Sivu 1/3
HJ etujarrumännät tarpeeksi sisään paloja vaihtaessa???
Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 4:52 pm
Kirjoittaja Iisiraireri
Miten nuo mäännät saa tarpeeksi sisään niin, että uudet palat mahtuu sisään satulaan?
Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 5:21 pm
Kirjoittaja Tourinki
Vaikkapa tämmösellä
Biltemassa tuntee nimen jarrumäntätyökalu ja tuotenumeron 19-287 (maksamaton mainos)
Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 5:58 pm
Kirjoittaja Iisiraireri
Eli ei tarvi kiertää, niinkuin kuulemma moternimmeissa autoissa?
Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 6:00 pm
Kirjoittaja Iisiraireri
onko mahollista (auto ollu muutaman vuoden vähillä ajoilla) että männän päät ruostunu liikaa mennäkseen pohjaan?
Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 6:17 pm
Kirjoittaja Tourinki
osaahan se ruostua, yhdessä volvossa mulla oli takasatulat ruostunu sen vertta hyvin että jäi lopulta kantamaan ja pari kuukautta vanhat jarrulevyt meni uusille
Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 6:20 pm
Kirjoittaja Janne Hartikainen
kaikkiin autoihini aina vaihtanut itse palat ja ei ole tarvinnut kiertää vaikka on ollut uudempia tietokonemuoviautoja.
ja männät voi ruostua niin ettei mene takaisin sisään.
Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 8:37 pm
Kirjoittaja Arwi
Kierrettävät tuppaa oleen käsijarrulisten satuloitten vitsaus. Jos suorassa painaa pitäs mennä sisään.
Lähetetty: To Elo 04, 2011 10:28 am
Kirjoittaja Antsa
Ne on aikas napakat ne männät eli niitä pitää painaa suoraan että saa ne menee sinne pohjaan.
Esim. ruuvipuristin toimii kohtalaisesti tässä kohtaa.
Myös nitkuttelu ekaksi toiselta ja sitten toiselta kulmalta saattaa auttaa.
Jos saat sen suojakumin ehjänä irti niin sitten niiden mäntien näkyvät osat voisi putsata vaikka hiomalla tms. ja rasvata JARRU rasvalla(ei ole pakko rasvata eikä saa käyttää mitään muuta rasvaa).
Ja sen levyjarrun "säätöhän" perustuu siihen että se tiiviste on tiukka ja normitilanteessa se mäntä peruuttaa jarrua löysätessä, sen mitä se tiiviste vetää sitä takaisin sisään päin.
Ja käsijarrulliset on sitten eri asia.
Lähetetty: To Elo 04, 2011 12:18 pm
Kirjoittaja Hessu
Jos männät on herkät eikä ruosteessa, niin niiden pitäis mennä sisään kun avaa vähän ilmausruuvia jotta neste pääsee männän takaa pois ja sitten laittaa esim. jonkun pienen rautalevyn palan männän päälle ja puristaa männän keskeltä sisään tavallisella 3€ ruuvipuristimella. Jos mäntä ei mene suosiolla sisään, niin ei se mene sinne ajossakaan, eli ei tule hyvät jarrut.
HJ:n satulat on niin edulliset esim. motonetissa, että ei kannata alkaa herkistelemään vanhoja ja ostamaan niihin edes tiivistesarjaa. Männistä katoaa kuitenkin ajan saatossa kromit pois ja sen jälkeen ruostumista ei pidä loitolla millään. Jos ei halua panostaa uusiin satuloihin, niin rasvaprässillä painaa männät ulos, halkasee satulat ja lasikuulapuhaltaa sekä mäntien pesät että männät. sit maalaa sinkkimaalilla mäntien yläreunat ja pesän yläreunan ja kasaa uusilla tiivisteillä. Hirvee jumppa ja säästöä tulee uusiin satuloihin verrattuna ~100€.
Lähetetty: To Elo 04, 2011 5:42 pm
Kirjoittaja pertsa
Janne Hartikainen kirjoitti:kaikkiin autoihini aina vaihtanut itse palat ja ei ole tarvinnut kiertää vaikka on ollut uudempia tietokonemuoviautoja.
ja männät voi ruostua niin ettei mene takaisin sisään.
Mitsubihtsissä pitää kiertää ainakin vanhemissa
Lähetetty: To Elo 04, 2011 6:13 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
Vaihtaa palan kerrallaan ja männät puristaa vaikka ruuvipuristimella. FJC:n painoin männät sisään ihan sormin...
Lähetetty: To Elo 04, 2011 7:29 pm
Kirjoittaja Iisiraireri
Tuli hommattua tuo Bilteman työkalu. Vaikuttaa pätevältä kamppeelta, mutta ei auta tähän tapaukseen. Sisemmät männät ruostuneet niin jumiin, että ei eteen ei taakse. Huomenna Motonetin tiskille. Toivottavasti varastosaldo pitää paikkansa.
Lähetetty: To Elo 04, 2011 7:48 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
Uloshan niiden pitäis tulla ihan jarrua painamalla. Vai onko joku männistä jo ulkona?
Lähetetty: To Elo 04, 2011 9:16 pm
Kirjoittaja Iisiraireri
PETEBJ75 kirjoitti:Uloshan niiden pitäis tulla ihan jarrua painamalla. Vai onko joku männistä jo ulkona?
Nope!
Ulkopuolen männät liikkuu, vaa sisäpuolen pari on juminu samalle tasalle. Ihmeesti vaan katastuksesta läpi vaikka vain toisen puolen pala ottanu levyyn kiinni
Nuo jumineet ei liikkunnu edes ulospäin polinta painaessa.
PS tää kampehan on ollu n 3 vuotta pois kilvistä ennen mulle tuloa jossain läjitysalueella vähällä ajolla.
PS PS eli mitä tästä opitaan; auto tykkää, että sillä ajetaan.
Lähetetty: To Elo 04, 2011 9:33 pm
Kirjoittaja hj60
Aikanaan ku hojon etujarruja jumppasin, vika oli konttorin mielestä puoltamisessa, voimaa molemmissa oli riittävästi. Toisella puolella oli kaks ja toisella kolme mäntää totaalisen jumissa... Eli 1/4 oli silti tarpeeksi.
Rasvanippa jarruputken tilalle ja parisataa bar painetta tuottava rasvarässi kiinni, rautaa mäntien väliin ja rässi pöydällä koko kehon painolla kahvaa runnoen kauheiden pamausten saattelemina männät irti.
Kaikki männät oli ihan entisiä, ja hintaero kumisarjan ja neljän männän setille vs koko rempattu satula oli kympin...