Kuva Kuva

HDJ-80 vetarit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

jupe
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 2:27 pm
Paikkakunta: juankoski

HDJ-80 vetarit

Viesti Kirjoittaja jupe »

Pitäis vaihtaa HDJ-80 -90 jarrukilvet taakse,alkuperäiset ovat haihtuneet vuosien varrella taivaantuuliin. Uudet jarrukilvet eivät näyttäisi menevän ilman vetoakseleitten irtiottoa. Voiskos joku viisas antaa vinkkejä miten homma hoituis parhaiten.
Ei ennen kokekemusta noista täysin kevennetyitä vetareist.
jupe
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Nätisti leikaten se pelti kahtia -> paikoilleen -> hitsinöölillä pelti yhdeksi.
Ehdotus tämä vaan oli, mutta onhan noin joskus jarrukilpiä vaihdeltu.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hodarin jarrukilvet on sen verran monimutkasen muotoset ja tarkat muodostansa, jottei levy ota kiinni siihen yhteen reunaan ja että käsijarru pelaa, että en kyllä missään nimessä suosittele paloittelua ja hitsaamista.

Vetarin saa irti, kun avaa ne päässä oleva mutterit, nyppii prikat pois, suihkii crc:tä pinnapulttien ympärille ja sitten lyö messinki- tai kupari-tapilla (3cm paksua ja vaikka 15cm pitkä) ja lekalla pinnapulttien päihin, jotta ne kiilat tulee ulos. Ilman messinki- tai kuparitappia menee pinnapultin päät solmuun. Sitten kun on ne kaikki kiilat irti, niin vetari pitäisi lähteä kun kiertää niihin kahteen ulosvetokierteeseen m8 pultit. Saattaa vaatii crc:tä taas ja kandee varoa ettei katkea ne pultit sinne sisään... Vetarit kun saa irti, niin napa lähtee kun avaa ne 2kpl ristipäitä ja pyörittää sen mutterin poies.

Kasatessa laakerin oikee kiristys on tarkkaa puuhaa, joten kandee ladata netistä alkuperäset ohjeet tai vaikka tilata ne Toyotan teknisestä infosta... Jos sitä ei jaksa tehdä, niin yksinkertastettuna muistaakseni mutteri 68Nm:iin ja sitten löysää pikkasen jotta pyörii kädellä ja sitten ettii lähimmän kohdan, josta ristipäät menee paikoilleen. Akseliputken pääs on apumerkit. Liikkeellelähtömomentti navalla ei saanu ylittää ~34Nmiä tms. kun lähtee pyörittää ja akseliputken pää pitää jäädä millin pari syvemmälle kuin navan reuna, jottei ota kiinni vetariin.

Oletko ostanut jo uudet jarrukilvet? Merkkiliikkeessä taitaa olla sen vaatimattomat 650€/kpl...
Viimeksi muokannut Hessu, Ma Elo 15, 2011 11:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#428
jupe
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 2:27 pm
Paikkakunta: juankoski

Viesti Kirjoittaja jupe »

Kiitosta A-P:lle pikavinkistä!

Noin olin minäkin ajattelut homman hoitaa, mutta jarrukilpi onkin oikea "jarrupanssari" kolmen teräslevyn hökötys, alimmainen 6mm.sitten 2x1mm levyä , 4x8mm pinnapulttia ja valurautainen käsijarrukenkien kiinnike, että silleen...
jupe
jupe
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 2:27 pm
Paikkakunta: juankoski

Viesti Kirjoittaja jupe »

Kiitosta Hessulle

Ostin kilvet Kuopion Autokaupasta eli alkuperäiset Toyotat. Maksoivat himpun yli 800euroa pari.
Ajatus oli otta vetarit neuvomallasi tavalla, mutta pelkäsin, että vetarin sisäpäässä olisi joku lukkorengas, vaikka tuollaisissa akseleissa ei pitäis olla mitään lukkoa
jupe
ps. kyllä homma pelaa tällä palstalla!!!!Kiitos keskustelijoille!
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Semmottinen unohtu kertoa, että jos sulla on tasauspyörästön lukolla varustetut akselit autossasi, niin laita se lukko päälle ennen kuin vedät oikeen vetarin ulos. Muutoin putoo kytkentäholkki banjon pohjalle.
#428
bj-40/76
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 11:37 am
Paikkakunta: Oulu

Jos nuo vetarin kartioprikat ei irtoa...

Viesti Kirjoittaja bj-40/76 »

Vaikkakin pikkasen myöhässä....

Tuo pronssituurnalla koputteku on ensimmäinen, ja "nätein"tapa irrottaa
nuo kartioprikat.
Toinen on seuraava: vedetään niistä laipassa olevista M8 kierteistä rannemomentilla (lue kiristetään pikkasen) ja koputetaan/isketään
sillä tuurnalla vetoakselin laippaa sisäänpäin em. 8M pulttien
vieressä olevien pulttien vierestä,
ja nimenomaan kiinnitys pultin ulkopuolelta? siis keskimmäisten pulttien välistä.

Ja jos/kun eivät lähde, niin sitten vain pultit/mutterit irti, ja "koputellaan" kartiokiilojen kohdalta vetaria sivusta...

P.S puhtaus on täälläkin puoli ruokaa, joten kaiva puhtailla työkaluilla
(lue puukolla tms) vanhat vaseliinit pois ja uutta tilalle.

Ja nyt olis tuhannen taalan paikka putsata ja voidella jarrujen liukupinnat!

Ja joku jo huomautti tuosta lukon kiinni olosta, helpottaa paljon kasasusta
andy
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 2:00 pm
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja andy »

Jatketaanpas aiheesta. Jarrukilpi takaa entinen ja aloin purkamaan. Eli nyt kaikki jarrut, rumpu, vetarit, laakerit, napa irti ja neljä pinnapulttia irti. Onko joku kiinnike unohtunut vai vaivaako voiman puute kun ei paketti ala antautua?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

andy kirjoitti:Jatketaanpas aiheesta. Jarrukilpi takaa entinen ja aloin purkamaan. Eli nyt kaikki jarrut, rumpu, vetarit, laakerit, napa irti ja neljä pinnapulttia irti. Onko joku kiinnike unohtunut vai vaivaako voiman puute kun ei paketti ala antautua?
Melkeinpä sanoisin, että käytettyjä ei saa ehjänä irti, kun ovat lähes "yhtä puuta" itse akseliputken kanssa. Ite koitin liotella monena päivänä liukkarilla, lämmittelin, annoin lekaa jne., mutta eipä auttanut. Tuli puhallettua sitten koko tyhjä taka-akseli. Jos oot uusia kilpiä asentamassa vanhojen tilalle, niin sitten vaan palotteluhommiin.
#428
andy
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 2:00 pm
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja andy »

Joo, voiman puutettahan se vain oli. Isompaa lekaa peliin niin lähti irti. Nyt kummankin puolen hökötykset pöydällä ja ihmettely käynnissä että mitäs nyt. Toisen puolen reiät hitsaamalla varmaan paikattavissa, toinen puoli aika toivoton esitys. Minkälaisia korjauksia klubilaiset on näihin tehny? Eilinen ilta ja tämä aamu vietetty netin syövereissä uusia etsien huonoin tuloksin. Mistähän kannattaisi etsiä/kysellä? Jos merkkiliikkeessä uuden hinta 400 e/kpl, niin mielellään etsi ensin jostain muualta :roll: :shock: :D ?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

andy kirjoitti:Joo, voiman puutettahan se vain oli. Isompaa lekaa peliin niin lähti irti. Nyt kummankin puolen hökötykset pöydällä ja ihmettely käynnissä että mitäs nyt. Toisen puolen reiät hitsaamalla varmaan paikattavissa, toinen puoli aika toivoton esitys. Minkälaisia korjauksia klubilaiset on näihin tehny? Eilinen ilta ja tämä aamu vietetty netin syövereissä uusia etsien huonoin tuloksin. Mistähän kannattaisi etsiä/kysellä? Jos merkkiliikkeessä uuden hinta 400 e/kpl, niin mielellään etsi ensin jostain muualta :roll: :shock: :D ?
Jos haluat pitää alkuperäisen rakenteen, niin halvempaa on ostaa ulkomailta kokonainen ruosteettomampi akseli purkuautosta ja myy sitten loput osat erikseen. Muita vaihtoehtoja on ainakin kardaanikäsijarru ja kilpien tekeminen itse soveltaen vaikka HJ61-kilpiä.
#428
jobe
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 04, 2018 1:09 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re:

Viesti Kirjoittaja jobe »

Hessu kirjoitti: Ke Elo 17, 2011 6:22 am Semmottinen unohtu kertoa, että jos sulla on tasauspyörästön lukolla varustetut akselit autossasi, niin laita se lukko päälle ennen kuin vedät oikeen vetarin ulos. Muutoin putoo kytkentäholkki banjon pohjalle.
Koskeeko tämä vain oikean puolen vetarin irroitusta? Nykäsin nimittäin vasemmalta puolelta vetarin irti eikä ollut lukko päällä🤦🏻‍♂️ tosin lukko itsessään ei edes toimi, mutta mietityttää täytyykö alkaa onkimaan holkkia banjosta?
Vastaa Viestiin