Kuva Kuva

Toyotan mekaanisen vinssin sokka?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Toyotan mekaanisen vinssin sokka?

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

Minkäkokoinen sen toyotan mekaanisen vinssin sokan tulee olla? Käykö putkisokka vai joku muu? Mistä niitä saa ostettua ja ovatko pahan hintaisia? Entä tarvitseeko sokan vaihtoon jotain erikoistyökaluja esim. tuurnaa? Kun edellisellä safarilla hajosi sokka ja pitäisi saada hommattua uusi sokka ennen seuraavaa safaria eikä aikaisempaa kokemusta noista vinssien sokista ole... :oops:
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Eikös ne sokan reijät porata kuuteen milliin ja sitten pannaan 12.9 kovuuden 6mm ruuvi tai 6mm hiltinaula :P :wink:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

kyllä juu, ei kannata käyttää sokkia, ei kestä. Toi pulttihomma on yleisin korjaussarja.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

joo kannataa kyllä suosiolla porata se reikä 6mm,tosin sitä reikää ei saa porattua suoraan kun vinssi on kasassa.
siitä pitää irroittaa minimissään se "päätylappu" jossa on stefa(ja passauslevyt),tosta alhaalta löytyy linkki mun kuviihin ps,comissa tuolla on räjäytyskuvat tojo vinsseistä.
fj/bj40 on se vinssivanhempi otsikolla oleva räjäytyskuva.
orkkis putkisokalla tais se vetokyky olla luokkaa n. 1500kg 6mm pultilla pääsee +-4000kg lukemiin.
kannattaa vaihtaa sitten vaijeri kunnolliseen kun ton modiksen on tehnyt,toi jo turvallisuudenkin takia!.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Suosittelisin ennen poraamisiin rupeamisto kokeilemaan betoniseinään ammuttavaksi tarkoitettua teräsnaulaa, 4 mm menee suoraan mukavan naftisti siihen alkuperäiseen reikään. Itellä semmonen paikallaan, ja joku rautakauppavaijeri, pari kertaa on vaijeri menny poikki, mutta oikealla vinssivaijerilla jää vielä nähtäväksi kumpi katkeaa ennemmin.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vieras

Voi voi pojat tämä oli ratkaistu jo 1980

Viesti Kirjoittaja Vieras »

mars rautakaupaan ja sopiva pora oston oliko 4,5mm 5mm tii 5,5 tai jokin popniiti koko no kuitenkin mene heitämällä paikalle kun oikea

vetokyky selainen että ei kuitenkan vinsi hajoa mutta riitää irti veton :D

alkuperäiset sokat ovat prässi housu pelleille joiden kokemus masto ajosta on soratie :D :D :D :D
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Sokkia on tietysti monenlaisia, ja paljon niitä on katkottu.
Nykyään on alkanut kestään, on meinaan hitsattu kiinteäksi.
Vähän tietysti täytyy olla tarkempi mitä vetää?
Vakio holkkiin jos poraa 6mm reijän, sen ainevahvuus ei kestä
enää kovia vetoja, vaan halkeaa!
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Voi voi pojat tämä oli ratkaistu jo 1980

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Anonymous kirjoitti:mars rautakaupaan ja sopiva pora oston oliko 4,5mm 5mm tii 5,5 tai jokin popniiti koko no kuitenkin mene heitämällä paikalle kun oikea

vetokyky selainen että ei kuitenkan vinsi hajoa mutta riitää irti veton :D

alkuperäiset sokat ovat prässi housu pelleille joiden kokemus masto ajosta on soratie :D :D :D :D
Mielenkiintoista, onko joku todella saanut itse matoruuvin särjettyä?
Aika vahvaksi on auto saatu, itellä tulis ainakin mieleen että autossa
pettää joku paikka ennen kuin vinssi hajoaa.
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Voi voi pojat tämä oli ratkaistu jo 1980

Viesti Kirjoittaja Kimble »

NymiS kirjoitti: Mielenkiintoista, onko joku todella saanut itse matoruuvin särjettyä?
Aika vahvaksi on auto saatu, itellä tulis ainakin mieleen että autossa
pettää joku paikka ennen kuin vinssi hajoaa.
Näissä on samanlaisia varmuuskertoimia kuin esimerkiksi nosturivaijereissa. Varsinainen murtolujuus ja se, paljonko kantavuudeksi/kestävyydeksi on ilmoitettu ovat kaksi eri asiaa. Suurin sallittu nostokuorma on kertaluokkia pienempi kuin vaijerin murtolujuus.

Toinen asia on sitten myös se, että onko Toyotan vinssin orkkis-sokan murtolujuus oikea. No, siihen ovat japanilaisinsinöörit jollakin perusteella päätyneet enkä oikein usko että metodi on ollut "Stetson-Harrison".

Ei Toyon vinssin osia (sokkaa, vaijeria yms) kannata mitoittaa siten, että ne ovat lähellä esimerkiksi vinssin rungon tai matoruuvin sietorajaa. Jonkilainen "sulake" systeemissä kannattaa olla.

Toisaalta, kilpapurjeveneiden aussisuunnittelija Ben Lexcen totesi tästä osien keskinäisestä mitoituksesta aikonaan seuraavaa: "Jos jokin osa ei ole koskaan särkynyt se on varmasti liian painava". Toyotan vinssin osista voivat jotkin (esim matoruuvi) siis kuulua kategoriaan "liian painava" ;-) :lol:
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

TOHJ61 kirjoitti:Sokkia on tietysti monenlaisia, ja paljon niitä on katkottu.
Nykyään on alkanut kestään, on meinaan hitsattu kiinteäksi.
Vähän tietysti täytyy olla tarkempi mitä vetää?
Vakio holkkiin jos poraa 6mm reijän, sen ainevahvuus ei kestä
enää kovia vetoja, vaan halkeaa!
olis kiva joskus tietää paljonko on "hitsatulla sokalla" ja kunnonvaijerilla vetovoimaa tojo vinssissä?,multa löytyy kanssa yksi vinssi missä on hitsattu sokka.
toi oikeesti kaipaa sitä rasvanippa sinne pääakselin kuivaanpäähän.
mä olen funtsinut että jos jatkais sitä matopyörän päätä esim rosteri tai jollakin kromimopyleeni putkella sen orkkis stefapaikan päälle tekis vähän isommalle stefalle kiinityspaikan niin sais pidettyä vinssin huollettavana.
vois käyttää siinä kardaanin päässä vähän tukevampa runkosta ristikkoa tai esim etuveto auton murrosta.
Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

Sokkaongelman ratkaisin seuraavasti: laitoin 3 mm putkisokan 5 mm putkisokan sisään. Kuulemma pitäisi kestää ja hyvin tuo näytti kestävänkin kun kovalla käytöllä oli vinssi taas viikonlopun safarilla muita vinssatessa. :roll:
#SLCK 557
Land Cruiser KDJ95 -00
Menneitä Toyotan maastureita: FJ-40 -75, LJ70 -90, 4Runner -90, Hilux -89
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

älkää ny viittikö,ettei muka kestä ainevahvuus...
itellä oli beejiis 10mm sokka jonka sisällä 6mm jonka sisällä 2mm....
joten vetoo vaan...kele...
tosin voi vinssi räjähtää.....niin ku mulle kävi
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

tyhmältä tyhmä kysymys: missä kohtaan kyseinen sokka vinssissä on?
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ihan vinssin päässä, siinä ekan ristinivelen ja vinssin matoruuvin liitoksessa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Anonymous kirjoitti:älkää ny viittikö,ettei muka kestä ainevahvuus...
itellä oli beejiis 10mm sokka jonka sisällä 6mm jonka sisällä 2mm....
joten vetoo vaan...kele...
tosin voi vinssi räjähtää.....niin ku mulle kävi
Puhutaankohan me vierailijan kanssa samasta asiasta, kun
holkin leveys on noin 12mm, ja alkuperäinen reikä < 4mm,
niin 10 mm:n reijällä se on käytännössä poikki?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Vastaa Viestiin