Sivu 1/1

Rikkinäisen murroksen tunnistaminen

Lähetetty: Ke Elo 31, 2011 8:42 am
Kirjoittaja Erion
Pitäisi tunnistaa onko kumpi/molemmat murrokset rikki. Miten onnistuisi? Nelikko päällä ja kääntää pyöriä niin ei pääse eteenpäin kunnolla. Etupää siis jarruttaa Eli jotain on rikki.
En osaa tunnistaa kummalla puolella vika on. Miten otan sen selville? Onko helppoa tapaa?
Auto lj70

Lähetetty: Ke Elo 31, 2011 9:42 am
Kirjoittaja pyyvama
Laatikko vapaalle, napalukot kiinni, pyörä kerrallaan
ilmaan ja kokeilet pyörittämällä kumpi pistää vastaan.

Matti

Lähetetty: Ke Elo 31, 2011 10:49 am
Kirjoittaja Erion
Kiitos, mutta kokeilin tuon jo eilen. Mites sitten kun molemmat pyörivät ihan hyvin ilman ylimääräisiä ääniä? Vaikka kääntäisi ääriasentoon. Ainoa mikä ääntää on todella väljä etukardaanin nivel.
Onko lisää testivinkkejä?

Lähetetty: Ke Elo 31, 2011 11:31 am
Kirjoittaja Käyttäjä
Nelikkopäällä kyllä ehjäkin auto jarruttaa kun kääntää renkaat tappiin.
Kuuluuku kummaltakaan puolelta kolinaa,rutinaa yms.kun kääntää autoa...kaveri kuuntelemaan.
Tai nokka ilmaan ja renkaat linkkuun ja napikset kiinni ja nelikko poispäältä ja ei kun renkaita pyörittelee...

Lähetetty: Ke Elo 31, 2011 1:40 pm
Kirjoittaja Erion
Siis nelikko päällä kun asfaltilla yritin kääntää autoa ympäri niin takarenkaat alkoi jo sutia kun eturenkaat vastustivat niin paljon.

Ja tuo keula ylös renkaat linkkuun napikset kiinni ja nelikko pois, kokeilin, mutta renkaat pyörivät silloin todella nätisti. Vain tosiaan kardaanin nivel lonksui pyörittäessä. Täytyy vielä kokeilla että joku kuuntelee ulkopuolella kun kääntää autoa ympäri.
Ostaessa kaveri epäili että oikealta puolelta kuului meteliä mutta pitäisi varmistaa etten turhaan osta osia.

Lähetetty: Ke Elo 31, 2011 1:51 pm
Kirjoittaja Antsa
Normaali meininki eikä mitään vikaa.

Eli koska etupyörät kulkevat kaarroksessa pidemmän matkan eli siis useamman kierroksen kuin takapyörät niin tiukassa käännöksessä taka pyörät sudaavat kun perä on kevempi kuin keula.

Ja minkä takia asvaltilla pitää käännellä nelikko päällä???
Koska ainut asia mikä normi ajossa särkee mitään on neliveto päällä asvaltilla ajo. Koska hyvän kitkan takia siinä tulee niin järjettömät momentit akseleiden välille juuri käännöksissä ja pyörien koko erosta(pienestäkin), että niitä ei kestä perät eikä ristikot pitkän päälle.

Lukee varmaan siinä hanskalokeron kannessakin sama asia lontooksi.

Vaiha se kardaanin ristikko kun siinä kerran on vikaa,ennen kuin se vipottaa metikköön ja vie mennessään paljon muutakin eli öljypohjan ja koko auton.

Edittinä Pahoittelut avautumisen asteelle karanneesta vastauksesta asialliseen kysymykseen...

Lähetetty: To Syys 01, 2011 4:32 pm
Kirjoittaja Erion
Tuo oli ostotilanteessa vain tuo kääntö asfaltilla kun ei ollut muuta paikkaa kokeilla. Halusin testata murrosten kunnon. Ristkko on ollut ostoslistalla ja puslia ja tiivisteitä ja suodattimet ja kaikki öljyt ja jako hihna. Ja ehkä myös murrokset.

Eli eilen kävin kokeilemassa hiekalla ja kaveri kuunteli vierestä. Vasen Rutisee huolella ja oikean murroksesta tuli kommentti: "hiekka ropisee, mutta kyllä se kai äätää".

Auto menee tunnin sisällä seisontaan. Eli sillä ei voi enää ajaa paitsi kotipihassa. Miten tarkistan apumiehen murroksen, että en vaihda kunnossa olevaa murrosta turhaan uuteen. Näkeekö sen purkaessa onko rikki? Miten.

Lähetetty: To Syys 01, 2011 4:50 pm
Kirjoittaja hj60
Vetoakseli toiseen käteen ja nivelen akselitumppi toiseen, sitte pyörittelee nyrkkejä että tuntuuko väljää. Ei kai noita pikku rutinan takia kannata vaihtaa, varanivel konttiin ja jos metsässä laukeaa (tiellähän nelivetoa ei tarvi) niin sen vaihtaa puolessa tunnissa.

Lähetetty: To Syys 01, 2011 4:59 pm
Kirjoittaja pertsa
Erion kirjoitti:Tuo oli ostotilanteessa vain tuo kääntö asfaltilla kun ei ollut muuta paikkaa kokeilla. Halusin testata murrosten kunnon. Ristkko on ollut ostoslistalla ja puslia ja tiivisteitä ja suodattimet ja kaikki öljyt ja jako hihna. Ja ehkä myös murrokset.

Eli eilen kävin kokeilemassa hiekalla ja kaveri kuunteli vierestä. Vasen Rutisee huolella ja oikean murroksesta tuli kommentti: "hiekka ropisee, mutta kyllä se kai äätää".

Auto menee tunnin sisällä seisontaan. Eli sillä ei voi enää ajaa paitsi kotipihassa. Miten tarkistan apumiehen murroksen, että en vaihda kunnossa olevaa murrosta turhaan uuteen. Näkeekö sen purkaessa onko rikki? Miten.
Voihan sillä ajaa takavedolla vaikka etuakseli rutisee.Ainahan noista jostain rutina kuuluu jos kääntää ratin ääriasentoon ainakin asfaltilla :D Ajoin LJ70 2 vuotta etuakseli rutisi mutta ei se hajonnu :roll:

Lähetetty: To Syys 01, 2011 10:28 pm
Kirjoittaja Erion
Juu, kylhän se takavedolla toimii mutta kun joutuu avaamaan tuon akselin kumminkin niin vaihdan samalla kaikki risat osat ehjiin. Tarvii vain tietää mitä. Ja kyllä tuolla 4 vedolla tulee kuitenkin taas ajettua aina kun löytyy sopivia paikkoja.

Kävin vertailee tolla mun Bertalla niin samoissa tilanteissa ei kyllä tietoakaan mistään ääntämisistä.

Kiitos "hj60" Juuri tälläistä ohjetta kaipasin. Eli akseli palaisiksi menossa kumminkin niin saan sen todettua samalla. Nyt vain nopeasti Bj kuntoon niin pääsen purkamaan Lj:tä talliin

Lähetetty: Ma Syys 19, 2011 8:48 pm
Kirjoittaja palde
[/quote]Voihan sillä ajaa takavedolla vaikka etuakseli rutisee.Ainahan noista jostain rutina kuuluu jos kääntää ratin ääriasentoon ainakin asfaltilla :D Ajoin LJ70 2 vuotta etuakseli rutisi mutta ei se hajonnu :roll:[/quote]

Joo , testasin "tämänsamanlailla" itte BJ-75:lla :lol:

Kesti ajaa mettässäkin viimeseen mäkeen , jossa paukahti ensin kuskin puolen lonksuttava nivel ... ja seuraavassa nousuyrityksessä myös hanttarin nivel " ehjä" pamahti paskaksi ...Tottakai ylös piti yritää vaikkakin 3-vetosena :twisted:

Oli aivan pirun kankee tuoda pois metästä , pyörät käänty ratista reilun kierroksen ...koska nivelen "muruset" ahdisti pallojen sisällä

Noissa nivelien maljoissa oli melkoiset urat kuulien kohdalla ...oliskoos luokkaa 1,5 -2,5 mm

Eli sipposta ajoa olisivat varmaankin vielä kestäneen , mutta kun "valas" ajettiin metän puolelle niin näytti lähes heti merkkinsä.

Vajaa vetoisella Opelilla ja paukuttavilla vetonivelillä ajoin yli 2 vuotta ja 50 000 km . Kunniakkaassa lopussa pyörä linkussa nivelen paukuttaessa koko pyörä pomppi ylös - alas ... enään ei kyllä usko riittäis ajaa tollasella työmatkoja :lol: