Sivu 1/1

Vaihteisto+jakis öljyn hullunkierto

Lähetetty: To Kesä 16, 2011 7:30 pm
Kirjoittaja Kontio
Nostan tämän kysymykseni erilleen, toisesta jutusta, jos tämä huomattaisiin paremmin...

Onko tuo "hullunkierto" systeemi ollut jollakin pidempääkin käytössä?
Katselin tänään niitä proppujen paikkoja, ja näyttäisi siltä, että siihen ulosoton proppuun en laita sitä letkua, kun siitä menee se pakoputki niin läheltä (lämpenemis, tilanahtaus ym...) vaan ajattelin sinne jakiksen pruppuun laittaa sen letkun.
Mutta nythän se proppu on paljon alempana kuin vaihteiston proppu, eli tyhjentyykö vaihteiston öljyt nopeammin sen letkun kautta sinne jakikseen, kuin sieltä jakiksesta ehtii siirtyä akselin kautta varsinaiseen vaihteistoon öljy takaisin?
Eli pääseekö tuollaisen systeemin takia sitten vaihteisto käymään kuivana, varsinkin vitos-vaihteen osalta?

Löytyykö täältä kokemusta pidemmältä ajalta tuolla konstilla viritetystä öljynkierrosta?

Lähetetty: To Kesä 16, 2011 8:16 pm
Kirjoittaja Antsa
Joo niiden päälootan ja jakiksen täyttöproppujen väliin se kierto.

No bertassa on ollut tuo systeemi n. 200000 km käytössä, ja kokemuksesta voin sanoa että se pää loota pysyy koko ajan tapissaan ja jakoloota vajettuu jos ja kun vuotoa on(ennen täyttyi pääloota ja vuoti sitten kytkimeen).

Itse olen toteuttanut sen siten että letku kiertää ensin eteenpäin ja sitten taakse siksi ettei mäissä öljyt vaihtaisi laatikkoa... En tiiä onko siitä hyötyä vai ei.

Mutta toimiva systeemi ja vähentää sitä alla ryömimistä melko paljon.

Ja mistäkähän keksimmöstä oli kyse?

Lähetetty: Ma Kesä 20, 2011 10:32 pm
Kirjoittaja bj-40/76
Jos kyseessä on bj tai hj, niin nuo öljyt pysyy paljon paremmin omissa
laatikoissa jos jakiksen huohotin on auki. (siis ei tukossa turpeesta ja
moottoriöljystä ruosteesta tms.)

Toki kaikkein parasta olisi, jos tuon huohottimen letkuttais
esim. konehuoneeseen mahd. ylös, ja vaikkapa mopon verkkobensansuodatin letkun nokkaan

Toki se vaihteiston pääakselin stefa voi porsia, mutta silloinkin
syynä usein tuo huohottimen tukkeentuminen.

Lähetetty: Ma Kesä 20, 2011 11:15 pm
Kirjoittaja Mika.T
Kannattanee laittaa kuristus tuohon laatikon päähän siihen letkulähtöön.
esim 2mm reikä riittää kyllä hullukierrolle mutta hidastaa esim roiskeiden tms syystä johtuvaa mahollista liiallista öljynpinnan vaeltumista päälaatikosta.