Kuva Kuva

HDJ 80 ABS pumppaa jalkaa vasten kevyessä jarrutuksessa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

HDJ 80 ABS pumppaa jalkaa vasten kevyessä jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Oiskohan jollain ratkaisua sellaiseen ongelmaan, kun hodarissa jarrut toimii kyllä ihan normaalisti, mutta jos hiljentää ihan rauhassa esim. valoihin todella kevyellä jarrutuksella, niin jarrupoljin pumppaa jalkaa vasten kevyesti. ABS-varoitusvalo ei syty palamaan, joten kovin pahasta viasta tuskin on kyse tai sitten se rekisteröi vaan kovemmassa vauhdissa tapahtuvat viat. Jos ottaa ABS-sulakkeen pois, niin jarrut toimii ihan normisti. Kaikki anturit ja kehät on putsattu, joten niissä tuskin on vikaa.
#428
yölento
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 9:26 pm
Paikkakunta: Keitele

Viesti Kirjoittaja yölento »

Jos se on ominaisuus eikä vika eli esim. katkoo pikkunopeuksissa ABS:iä pois päältä ja taas päälle? Ihan vaan arvauksena.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Mulla ainakin A4 rinkelinippu tekee juurikin noin, ihan ominaisuus eikä vika siinä. Yhtään ABSitojotaa kun en omista...
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kiitoksia vastauksista! On kyllä aika rasittava ominaisuus tuollainen, mutta kai sen kanssa on sitten vaan elettävä.

Uudemmissa autoissa tuollaiseen ominaisuuteen en ole ikinä törmännyt, joten näissä vanhoissa on ilmeisesti toteutus jotenkin erilainen kuin uudemmissa.
#428
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Minun -94 malli ei tee tuota, ei edes silloin kun absi selvästi toimii liukkaalla, pientä rutinaa vaan kuuluu ja tuntuu polkimessa. Joissain ensimmäisissä absi vehkeissä tuntui melkosta nylkytystä polkimessa kun absi toimi liukkaalla, mutta ei muuten.

Minulla oli aikaisemmin semmonen oire, että juuri ennen auton pysähtymistä poljin meni kokonaan kovaksi ja jarrut hävisi täysin. Kerrassaan miellyttävä ominaisuus esim. risteykseen tultaessa. ABS valo syttyi kuoppaisella tiellä ja hävisi aina virtojen katkaisun jälkeen. Syynä oli pronssihelojen väljyys ja niiden vaihtamisen jälkeen on jarrut toiminu ilman mitään oireita.

Minulla ei ole tosin mitään hajua voisiko tuo oire johtua heloista, tai onko se kovin vaarallista jos jarrut muuten toimii luotettavasti, mutta ihan normaali ominaisuus se ei kyllä ole.
TP
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mulla ei toiminut ABS:t aiemmin ollenkaan, eli valo syttyi ekassa astetta kovemmassa jarrutuksessa ja sen jälkeen ABS:t muuttui tavallisiksi jarruiksi. Nyt sitten kun tein etuperärempan ja vaihdoin toisella puolelle murroksen ja kummankin puolen pronssiholkit ja putsasin taka-akselin ABS-anturit ja kehät, niin varoitusvalo ei enää syty missään tilanteessa, mutta tuo mukava ominaisuus ilmestyi esiin.

Jarruosissa ei ole enää uusimatta oikeen muuta kuin ABS-osia ja itse tehostin, kun joka kulmassa on uudet levyt, palat, satulat on rempattu ja nesteetkin on uudet.

Katsastuksessa ei tullut mitään sanomista, vaikka siinäkin poljin teki taatusti samaa, mutta tietystä syystä en ottanut asiaa itse esiin...

Ominaisuus ei ole kauhean kiva, koska poljin menee vuorotellen jalkaa vasten ja vuorotellen siitä häviää tunto, mutta ei toi sinänsä vaarallista ole, koska jos painaa enemmän jarrua, niin toimivat ihan normaalisti ja nyt kun on uudet osat niin vähän liiankin hyvin verrattuna siihen, mihin on näiden vehkeiden kanssa tottunut.

Ai niin ja tää on vm. 93, joten 94 luulis olevan ihan sama rakenne.
#428
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Joku tunnistimista on liian kaukana kehästä, yleinen vika noissa tuoreemmissa vehkeissä, ei anna vikakoodia, vaan muutan km/h väärää nopeutta jolloin abs kuvittelee juuri auton pysähtyessä sen väärin ja yrittää jarruttaa abseilla, vaikkei tarvis.

Pahin oli grand cherossa, jossa 2mm liian kaukana oleva takatunnistin aiheuttaa sen, ettei auto pysähdy ollenkaan, jarrut vaan pumppaa poljinta ja auto jatkaa matkaa kävelyvauhtia, automaattilootalla oleva laite vielä niin ei heti pysähdy...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

bj45lava kirjoitti:Joku tunnistimista on liian kaukana kehästä, yleinen vika noissa tuoreemmissa vehkeissä, ei anna vikakoodia, vaan muutan km/h väärää nopeutta jolloin abs kuvittelee juuri auton pysähtyessä sen väärin ja yrittää jarruttaa abseilla, vaikkei tarvis.
Pitänee ottaa yksitellen pois ne (muistaakseni) 0,25mm shimmit niistä etuantureista ja koittaa jos on vaikutusta. Remppaa tehdessä tuli onneks hiekkapuhallettua ne anturien kohdat palloista, kun niissä oli ruostetta sen verran, ettei anturi ois menny takas enää siihen mistä oli lähtöisin.

Jännä homma kyllä, että todella monella on eri saitteja lueskellessa vastaavat ongelmat alkaneet etuperäremontin yhteydessä, oli sitten remppa tehty itse tai teetetty jopa valtuutetussa liikkeessä. Luulis, että jos murroksen vaihtaa ja uudessa olis erikokoinen kehä, niin se vaikuttais tai jos abs-anturi ei ole pohjassa saakka, mutta kun pelkkä pyöränlaakerien vaihtokin tuo viat mukanaan tai vie, niin kyl on tarkkoja perkeleet.
#428
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Kannattaa muuten katsella läpi ne hammaskehät sieltä pyöriltä, tuon saattaa tehdä sekin kun jokunen hampaanväli on täynnä ruostemoskaa tai sitten jos on kehästä hampaita pois.

Kovin isoa "mykkää" pätkää siellä ei tavallisesti kestä olla tai syttyy vikavalo.

E: Ja tarkkoja ovat, itse tullut tuontyyppisten antureiden kanssa työn puolesta pelattua, luotettava lukuetäisyys on luokkaa 0,3mm maks.
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Sinä hampaiden välissä riittää alle puolen millin halkeama tuohon pumppaamiseen hidastaessa, ainakin nissanin kohdalla.

Vetonivel ruostuu ja kehä halkeaa seillä välissä olevan ruosteen takia noissa etuvetoautoissa.
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Taka-akselilla oli jotain kikkaretta ollut käsijarruosissa pyörimässä ja yksi anturi oli saanut kipeää ja kehällä oli joka hampaan yläreunasta lähtenyt pikkunen piikki kääntymään. Ensiavuksi annoin viilaa ja hampaat näyttää hyviltä, mutta pitää tuossa vaihtaa ehjät osat tilalle kun sellaiset nyt myöhemmin löyty.
#428
Vastaa Viestiin