Sivu 1/1
HJ45 Akkuongelmia
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 1:39 pm
Kirjoittaja Pelmis
Elikkäs siis...
Alotetaanpa varuiksi ihan alusta, eli siis edellisen omistajan aikana on ollut ongelmaa, että kun auto seisoo pidempiä aikoja, niin akut tyhjääntyy ittellään. Sitä sitten on tutkittu ja hutkittu ja oletettavasti saatu se kuriin.
Mutta nyt sitten auto tekikin tempauksen.
Kesken ajon, ajovalot (ym. sähköinen) alkokin toimimaan "puoltehoilla"
No auto ei kai siis lataa. Kotiin päästyä virtaa ei ollu enään starttiin, joten laturi akkuihin kiinni ja kapppas vaan, etummainen akku täysin kuollut (luulin jo akkulaturin olleen paskana)
Ei siis pelaa 12 Voltilla
No uudet akut keulille, kone tulille ja yleisvirtamittarilla niitä mittailemaan.
No mä olettaisin, että 24,jotain volttia ei nyt ole kyllä ihan riittävä latausjännite.
Laturissa siis häikkää (hiilet luultavasti)
Kysymys kuuluukin, että oliko toi etummaisen akun leviäminen mielettömän huonoa tuuria (vähän tohdin olla tuohon skeptinen), vai olisko vielä ehdotuksia, mistä vikaa vois vielä ettiskellä?
Kiitoksia jo etukäteen.
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 1:59 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Oliko siitä ekasta akusta otettu virtaa jollekkin 12v. härpäkkeelle,rokkikoneille tai la-puhelimelle?
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 2:02 pm
Kirjoittaja Pelmis
Aa, meinasin unohtaa, että ei ollut eka kerta toikaan, silloin oli seisonnan aikana tappanu akun ja silloin oli otettu 12V takimmaiselta akulta ulos.
Mutta nyt siis ei ole ulosottoa, muuta, kuin 24V
Ja edellinenkin omistaja oli vaihtanut molemmat akut, kuin myös tein itse.
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 2:08 pm
Kirjoittaja möttis
Mulla ollut paljon vastaavia ongelmia myös.
Jos siitä toisesta akusta otettu 12 ulos ja se on mennyt tyhjäksi niin luultavasti laturi on sitä keittänyt ja se on heikentänyt menoa.
24 on siis todellakin liian pieni latausjännite, paitsi jos akut on ihan täynnä.
Kannattaa myös katsoa, jos laturin säädin on morjes. Multa tappoi akut niin tyhjäksi, että ei enää lähtenyt millään eloon.
Ja myös uudet radiot on perkeleitä. Jos niistä ei ota koko virtaa (paitsi muisti päällä) niin ne syö kaksi isoa akkua tyhjäksi yössä.
Ei ehkä niinkään apua, mutta jotain kokemuksia ainakin.
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 2:14 pm
Kirjoittaja Pelmis
Tota radiota tuli epäiltyä itekin aikanaan.
Uudet akuthan nuo tietty on ja täynnähän ne on, muttamutta. Mukavahan se lataus olis saada mitattua, ettei noitakin nyt turhaan hajottais.
Päävirtakytkin vois olla tuohon laitteeseen muutenkin ihan pätevä hankinta.
Omituisintahan tuossa oli se, että etummainen akku oli ihan täysin menetetty tapaus. Mittauksella sain, olikohan tuo jonkun 6V ulos ja mitään ei suostunu laturi sille työntämään ja takimmainen akku olikin taas täysin päinvastainen, 12,3V näytti, kun sitä tuossa mittailin.
Tilannehan olis helpompi korjata, jos ymmärtäis sähköstä muutakin, että se sattuu saatanasti

Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 2:55 pm
Kirjoittaja Antsa
Tuon edellä mainitun ymmärryksen lisäksi ei tuossa tilanteessa tarvi muuta kuin ymmärtää käydä kaikkine autoineen jossain autosähköliikkeessä niin alkaa vika selviämään.
Eli koska ne akut on sarjassa niin ne ei tasaudu normaali latauksessa eli ajossa. Vaan se kumpi on vajaampi jää aina jälkeen ja jos siinä on vaikka radio tai se on muuten sökö niin se jää aina enemmän ja enemmän jälkeen kunnes lopulta kuolee totaalisesti.
12.2 volttia on jo täysin tyhjän akun jännite ja 12.7 täyden eli tyhjä se on se toinenkin.
Eli jos nyt on uudet akut eikä lataa vieläkään tarpeeksi eli n. 27 ja yli volttia niin sitten mars autosähköliikkeeseen. Koska jos ei sähkö ole tuttua niin säätimen kuntoa et pysty ite arvioimaan ja jos se on sökö niin et myöskään sitä mikä sen on särkenyt.
Mutta akut osaat laittaa varmaankin sillointällöin eli vaikka ennen talvea yöksi rinnan lataukseen. Eli kaikki akunkengät irti ja starttikaapeleilla plussat yhteen, ja miinukset yhteen. Ja sitten akkulaturilla normaaliin 12 voltin lataukseen. Ja mitä pidempään on eli vaikka viikonlopun yli, niin sitä parempi. Eli näin toimien ne akut latautuu samaan jännitteeseen ja silloin ne latautuu myös ajossa paremmin.
Ja tämä toimenpide on hyvä tehdä myös jos on jouduttu antamaan pidempään 12 voltin apuvirtaa jollekkin.
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 3:59 pm
Kirjoittaja Mika.T
Ja toimivassakin 24V systeemissä olisi hyvä vaihdella akkujen paikkoja parikertaa vuoteen jotta akkujen kunto pysyisi tasaisena.
Oikea latausjännite saisi olla 28V luokkaa.
Lähetetty: La Marras 12, 2011 2:46 pm
Kirjoittaja fournier
Taistelin samoin akkujen kanssa niin pitkään ennenkuin tein päävirtakytkimen.Siihen loppu ongelmat.Radio ja jännittenalentajat söi akut tyhjäksi muutamassa päivässä jos auto seisoi ja etenkin talvella kun virranulostulo on muutenkin nihkeämpää..