Sivu 1/2

Bj40 kyselyä sähköistä.

Lähetetty: Ti Marras 15, 2011 3:15 pm
Kirjoittaja Piispa^
Eli Projektina tommonen bj40 vm.76, ja kyllä on palstalaiselta ostettu. MUTTA. Kyseinen edellinen omista hävittänyt laturirin kyseisestä laitteessa. Sain hommattu hj:n laturin (en tiedä onko 60 vai 61sen?) ja yhden kappaleen bj:n latutureja. Hj:n laturi kävi paremmin kiinnikeisiiin kun ainakin ulkomitoiltaan pienempi bj:n laturi, edellinen omistaja ei muistanut kumpi laturi laitteessa on ollu..

Kysymys on kuitenkin piuhojen kykemisen kanssa, ja sen kanssa kuinka tunnistaa sisäinen ja ulkoinen jännitteensäädin? Ja kuinka kytkeä sisäisellä/ulkoisella säätimellä oleva laturi bj:seen? Eli miten ne 3 piuhaa siihen laturin päälle tulee kiinni? Minne niiden kuuluisi siitä menevän?

Haulla löysin linkin offipalstalle jossa kyseistä muutosta tehty, mutta sen verran paljon offtopikkia + epäselvää kuvaa ettei selvää saa.

Kuin myös mietityttää mikä on leveä liitin kuskinpuolella konehuoneessa, näyttää siltä että on ollu irti kauan, putsailun jälkeen lyötiin liitin kiinni ja startti jäi huutamaan päälle. Mikä kyseisen leveän liittimen tarkoitus on?
Voisiko leveän liittimen kautta mennä virta mittaristolle? Sinne kun ei tunnu virtaa tulevan.

Sähkökaaviota katsottu läpi, mutta selvyyttä ei ole saatu.

Tietysti jos kotka - hamina aksentilta löytyy joku sähköosaaja, niin saa tulla neuvomaan, auto tällähetkellä haminassa.

Tietysti ois hienoa jos joku tonne UKK:hon kirjottais selvät ohjeet siitä niin ratkaisi se monta ongelmaa.... :roll:


Edit: vaihtoehtoisesti otetaan yhteen ideoita kuinka rakentaa yksinkertainen systeemi jotta auto latais... leimalle meno ainoastaan laturista kiinni..

Jep

Lähetetty: Ti Marras 29, 2011 1:05 pm
Kirjoittaja Piispa^
Eli apuahan ongelmaan on tullu... ei ole tullut.

Mutta jos joku voisi kertoa miten 3 piuhaa hj60:sen ulkoisen jännitteensäätimen jälkeen kytketään? 1 ohut ja 2 paksumpaa piuhaa? Ohut ilmeisesti merkkivalon?

Edit: typoja

Lähetetty: Ti Marras 29, 2011 9:26 pm
Kirjoittaja Antsa
Ota kuva siitä laturista ja laita se tähän näkymään.

Sisäisen ja ulkoisen ero noin päällepäin on siinä että sisäisellä säätäjällä olevasta laturista lähtee 2-3 johtoa joista yksi paksu, ja ulkoisella säätäjällä olevasta lähtee 4-6 johtoon joista yksi tai iaksi paksua.

Nämä ihan hatusta vedettynä.

Sitten jos siinä on se ulkoisella säätimellä oleva laturi niin sitten kantsii ettiä siihen kuuluva säädin, mielellään vaikka orkkis vaikka vanhakin niin helpottaa sähköjen rakentelua kun on samat värit.

Ja ettiä joku tarpeeksi vanha autosähkäri kaveriksi eli semmoinen joka on töikseen touhunnu näiden ulkoisella säätimellä olevien vehkeiden kanssa.

Mutta jos tilanne on se että ei ole hajuakaan mitä romuja nurkissa pyörii ja että onko ne ylipäätään ehjiä niin sitten kannattaa ettiä suoraan joko käytetty tai uusi sisäisellä säätäjällä oleva laturi niin sillä pääsee eteempäin helposti. Eikä välttämättä hirveästi poikkea kustannuksiltaankaan. Eli olikos 61:ssä se sisäinen säätäjä???

Tai sitten joku bocshilainen mutta sitten joudut vääntämään alipainepumpun jostain.

Lähetetty: Ke Marras 30, 2011 1:00 pm
Kirjoittaja Piispa^
Ulkoinen säädin on, jonka avasin näytti 1 käämi palaneelta niin hain uuden. 6 johtoa menee liittimillä laturilta jännitteensäätimelle, mutta tosta on 3 piuhaa poikki, ja perimätiedon mukaan noiden pitäisi mennä akuille, mutta varmuutta ei ole. Eli oisko piuhat tyylillä 1 merkkivalolle 1 akuille ja 1 heräte? Mutta voin kuvan ottaa illalla kun tallille meen :)

Lähetetty: Ke Marras 30, 2011 2:45 pm
Kirjoittaja Antsa
40:sestä tiedä mutta omassa 42:sessa toimii veden erottimen valo myös latauksen merkkivalona. Eli siitä tulee se heräte.

Koitin ettiä vaan en äkkiö löytänyt, eli eti jostain sen auton sähkökuva mistä se laturi on kotoisin.

Mihinkään kaverin perimätietoon ei kannata luottaa paitsi jos sillä tiedonhaltijalla on sen verran intuitiota että osaa tulla ne johot kytkemään ja on lompakossa painetta.

Siinä laturin päällä on kait 6 mm. mutterilla oleva lähtö niin siitä lähtee paukkuvirta joka menee jokseenkin suoraan akulle. Tai siitä kannattaa vetää suora johto akulle varoiksi.

Jos on rohkeutta niin sitten laturilta säätimelle väri väriin, ja johonkin se heräte siltä merkkivalolta.

Lähetetty: Ke Marras 30, 2011 5:59 pm
Kirjoittaja Piispa^
Ei oo -76:sissä nelikymppisessä vedenerotinta. Herätteen löysin alkuperäsestä johtosarjasta. Laturi on hj60:sestä.

http://forum.ih8mud.com/attachment.php? ... 1301771358
Voisiko lataus mennä 24v:ssäkin about näin? Pitääkö 24v systeemissä lähtä laturilta paksu piuha akulle, joka ei mee jännitteensäätimen kautta?


Tosin laturista menee 3 piuhaa 6 pinniseen liittimeen jännitteensäätimelle. Josta lähtee "takasinpäin" 3 piuhaa 1ohut 2 paksumpaa, kuvan voin laittaa illalla..

Lähetetty: Ke Marras 30, 2011 11:27 pm
Kirjoittaja Piispa^
En nyt tähänhätään parempaakaan kuvansiirtopaikkaa keksin, mutta albumin viimisessä kuvassa näkyy 1 pieni karva + keltainen + valkoinen paksumpi piuha..

Pitääkö laturin navasta mennä piuha akulle?

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 4f680e3ca4

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 7:18 am
Kirjoittaja Antsa
Joo siis orkkiksena sitää mennee(?) piuha ampperimittarille ja sieltä akulle,mutta kannattaa laittaa myös suora piuha akulle. Estää silloin laturin kärvähtämisen kun orkkis johtonippu tärisee jostain poikki tai irti.

Ota vielä kuva siitä laturista, ja mahd tarkka sellainen.

Onkos tuosta autosta nappastu se säätimen orkkis ryhmäliitin pois ??

Ja onko se yksi karva siinä musta-valkoinen , vai musta-keltainen??

Jos se on musta-keltainen johto niin jostain läheltä pitäisi löytyä autosta katkaistu samanvärinen johto johon ainakin tuon ukk :ssa olevan kaavion mukaan sen pitäisi liittyä tavalla tai toisella.

Mites se paksujohto onko se valkoinen vai valko-jotain??

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 8:55 am
Kirjoittaja Piispa^
Eli toi lataus systeemi on hj60:sen voisko sano "irralinen" Ainut mikä alunperin tullu auton sähköihin kiinni on ilmeisesti laturin merkkivalo.

Piuhat on keltainen, valkoinen ja pieni on mustakeltainen.

Orkkid liitin on jossain keulan syövereissä, toiminta täysi? Edellinen omista napsinut lähes kaikki liittimet pois mutta "perussetin" (valot ymsyms) autossa toimii. Ja kun ei laturia mukana tullut, niin tuo "irrallinen" latausjärjestelmä on mielestäni helpoin... kun vaan tietäis mihin kytkeä...

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 9:14 am
Kirjoittaja Antsa
No sitten... hetkinen.

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 9:15 am
Kirjoittaja Piispa^
Ulkoisella säätimellä se on. Illalla taas käyn tallilla ottamassa lisäkuvaa....

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 9:52 am
Kirjoittaja Antsa
Yw eli kelta-valko johtoon pitäisi saada se merkkivalolta tuleva piuha.Eli mistä tuo musta apikolla liitetty tulee???

By eli musta-keltainen menee virtalukon käynti asentoon ja pitäisi olla samanvärinen autossa ainakin kuvan mukaan.

Ja se valkoinen piuha laturin B navalle eli mistä tulee sitä virtaa eli mutterin alle sekä autossa valko-vaaleansininen piuhalle, eli sille mikä tulee akulta.

Ja nämä on sitten kaaviosta katottuja että jos menee piäleen niin vittuilla saa mutta laskua on turha esittää...

:shock:

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 10:13 am
Kirjoittaja Piispa^
Musta ei mee mihinkään, laitettiin sulake vaan siihen välissä kun 1kpl sulekepesiä löyty... Mut laitan vielä illalla kuvan laturista ni saa vähän varmistusta, kiitos jo nyt, ja en lähetä laskua :)

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 10:26 am
Kirjoittaja Antsa
Ok.

Ja kun katot tarkkaan niin se johto mihin se musta menee on kelta-valko eikä keltainen.

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 5:33 pm
Kirjoittaja Piispa^
meneekö laturilta piuhaa maahan tai plussaan akulle. eli niiku laturin päällä olevista navoista? toisessa semmonen kumi mitterin alla. otan illalla kuvan..