öljyt lj70
Valvoja: Käyttäjä
öljyt lj70
Tyhmä kysymys, mutta voisiko joku vääntää rautalangasta minulle mitä öljyjä pitää LJ70:seen laittaa -87? Eli moottoriin laatikkoon, jakikseen ja periin?
Katsoin jo käsikirjasta slck:n sivulta mitä kuuluisi laittaa mutta motonetissä en ollut enää öljyistä varma. Auttaisiko joku?
(kertoisi vaikka tähän tyyliin :mobilube GX 70w80 -laatikkoon)
Manuaalista katsoin niin laatikkoon ja jakikseen tulisi eri öljyt, onko tosiaan näin? Bj40 tulee ainakin samat, siksi ihmettelen.
Katsoin jo käsikirjasta slck:n sivulta mitä kuuluisi laittaa mutta motonetissä en ollut enää öljyistä varma. Auttaisiko joku?
(kertoisi vaikka tähän tyyliin :mobilube GX 70w80 -laatikkoon)
Manuaalista katsoin niin laatikkoon ja jakikseen tulisi eri öljyt, onko tosiaan näin? Bj40 tulee ainakin samat, siksi ihmettelen.
Joku halpa (turbo)dsl öljy koneeseen, 10-30 talvella, 15-40 kesällä ja halvinta GL-5 voimansiirtoon joka reikään 
Ainaki Bertassa toimii ihan ok. Päävaihteistossa GL5 on vähän jäykkää talvella mutta toimii kun vähän pyörii.
Ei jaksa montaa pyttyä ostaa
Soitin jopa kerran aiheesta teboilin infoon niin sieltä kerrottiin, että jos laatikot pelaa GL5:lla ok niin on vaan paksumpi öljykalvo kuin GL4.
Kaikissa fiksummissa lootissa ei pelaa GL5 niin silloin käytetään lirumpaa GL4.

Ainaki Bertassa toimii ihan ok. Päävaihteistossa GL5 on vähän jäykkää talvella mutta toimii kun vähän pyörii.
Ei jaksa montaa pyttyä ostaa

Soitin jopa kerran aiheesta teboilin infoon niin sieltä kerrottiin, että jos laatikot pelaa GL5:lla ok niin on vaan paksumpi öljykalvo kuin GL4.
Kaikissa fiksummissa lootissa ei pelaa GL5 niin silloin käytetään lirumpaa GL4.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Sen verran että jos ei ihan halvinta niin toiseksi halvinta sitten.
Nii se GL 5 tarkoittaa hypoidi peräöljyä jossa on kovempi paineen kesto kuin GL 4:ssä. Eli synkrot ei välttämättä toimi niin hyvin kuin pitäisi.
Ja tosiaan BJ:t Ja HJ:t toimii GL 5 laatikossakin ihan manuskan mukaankin.
Mutta kokeile ,sillä se selviää. Ja 20 litran pytyissä kun ostaa ölpät niin jää litrahinta vs. roudaamisen vaiva vielä kohtuulliseksi.
Nii se GL 5 tarkoittaa hypoidi peräöljyä jossa on kovempi paineen kesto kuin GL 4:ssä. Eli synkrot ei välttämättä toimi niin hyvin kuin pitäisi.
Ja tosiaan BJ:t Ja HJ:t toimii GL 5 laatikossakin ihan manuskan mukaankin.
Mutta kokeile ,sillä se selviää. Ja 20 litran pytyissä kun ostaa ölpät niin jää litrahinta vs. roudaamisen vaiva vielä kohtuulliseksi.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 1:37 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
En malta olla täsmentämättä ketjun aloitus huomioiden, että tuo takaperän öljyn LS on lisäaineistettua kitkalukolle. Eikö vaan?Land Cruiser kirjoitti:Itse olen käyttänyt
-Koneessa 5w-50 kesät talvet ja öljynpaineet ok
-Vaihteistoissa 75W-90 GL-4
-Perissä: edessä 75W-90 GL-5 hypoid , takana 80W-90 GL-5 LS
Moi, isot pojat on kertonu, että GL-5 ei saisi laittaa laatikkoon jos on pronssiset synkronirenkaat! Kuulemma kuluttaa näitä vanhojen laatikkojen synkronirenkaita. Ja jostain syystähän ainakin 70-sarjasten laatikoissa on ykkösen ja kakkosen synkronit kuluneita. Olisiko GL-5 "liianhyvää" öljyä. Itse olen käyttänyt ainoastaan GL-4 päävaihteistossa.
Onkohan kukaan tieteellisesti moista väitettä tutkinut?
t.jp
Onkohan kukaan tieteellisesti moista väitettä tutkinut?
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
>> kertoisi vaikka tähän tyyliin :mobilube GX 70w80 -laatikkoon
Tarpeetonta mennä merkkeihin ja 'malleihin' kun niitä pitää sitten metsästää sieltä sun täältä että löytää just jonkun suosittelemat öljyt. Merkittävää on ne luokitukset ja mainitsemasi Mobilube GX on GL4 luokituksen öljyä. Viskositeetitkaan eivät noissa ole niin olennaisia, 75 ja 90 välillä noi useimmat on ja ne käyvät näihin meidän romuihin.
>> Päävaihteistossa GL5 on vähän jäykkää talvella mutta toimii kun vähän pyörii.
Ei se GL5 kylmässä merkittävästi jäykempää ole kuin GL4:kään, lootaöljyt vaan ovat kylmässä paksuja mutta tästäkin päästään käyttämällä täyssynteettisiä öljyjä. Jos lompakko kestää niin purkkivalikoimaa voi vähentää ostamalla sekä GL4 että 5 luokitukset täyttävää täyssynteettistä, esimerkiksi Mobilin SHC joka käy sitten jo joka reikään PAITSI kitkalukolliseen perään.
>> Soitin jopa kerran aiheesta teboilin infoon niin sieltä kerrottiin, että jos laatikot pelaa GL5:lla ok niin on vaan paksumpi öljykalvo kuin GL4.
Eipä ole Nesteen ja Mobilin ukot tuollaista kertoneetkaan. Nyrkkisääntönnäksi ovat kertoneet että nopeat kierrokset ja pienet paineet (lähinnä vaihdelaatikot) GL4 ja pienet nopeudet ja suuret paineet sekä kulmavaihteet (eli lähinnä perät) GL5. Ei tietenkään ole joka tilanteeseen sopiva ratkaisu mutta pääperiaatteiltaan.
>> Kaikissa fiksummissa lootissa ei pelaa GL5 niin silloin käytetään lirumpaa GL4.
Ei se kyllä olennaisesti lirumpaa ole, toisen (GL4) lisäaineistus vaan sopii useampien lootien synkroille koska se on siihen käyttöön tehty. Liruisuuden määrää kuitenkin pääasiassa viskositeetti ja kuten tuolla alussa totesin niin 75 ja 90 välllä ne pääasiassa on näissä perusliemissä.
>> Ja tosiaan BJ:t Ja HJ:t toimii GL 5 laatikossakin ihan manuskan mukaankin.
Tutkin tuossa Nesteen öljysuosituksia Läjään ja sen perusteella mikä vaan (synteettinen/mineraali ja gl4/gl5) käy laatikkoon
GL4 päädyin kuitenkin lootaan joka reikään laittamaan, etuperään GL5 ja takaperään GL5 LS
Tarpeetonta mennä merkkeihin ja 'malleihin' kun niitä pitää sitten metsästää sieltä sun täältä että löytää just jonkun suosittelemat öljyt. Merkittävää on ne luokitukset ja mainitsemasi Mobilube GX on GL4 luokituksen öljyä. Viskositeetitkaan eivät noissa ole niin olennaisia, 75 ja 90 välillä noi useimmat on ja ne käyvät näihin meidän romuihin.
>> Päävaihteistossa GL5 on vähän jäykkää talvella mutta toimii kun vähän pyörii.
Ei se GL5 kylmässä merkittävästi jäykempää ole kuin GL4:kään, lootaöljyt vaan ovat kylmässä paksuja mutta tästäkin päästään käyttämällä täyssynteettisiä öljyjä. Jos lompakko kestää niin purkkivalikoimaa voi vähentää ostamalla sekä GL4 että 5 luokitukset täyttävää täyssynteettistä, esimerkiksi Mobilin SHC joka käy sitten jo joka reikään PAITSI kitkalukolliseen perään.
>> Soitin jopa kerran aiheesta teboilin infoon niin sieltä kerrottiin, että jos laatikot pelaa GL5:lla ok niin on vaan paksumpi öljykalvo kuin GL4.
Eipä ole Nesteen ja Mobilin ukot tuollaista kertoneetkaan. Nyrkkisääntönnäksi ovat kertoneet että nopeat kierrokset ja pienet paineet (lähinnä vaihdelaatikot) GL4 ja pienet nopeudet ja suuret paineet sekä kulmavaihteet (eli lähinnä perät) GL5. Ei tietenkään ole joka tilanteeseen sopiva ratkaisu mutta pääperiaatteiltaan.
>> Kaikissa fiksummissa lootissa ei pelaa GL5 niin silloin käytetään lirumpaa GL4.
Ei se kyllä olennaisesti lirumpaa ole, toisen (GL4) lisäaineistus vaan sopii useampien lootien synkroille koska se on siihen käyttöön tehty. Liruisuuden määrää kuitenkin pääasiassa viskositeetti ja kuten tuolla alussa totesin niin 75 ja 90 välllä ne pääasiassa on näissä perusliemissä.
>> Ja tosiaan BJ:t Ja HJ:t toimii GL 5 laatikossakin ihan manuskan mukaankin.
Tutkin tuossa Nesteen öljysuosituksia Läjään ja sen perusteella mikä vaan (synteettinen/mineraali ja gl4/gl5) käy laatikkoon

Niva, Läjä ja muut saavutukset @ wonk.sytes.net/76s/
Miä kyllä laittasin täyssynteettiset joka reikään. Ja tosiaan GL-4:t päälaatikkoon. Menee muutama kymppi lisää rahaa, mut voitelu pelaa pakkasellakin.
Miten olis Teboilin Diamond Diesel 5W-40 koneeseen (Tarjoustalosta 62 €/10 litraa), EP 75W-90 vaihteistoihin, Hypoid 75W-90 etuperään ja taakke jotain LS-versiota. Teboilin 75W-90 on jotain 8-9 €/litra.
http://www.teboil.fi/FolderProducts.asp ... ;4352;4356
Miten olis Teboilin Diamond Diesel 5W-40 koneeseen (Tarjoustalosta 62 €/10 litraa), EP 75W-90 vaihteistoihin, Hypoid 75W-90 etuperään ja taakke jotain LS-versiota. Teboilin 75W-90 on jotain 8-9 €/litra.
http://www.teboil.fi/FolderProducts.asp ... ;4352;4356
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Nii on siinä vielä semmoinen juttu että miten pitkiä tai lyhyitä siivuja vetelet sillä talvella menemään.
Eli jos työmatka ajot esim. on lyhkäsiä niin synteettiset ölpät maksaa talvessa ittensä säästyneenä dieselinä.
Miulla kun on tunnin siivu suuntaansa niin perinteinenkin laatu kyllä kerkiää lämmetä.
Eli jos työmatka ajot esim. on lyhkäsiä niin synteettiset ölpät maksaa talvessa ittensä säästyneenä dieselinä.
Miulla kun on tunnin siivu suuntaansa niin perinteinenkin laatu kyllä kerkiää lämmetä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
öljy
Minusta ei nykyaikana kannata pelleillä mineraaliöljyillä, kun synteettisiä saa niin kohtuuhintaan ja on juuri omiaan talvella tommosilla kohtuulyhyillä matkoilla. Hyvä jokavuodenajan öljy esim teboil täyssynteettinen Super HPD 5W-40 20L astioisa maksaa hiukan toistasataa!
Ja oma pohdinta meni juuri tuonne voimansiirto osastolle.
Eli Bertalla kun lähtee yli 15 asteen pakkasella liikenteeseen niin pitää olla nopea että kerkiää vaihtaa kakkoselle kun voimansiirto ei rullaa sitten pätkääkään...
No siihen on on apuna että aamusumpin ajan pyörittää jakista vapaalla ja päälootaa kolmosella, mutta sekään ei notkeuta perien ölppiä.
Eli Bertalla kun lähtee yli 15 asteen pakkasella liikenteeseen niin pitää olla nopea että kerkiää vaihtaa kakkoselle kun voimansiirto ei rullaa sitten pätkääkään...
No siihen on on apuna että aamusumpin ajan pyörittää jakista vapaalla ja päälootaa kolmosella, mutta sekään ei notkeuta perien ölppiä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Miten tietää onko mineraali vai täyssynteettinen öljy? Ostamissani purkeissa ei mielestäni lukenut kun yritin etsiä.
Omassa bj40ssä, missä on samat öljyt mitä listasin(paitsi takaperässä ja koneessa) niin talvella vauhti ei ihan hirveästi hyytynyt. Eli jos on samaa tasoa niin ei haittaa.
Niin ja nykyisin kone lohkoläppärissä kotipihassa ja töissä lämpimässä hallissa jos vaikuttaa öljyjen valintaan.
Täyssynteettisistä öljyistä minua lisäksi peloteltiin että vuotaa joka paikasta jos laittaa vanhaan autoon täyssynteettiset. Siksi kannattaa kuulemma laittaa mineraalit.
Paljonko lisää kulutusta jos on liian jäykät öljyt? noin suurinpiirtein?
Omassa bj40ssä, missä on samat öljyt mitä listasin(paitsi takaperässä ja koneessa) niin talvella vauhti ei ihan hirveästi hyytynyt. Eli jos on samaa tasoa niin ei haittaa.
Niin ja nykyisin kone lohkoläppärissä kotipihassa ja töissä lämpimässä hallissa jos vaikuttaa öljyjen valintaan.
Täyssynteettisistä öljyistä minua lisäksi peloteltiin että vuotaa joka paikasta jos laittaa vanhaan autoon täyssynteettiset. Siksi kannattaa kuulemma laittaa mineraalit.
Paljonko lisää kulutusta jos on liian jäykät öljyt? noin suurinpiirtein?
Jossain oli tuosta kulutuksestakin juttua en vaan muista missä.
Ainakin omassa bertassa huomaa jo näillä keleillä miten voimansiirto alkaa mennä kylmiltään tahmeaksi.
Jos ei muusta niin hinnasta erottaa sen synteettisen öljyn
Ja luulisin että se lukee siinä pöntön kyljessäkin...
Ja luokka on jotain 80-140 tms.
Pitäisiköhän oikein kokeilla tänä talvena että laittaisi ne synteettisen kurat kun tuo on nyt melko tiivis akseli svappien jäliltä....
Ainakin omassa bertassa huomaa jo näillä keleillä miten voimansiirto alkaa mennä kylmiltään tahmeaksi.
Jos ei muusta niin hinnasta erottaa sen synteettisen öljyn

Ja luokka on jotain 80-140 tms.
Pitäisiköhän oikein kokeilla tänä talvena että laittaisi ne synteettisen kurat kun tuo on nyt melko tiivis akseli svappien jäliltä....
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...