Sivu 1/2
HJ 60 Vm:83 Turbotus vinkkejä ja neuvoja. . .
Lähetetty: Ti Elo 02, 2011 10:32 pm
Kirjoittaja rouveri
Meinasin tässä kesälomalla vielä turbottaa ton 2h koneen. Jos joku antais vinkkejä linkkejä. .. turboksi olen valinnut kuorma-auton Volvo F4 turbon otettu 4litrasesta koneesta Holsetin valmistama. Miehekkään kokonen ahdin ilman hukkaporttia. Mistä kannattaa ottaa öljynpaine kun kuulin semmoista juttua että siitä alipaine pumpun haarasta ei kannata ottaa. paluun meinasin tehä siihen lohkon kyljessä oleviin koteloihin. ja pakosarjakin ois valmis jo. jos joku tietäis minkä kokoset nippelit mihinkin ja mistä saa teetätettyä sen letkun turbolle. . . ynm kaikkea tietoa saa laittaa.. . joo ja välijäähdytinkin tulee tähän. .
Lähetetty: Ti Elo 02, 2011 11:22 pm
Kirjoittaja Antsa
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=756 ... ight=turbo
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=7079
Aloita vaikka lukaisemalla nuo läpi. Niistä löytynee lähes kaikki oleellinen aiheeseen liittyen.
Noista jo jotain selvisi
Lähetetty: Ma Elo 15, 2011 3:30 pm
Kirjoittaja rouveri
mut mikä se kuuluisa nippa tuossa imusarjassa on mikä pitää kääntää kun turbottaa... oisko jollakin kuva tai selventämä kertomus missä, miten, kuinka. .. .

Lähetetty: Ma Elo 15, 2011 4:44 pm
Kirjoittaja Antsa
Se nippa joka on kaasuläpän yläpuolella johon tulee syöttöpumpun päädystä letku.
Siitä kun ottaa sen ilmaputsarilta tulevan imuputken pois niin se nippa ja siinä oleva reikä näkyy siinä läpän yläpuolella.
Se reikä on vakiona ilmanvirtausta vastaan ja se pitää kääntää ympäri että se ohi virtaava ilma tekee siihen reijän suulle pienen alipaineen.
moro moro
Lähetetty: Ma Loka 10, 2011 4:27 pm
Kirjoittaja rouveri
volvon F4 turbon TD40 laitan paikoilleen vielä ennen kovia pakkasia... kummasta kellosta ootte ryöstäny öljynpaineen kun näyttäis et noita öljjynpaine kelloja oisi kaksi toinen EDICIN alla ja toinen siellä ihan moottorin takaosassa samalla puolella... turbo on holsetti ja ilman hukkaporttia...
Lähetetty: Pe Loka 14, 2011 5:07 am
Kirjoittaja hj60
Sama kai se on kummalta kellolta ottaa, samassa kanavassa ne on, toinen EDIC:ille on/off ja toinen mittarille.
Isot pojat on kertonu ettei kannata laittaa nostajaluukkuun paluuta, sen verran ahasta siellä takana että ei paluu virtaa kunnolla.
Ite käyttäsin suosiolla öljypohjan pois ja kaapisin samalla sieltä kaikki vanhat karstamäskit pois.
nyt on turbo kiinnii
Lähetetty: Su Loka 23, 2011 3:03 pm
Kirjoittaja rouveri
mielestäni muuten pelaa kohtuu hyvin mutta herää turhan korkealta tuo ahdin.. ahdot alkaa nousta vasta 2000rpm kohdalla... ja maximit jotain 0.6-0.7baria nipan käänsin sieltä imusarjasta ja syöttöä lisäsin.. mitähän muuta sitä osaisi tehä? neuvokkee jos ois tietoa...??
Lähetetty: Su Loka 23, 2011 6:29 pm
Kirjoittaja Antsa
Vaihtaa pienempi ahdin tai pakopesä.
Nuo hukkaportittomat työkone turbot on mitoitettu sellain että se saa laulaa 24/7 täysillä ilman että mitään laukeaa.
Pro turbon ukkeli sanoi joskus että melko hyvä nyrkkisääntö turbon hankinnassa on se että se kone mistä se on kotoisin on vaparina suunnilleen saman tehoinen mihin se turbo tulee.
Eli täyttynee tuossa volvon koneessa mutta mitoitus on vaan yläkanttiin.
Edittinä että no miten ne vedot???? Eihän se ahtopaine mikään itseisarvo ole vaan ne hummat mitkä pyörittää pyöriä.
kyllä
Lähetetty: Su Loka 23, 2011 9:45 pm
Kirjoittaja rouveri
kyllä ainakin sen huomaa et vetoja on paremmin. Et kyllä tuossa varmaan enemmän hummia kuin vakiona... alle 2000rpm pintakaasussa matka ajossa ahdot noin 0.1 ja siitä kun polkasee niin kiihtyy kyllä paremmin tuo mökki kun vakiona että ei ihan turhaan tullu tuota tehtyä. tuo pakopesä on kyllä järettömän kokoinen...

Lähetetty: Ma Loka 24, 2011 7:28 am
Kirjoittaja Antsa
No mites kun kaheksan kympin vauhista polkee kaasun pohjaan niin paljonkos löytyy painetta?
Tai jos lähet vaikka jostain tuhannesta kierroksesta vedättämään niin missä kohtaa löytyy vaikka 0.5 baria.
tuossa
Lähetetty: Ma Loka 24, 2011 4:47 pm
Kirjoittaja rouveri
tuossa 80 vauhissa kun polkasee lintan tiskiin niin nousee 0.5bariin siihen sit jääkin
80 kun matkassa ajaa pintakaasulla niin ahtomittari näyttää 0.1 pikkasen päälle...
Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 6:15 am
Kirjoittaja stöcklin
lukaise tuo pemaripojun turbotus projekti niin alkaa asioita selviämään. heitä sillä omalla syöttöpumpulla vaikka vesilintua ja survo paikalleen 61:n pumppu niin alkaa hyötysuhde, käytetty aika vs lopputulos tuntumaan paaaaljon paremmalta.
taidan
Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 4:35 am
Kirjoittaja rouveri
heivata ton holseti ja laittaa garrettin TO2 tilalle

pakopaineet kunniaan jos ainakin heräis matalalta perkele. . .
Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 11:21 am
Kirjoittaja Antsa
Taitaa mennä vähän äärilaidasta toiseen.MIstä se on kotoisin se mutka??
Mitähän muut on noihin laittanu ???
Miulla on bertassa 3 b koneessa Patrollin TO3 :nen ja se on siihen melko sopiva. Ehkä aavistuksen iso noille renkaille.
ekat
Lähetetty: Ma Marras 14, 2011 2:55 pm
Kirjoittaja rouveri
savut otin garretista herää 1200rpm ja ahtaan 2kiloa jo 2000rpm piikki on mukavan alaalla tuntuu pelaavan