Kuva Kuva

Vaihteiston hankkimis- ja korjausongelma BJ75/HJ61

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Vaihteiston hankkimis- ja korjausongelma BJ75/HJ61

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Jep

Elikkäs Kyseessä vasemmanpuoleinen ratas ja siihen liittyvä jakovaihteisto = BJ75. Joissakin lopunajan HJ61 malleissa on kuulema samanlainen jakovaihteisto kuin on BJ75 mallissa. Ulospäin jakovaihteiston tunnistaa selkeimmin keskituplarattaan tangosta joka on ulkoa kiinni sellaisella pienellä lipareella jakovaihteiston keskiosassa.

Lopunajan 61:sissä sekä BJ75:sissa on sen akselin paksuus työntömitalla mitattuna 38mm.... ja kun aijemmissa HJ61 jakiksissa se akseli on pari milliä pienenpi. Ja vielä sekoittamaan toi HJ60 akseli joka on vieläkin pikkuruisenpi.

Kuvassa vasemmalla BJ75 ratas. Eli ensimmänen jakovaihteiston ratas. Sijaitsee vaihdelaatikosta tulevassa akselissa. Oikeanpuoleinen ratas on HJ60 mallista.... tai jopa aiemmasta HJ61 mallista... ööö (tähän ei ole oikein selkeyden selkeyttä saanut)

Kuva

Voisimme käyttää BJ75 jakovaihteiston vaihtamiseen Tuota HJ60 jakovaihteistoa, mikä on tontilla, jos tuossa oikeanpuoleisessa HJ60 rattaassa olisi samanlainen booritus kuin vasemmassa BJ75. Booritus on sentin lyhyempi BJ75:sessa kuin HJ60 mallissa. Kun HJ60 ratasta yrittää laittaa vaihdelaatikon häntään BJ75:sessa niin se ei uppoa riittävän syvälle koska boorit loppuu akselilta. Booritusten pituuden ero rattaissa on 1 cm.

Olen saanut kahta ristiriidassa keskenään olevaa tietoa esimerkiksi tuon rattaan sorvaamisesta. Ajatus olisi sorvauttaa oikenpuoleisesta rattaasta sentti pois booreista jolloin vaihtamisprojekti jatkuisi niillä osilla mitä on.

Voiko niitä sorvata pois?? Millä terillä?? Miten??

Ja tietysti jos jollakulla on BJ75 sopiva jakis joko ihan itestään tai sitten juuri sopivasta HJ61:sestä niin.... p. 040 5643260 / jari
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

voi sorvata. olen muutaman sorvannut juuri samoja osia Janille kun sillä on ollut askeja remontissa, ja muitakin toyotan vaihteiston ja jakiksien rattaita. kovaa on mutta kyllä siitä lastun saa irti, hyvistäkin teräpaloista joutuuu muutaman kerran vaihtamaan terveemmään särmän käyttöön.
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

mulla taitaa olla tollanne 90 hj 61 peräsin oleva ratas hyllyssä. jos siis se missä tappi sillä lipareella kiinni jakiksen ulkopuolella.
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

hojo61 kirjoitti:mulla taitaa olla tollanne 90 hj 61 peräsin oleva ratas hyllyssä. jos siis se missä tappi sillä lipareella kiinni jakiksen ulkopuolella.
Kattoppas varsin kumman näkönen ratas se on? Ja jos löytyy koko jakovaihteisto ehkä myytäväksi asti niin sekin voi kiinnostaa. Saatas kesken matkaansa räjähtänyt 75 kotiinsa täältä Oulusta. 8)
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

lepoantti kirjoitti:voi sorvata. olen muutaman sorvannut juuri samoja osia Janille kun sillä on ollut askeja remontissa, ja muitakin toyotan vaihteiston ja jakiksien rattaita. kovaa on mutta kyllä siitä lastun saa irti, hyvistäkin teräpaloista joutuuu muutaman kerran vaihtamaan terveemmään särmän käyttöön.
Kävin tänään OAKK:ssa jossa ope näytti miksi tota ei voi sorvata...... dippidii :?
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
killerwo
Viestit: 350
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Moro,

Jos ei onnistu Oulussa niin tuu pyörähtään torniossa niin otetaan pätkä tuota sisäbooria pois.
Blue skies and headdown
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

SuurSyömäri kirjoitti:
lepoantti kirjoitti:voi sorvata. olen muutaman sorvannut juuri samoja osia Janille kun sillä on ollut askeja remontissa, ja muitakin toyotan vaihteiston ja jakiksien rattaita. kovaa on mutta kyllä siitä lastun saa irti, hyvistäkin teräpaloista joutuuu muutaman kerran vaihtamaan terveemmään särmän käyttöön.
Kävin tänään OAKK:ssa jossa ope näytti miksi tota ei voi sorvata...... dippidii :?
miksi ei voinut, ahdistiko sitä opettajaa enemmän kuin teräpalaa?
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Se sorvas ja sit meni terä rikki... emmää tiä ahistiko sillä.. tuskin... 8)
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Toi jakis on palasina lihalaatikossa:)
Käyn huomenna vilkaseen onko oikea, siitä on se rataspari mikä välitetään tuolla kainuussa mallina välitysten tekijälle.
Tosin homma näyttää kiireiden takia venyvän.
Ja laakerit kaput.
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

joo, kyllä niistä kuuluu kauhee pärinä, tärinä ja tutina ja nousee savua ja välillä sorvi hyppii...mut sellasia ne on tojotan rattaat ja silti niitä voi sorvata!!! mutta mä en olekkaan varmaan niin viisas opettaja että ymmärtäisin olla sorvaamatta niitä, vähäinen ymmärrys asiaan ja luja usko onnistuimisesta saa aikaan ihmeellisiä suorituksia!!! ja pian pääsee taas sorvaamaan 60:sen päälaatikon ryhmäpyörään korjausholkille tilaa....jne
Vastaa Viestiin