolla oleva räjäytyskuva.
orkkis putkisokalla tais se vetokyky olla luokkaa n. 1500kg 6mm pultilla pääsee +-4000kg lukemiin.
kannattaa vaihtaa sitten vaijeri kunnolliseen kun ton modiksen on tehnyt,toi jo turvallisuudenkin takia!.
Lähetetty: Su Loka 02, 2005 8:27 am
Kirjoittaja hj60
Suosittelisin ennen poraamisiin rupeamisto kokeilemaan betoniseinään ammuttavaksi tarkoitettua teräsnaulaa, 4 mm menee suoraan mukavan naftisti siihen alkuperäiseen reikään. Itellä semmonen paikallaan, ja joku rautakauppavaijeri, pari kertaa on vaijeri menny poikki, mutta oikealla vinssivaijerilla jää vielä nähtäväksi kumpi katkeaa ennemmin.
Voi voi pojat tämä oli ratkaistu jo 1980
Lähetetty: To Loka 06, 2005 12:45 pm
Kirjoittaja Vieras
Lähetetty: To Loka 06, 2005 2:11 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Sokkia on tietysti monenlaisia, ja paljon niitä on katkottu.
Nykyään on alkanut kestään, on meinaan hitsattu kiinteäksi.
Vähän tietysti täytyy olla tarkempi mitä vetää?
Vakio holkkiin jos poraa 6mm reijän, sen ainevahvuus ei kestä
enää kovia vetoja, vaan halkeaa!
Re: Voi voi pojat tämä oli ratkaistu jo 1980
Lähetetty: To Loka 06, 2005 2:58 pm
Kirjoittaja NymiS
Mielenkiintoista, onko joku todella saanut itse matoruuvin särjettyä?
Aika vahvaksi on auto saatu, itellä tulis ainakin mieleen että autossa
pettää joku paikka ennen kuin vinssi hajoaa.
Re: Voi voi pojat tämä oli ratkaistu jo 1980
Lähetetty: To Loka 06, 2005 3:57 pm
Kirjoittaja Kimble
NymiS kirjoitti:
Mielenkiintoista, onko joku todella saanut itse matoruuvin särjettyä?
Aika vahvaksi on auto saatu, itellä tulis ainakin mieleen että autossa
pettää joku paikka ennen kuin vinssi hajoaa.
Näissä on samanlaisia varmuuskertoimia kuin esimerkiksi nosturivaijereissa. Varsinainen murtolujuus ja se, paljonko kantavuudeksi/kestävyydeksi on ilmoitettu ovat kaksi eri asiaa. Suurin sallittu nostokuorma on kertaluokkia pienempi kuin vaijerin murtolujuus.
Toinen asia on sitten myös se, että onko Toyotan vinssin orkkis-sokan murtolujuus oikea. No, siihen ovat japanilaisinsinöörit jollakin perusteella päätyneet enkä oikein usko että metodi on ollut "Stetson-Harrison".
Ei Toyon vinssin osia (sokkaa, vaijeria yms) kannata mitoittaa siten, että ne ovat lähellä esimerkiksi vinssin rungon tai matoruuvin sietorajaa. Jonkilainen "sulake" systeemissä kannattaa olla.
Toisaalta, kilpapurjeveneiden aussisuunnittelija Ben Lexcen totesi tästä osien keskinäisestä mitoituksesta aikonaan seuraavaa: "Jos jokin osa ei ole koskaan särkynyt se on varmasti liian painava". Toyotan vinssin osista voivat jotkin (esim matoruuvi) siis kuulua kategoriaan "liian painava"

Lähetetty: To Loka 06, 2005 5:40 pm
Kirjoittaja jjtp
TOHJ61 kirjoitti:Sokkia on tietysti monenlaisia, ja paljon niitä on katkottu.
Nykyään on alkanut kestään, on meinaan hitsattu kiinteäksi.
Vähän tietysti täytyy olla tarkempi mitä vetää?
Vakio holkkiin jos poraa 6mm reijän, sen ainevahvuus ei kestä
enää kovia vetoja, vaan halkeaa!
olis kiva joskus tietää paljonko on "hitsatulla sokalla" ja kunnonvaijerilla vetovoimaa tojo vinssissä?,multa löytyy kanssa yksi vinssi missä on hitsattu sokka.
toi oikeesti kaipaa sitä rasvanippa sinne pääakselin kuivaanpäähän.
mä olen funtsinut että jos jatkais sitä matopyörän päätä esim rosteri tai jollakin kromimopyleeni putkella sen orkkis stefapaikan päälle tekis vähän isommalle stefalle kiinityspaikan niin sais pidettyä vinssin huollettavana.
vois käyttää siinä kardaanin päässä vähän tukevampa runkosta ristikkoa tai esim etuveto auton murrosta.
Lähetetty: Ma Loka 17, 2005 12:00 pm
Kirjoittaja Hammer__
Sokkaongelman ratkaisin seuraavasti: laitoin 3 mm putkisokan 5 mm putkisokan sisään. Kuulemma pitäisi kestää ja hyvin tuo näytti kestävänkin kun kovalla käytöllä oli vinssi taas viikonlopun safarilla muita vinssatessa.

Lähetetty: Ti Loka 25, 2005 9:41 am
Kirjoittaja Vieras
älkää ny viittikö,ettei muka kestä ainevahvuus...
itellä oli beejiis 10mm sokka jonka sisällä 6mm jonka sisällä 2mm....
joten vetoo vaan...kele...
tosin voi vinssi räjähtää.....niin ku mulle kävi
Lähetetty: Ke Loka 26, 2005 3:23 pm
Kirjoittaja Vieras
tyhmältä tyhmä kysymys: missä kohtaan kyseinen sokka vinssissä on?
Lähetetty: Ke Loka 26, 2005 4:03 pm
Kirjoittaja hj60
Ihan vinssin päässä, siinä ekan ristinivelen ja vinssin matoruuvin liitoksessa.
Lähetetty: To Loka 27, 2005 2:44 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Anonymous kirjoitti:älkää ny viittikö,ettei muka kestä ainevahvuus...
itellä oli beejiis 10mm sokka jonka sisällä 6mm jonka sisällä 2mm....
joten vetoo vaan...kele...
tosin voi vinssi räjähtää.....niin ku mulle kävi
Puhutaankohan me vierailijan kanssa samasta asiasta, kun
holkin leveys on noin 12mm, ja alkuperäinen reikä < 4mm,
niin 10 mm:n reijällä se on käytännössä poikki?