Kuva Kuva

HJ60 korinkorotus vinkkejä? ? ?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

rouveri
Viestit: 31
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 9:27 pm
Paikkakunta: k-suomi

HJ60 korinkorotus vinkkejä? ? ?

Viesti Kirjoittaja rouveri »

kesäloma kolkuttaa ovella ja olisi aikaa puuhastella HJ parissa. . 80mm korinkotusta meinasin. . kertokaa viisaat mitä tarttee ottaa huomioon. . . 8)
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua ! ! !
yölento
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 9:26 pm
Paikkakunta: Keitele

Viesti Kirjoittaja yölento »

Ei kannata korottaa kuin 77mm...ihan vaan kaiken varalta...
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
janski79
Viestit: 85
Liittynyt: La Marras 20, 2010 10:37 am
Paikkakunta: miehikkälä

Viesti Kirjoittaja janski79 »

Terve! hämärä muisti kuva että rattiakseli loppuu kesken, jos on alipaine hässäkät (hj61) niin letkut saattaa pompata pois paikoiltaan säiliöltä, tai ainakin näihin olen törmännyt omissa. Tuo rattiakseli taitaa olla esim.61.ssä pidempi boorinen???? ja kuten edellä mainittiin niin taitaa olla lakimääräinen tuo 77mm
Avatar
JIIHAA
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Syys 01, 2009 9:39 pm
Paikkakunta: Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Nosta samalla se takapuskurikin oikeelle korkeudelle ettei olisi niin tyhymän näköönen :wink:. Ite nostin 50mm niin sai vetää takasillalta suoran palkin taakse jolloin taka-akselin takapuolelle ei tarvinnu korokepaloja. 50mm korotukses ei tarvinnu mulkata muuta kuin ulosoton keppiä/ vaijeria ja siirtää vaihdekeppien reikää tai siis jakolaatikon kepinreikää.
Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

JIIHAA kirjoitti:Nosta samalla se takapuskurikin oikeelle korkeudelle ettei olisi niin tyhymän näköönen :wink:. Ite nostin 50mm niin sai vetää takasillalta suoran palkin taakse jolloin taka-akselin takapuolelle ei tarvinnu korokepaloja. 50mm korotukses ei tarvinnu mulkata muuta kuin ulosoton keppiä/ vaijeria ja siirtää vaihdekeppien reikää tai siis jakolaatikon kepinreikää.
Eikä osu joka penkkaan puskuri ojia ylittäessä.
SLCK#419
- MMC -
-MAC-
Kuva
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

+ mulla saattoi vahingossa se uusi runko lyhentyä 10 cm jolloin orkkis puskurin päistä piti ottaa palat pois että se menis syvemmälle.
Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

Jussi kirjoitti:+ mulla saattoi vahingossa se uusi runko lyhentyä 10 cm jolloin orkkis puskurin päistä piti ottaa palat pois että se menis syvemmälle.
Ajattelin vähän vastaavaa mutta 43cm. Vaatii kuulemma leimalle erikseen luvan joten saa toistaiseksi olla tekemättä.
SLCK#419
- MMC -
-MAC-
Kuva
korppisielu
Viestit: 1
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 2:13 am
Paikkakunta: LPR

korotettu 50 mm

Viesti Kirjoittaja korppisielu »

Moro!

Korottelin omaa hj61:stä vuosimalliltaan -87. Korotus onnistui hyvin vaikken olekaan mikään autonasentaja. Koroke paloja meni kaikkiaan 12 kpl. Pultteja piti vaihtaa pidemmiksi. Halkaisija 10 mm ja pituudet 140,150 ja noin 200 mm kierretankoa (8.8 lujuus) 4kpl. Keskelle piti laittaa pisimmät.

Ensimmäiseksi irroittelin akut ja akkujen alla olevat akkutelineet saadakseni tilaa jäähdyttimen tuulitunnelin irroittamiseen ja etummaisten koripulttien irrottamiseen. Tuulitunnelia irroittaessa löysäsin irti tuulettimen, niin sai tuulitunnelin helpommin pois. Niin jäähärin ylävesiletku piti myös ottaa irti jäähärin päästä.
Tuulitunnelista poistettiin alaosasta tuulettajan vaatima tilantarve joka syntyy korotuksen yhteydessä.
Tavaratilan puolella piti takimmaisten pulttien kohdalle porata reikäporalla 60 mm reijät, jotta pääsi helposti niihin käsiksi.
Kapiinin puolelta poistettiin penkit ja etummainen matto pois.
Kannattaa muistaa löysätä ilmaputsarin kansi tai letku irtonaiseksi enne korotuksia.

Tässä vaiheessa ruvettiin löysäämään koripultteja. Toisen puolen koripultit jätettiin ääriään löysälle ja toisen puolen pulteista otettii mutterit irti. Seuraavatksi koria nostettiin ylös päin kahden tunkin avulla irtonaiselta puolelta. Toinen nosti perästä ja toinen keulasta. Samalla varmisteltiin puupalikalla, joka oli korin ja rungon välissä ettei kori tipahda kynsille, jos tunkit pettäisivät jostain syystä.
korotuspalat paikoilleen ja pidemmät pultit ja mutterit " heppiin". Sama liike toiselle puolelle unohtamatta poistaa varmistus palikkaa, kun laskee koria alas...
Koripultteja on siis 6 puolellaan joista 2 puolellaan sijaitsee tavaratilassa, 1 parille reikäpolralla tehtiin reiät ja 2 toisella parilla on kumitulpat suojanaan.. 3 pari on takapenkin juuressa ja 4 pari on etupenkkien alla. 5 pari on etujalkotilassa kumitulppien alla. 6 pari on akkukoteloiden alla.

Kun korotuspalat ja pultit olivat paikallaan niin kiristettiin pultit tiukalle. Tietysti sitä ennen oli tunkit laskettu alas ja se puu otettu välistä pois.

Vinssin käyttövivun aukkoa piti suurentaa takanta ja samoin piti tehdä hitaan nelikon käyttövivun aukon kanssa. Vaihdekepille ei tarvinnut tehdä mitään. Kuljettajan puolella konehuoneessa olevan alipaine pöntön letkut piti laittaa uudelleen toisessa järjestyksessä. Toinen letkuista oli liian lyhyt entisellä paikallaan. Samalla piti laittaa uudet alipaine letkut nelivedon kytkentä systeemiin. Sijainti: konehuoneessa pelkääjän puolella tulipellin alaosassa.
Tarkisteltiin ohjaus silmämääräisesti ja samalla tarkistettiin polttoaine täyttöletkun ja polttoaine syöttö letkujen tila. Tässä tapauksessa ei havaittu mitään hälyttävää ko. kohteissa. Minulla on uusi tankki alla, niin ei tarvinnut pelätä tankin lähtö putkien repeilyjä.
Ilmaputsarin letku näyttää menevän vaihtoon toisenlaiseksi tai ainakin uudeksi lekuksi. Se oli jo valmiiksi niin hauras, ettei enää tykännyt uudesta olomuodostaan.
Taakse porattuihin reikiin laitetaan halkaisialtaan 80 mm peitinlevyt.

Loppu olikin sitten auton nippuun saattamista ....:)

Miulla meni aikaa koko projektiin noin 12 tuntii, kun olin vähän noviisi..:)

Tuossa pääpiirteittäin omia havaintojani. Toivottavasti tästä on edes hieman apua jollekkin toiselle korotusta halajavalle noviisille....
yölento
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 9:26 pm
Paikkakunta: Keitele

Viesti Kirjoittaja yölento »

Syylärin kanssa pääsee helpommalla kun ottaa sen irti siitä kehikosta (4 pulttia) ja korin noston jälkeen poraa uudet pultinreiät ja pulttaa uuteen kohtaan kiinni. Katsoo vaan nostaessa että pysyy kohdallaan.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Niille takimmaisille korinpulteille on J6:ssa ollu alunperin luukut siellä palkin etureunassa, auton alta siis käsiksi, tosin todennäköistä on että ne on ruosteen takia hitsattu umpeen. Reikäsahaa lattiaan on hyvä vaihtoehto.

Tankki J6:ssa on korissa kiinni, eli täyttö- ja huohotinputkien kans ei pitäs olla mitään.

Hyvä tarina korppisielulta, tämmösiä ku jaksais kaikki (mieki) kirjotella vähä joka hommasta niin oispa hieno juttu.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

hj60 kirjoitti: Hyvä tarina korppisielulta, tämmösiä ku jaksais kaikki (mieki) kirjotella vähä joka hommasta niin oispa hieno juttu.
Sen verran ansiokkaasti kirjoitettu, että kopsasin sen tonne 60-sarjan UKK -topiciin
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
parta
Viestit: 35
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:54 am
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja parta »

kannattais lisätä toi yölennon vinkki syyläristä!
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

parta kirjoitti:kannattais lisätä toi yölennon vinkki syyläristä!
Ja niinhän minä teinkin
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Vastaa Viestiin