Kuva Kuva

turbon asennus 3 B moottoriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

turbon asennus 3 B moottoriin

Viesti Kirjoittaja itikka »

mulla on veneessä land cruiserin 3B moottori, joka kaipaisi hieman lisää
voimaa. Olisko turbon jälkiasennuksessa mitään järkeä, esim. 13 B-T:n turbo. Vai olisko jotain muuta keinoa saada muutama heppa lisää? Koko konetta ei viitsisi vaihtaa, koska joutuu tekemään kaikki sovitukset uusiksi ja toinen konekin maksaa euroja. Tuo 3 B moottorihan ei ole suorasuihku, joten sitä ei ilmeisesti voi lastuttaa. :roll:
Löysin vielä tällaisen linkin...

http://www.axtturbo.com.au/3b_34l_engine.html
Viimeksi muokannut itikka, Ma Kesä 06, 2011 3:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: turbon asennus

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

itikka kirjoitti:Tuo 3 B moottorihan ei ole suorasuihku, joten sitä ei ilmeisesti voi lastuttaa. :roll:
No suoraruisku ei muuta asiaa miksikään (esim. HJ61:n 12H-T), tarvittais jotakin elektroniikkaa mitä räplätä. :wink:
Ja parempi kun ei oo, ruuveja on paljon halvempi pyöritellä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Kyllähän turpottamalla saa lisää tehoa, mutta joko oot säätäny syötön max sillai, ettei savuna mee polttoaineet, jos pienestä tehonlisäyksestä kyse saattaa se säätö riittää ja haulla löytyy ohjeet. Eikä turpotuskaan ilman syötönsäätöö sitä tehoo lisää.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Moro.

On Järkeä ja koska kyseessä on venemoottori jolla ajetaan urku auki niin itse ehkä suosittelisin jotain garret TO4 kokoluokan puhallinta , eli melko isoa koska veneessä ei sillä alaväännöllä ole juurikaan merkitystä ja koska sillä ajetaan urut levällään niin iso ahti ei lisää niin paljon sitä koneen lämpökuormaa kuin joku pienempi jolla saa sitä alavääntöä jota tarvii autossa.

Veneeseehän olisi sitten helppo toteuttaa ahtoilman vesijäähy vai ????
Että saa lämmöt vielä paremmin kuriin ja ne viimeiset kymmenen hepoa töihin.

Ja sitten ne muut turbon asennusjorinat saattaa löytyä haulla eli ne kaasuläppä ym. jutut.

Ja kolmantena. Fixaa tuo otsikko kuvaamaan aihetta siltä varalta että joskus sadan vuoden päästä kun joku meinaa turbottaa oman paattinsa, löytää hän haulla tämänkin topicin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

turbon asennus 3 B moottoriin

Viesti Kirjoittaja itikka »

Niin, siis tarkoitushan on nimenomaan lisätä tehoja ettei tarvisisi ajaa urku auki... Aussit tarjosivat merkkikohtaista turbopakettia 2400 €:n hintaan. Mielestäni on melko kallista..
:oops: En ole kokeillut syöttöä ruuvata, montakohan pollea sillä konstilla sais lisää? Itse en kyllä mene säätämään, pyydän jonkun ammattimiehen (naisen) siihen hommaan. Jos olen oikein ymmärtänyt yskän, niin eikö tuo 13 B-T kone ole sama kuin 3 B? Eli, mistähän mahtais löytyä 13 B:n turbo?
tojotti
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 12, 2006 4:03 pm

Viesti Kirjoittaja tojotti »

13B on sama ku 3B mutta suoraruisku ja 13B-T on turboversio 13B:stä. 13B koneeseen et alkuperästä turboo mistään löydä koska se on vapaasti hengittävä moottori.

Suosittelen jotain muuta kuin orkkisturboa, orkkisturbot kun yleensä (eivät aina) ovat hieman alimitoitettuja joka johtaa pakopaineiden nousuun joka ei taas tuo lisää tehoa.. Välijäähykin kannattasi laittaa, lisää moottorin käyttöikää ja tehoa kun ahtoilma on kylmempää. Vesiruiskua en laittasi, koska millä muka voi kontrolloida veneessä ahtoilmaan ruiskutettavaa vettä? Vesiruiskua yleensä käytetään bensavehkeissä kun moottorinohjaus havaitsee nakutuksen ja yleensä käytetään 50% vesi/metanoli sekotusta. Toisaalta jos tekisiki niin että sen veden ohjais välijäähyn läpi, en tiiä miten toimis.

Nii ja tuo 2400€ on kyllä aika paljo, siihe hintaan saa 2 laatu ja päälle 1 kiinaturbon uutena. :roll:

Syöttöpumpun ruuvauksen tuoma lisäteho ei mikään mieltä räjäyttävä määrä ole mutta kyllä sen kuitenki vaparikoneessakin huomaa.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

juu, jäi tuosta se T pois kun kyselin 13 B-T:n turboa. Aattelin tuota orkkisturboa ihan vaan asennuksen kannalta, olis jonkin verran helpompaa, kun kaikki palikat sopis (suoraan) paikalleen. Pitänee kokeilla tuota syötön
lisäämistä ja katsoa riittääkö tehot. Kiitos asiallisista vastauksista ja palstasta.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Siis ei tietenkään vesiruiskua, vaan vesijäähdytteinen välijäähdytin koska sitä vettä on mistä ottaa ja paketista tulisi kohtuu pieni.

Syötön lisäämisellä saattaa saada jopa 10 % tehon nousun sillä seurauksella että saat paattiisi pakenemis savut kaupan päälle.

Koska jos ei moottoriin saa lisää ilmaa niin ei se pelkkä nafta juurikaan heppoja tuo, savua pelkästään. Ja lämpökuorma kasvaa koska se paloilma myös jäähdyttää konetta sisältä päin.

Eli ei hyödytä tuossa tapauksessa mitään.

Käytettyä turboa saa 50 eurosta ylöspäin ja koska veneilyhän maksaa aina niin ei se uusikaan kallis ole. Ja jos ostaa uuden ja kertoo myyjälle mihin vehkeeseen tulee niin sieltä tulee sitten juuri oikean kokoinen...

Se itse asennus ei ole mitään tähtitiedettä vaikka joutuisi vähän hitsailemaankin.

Onkos kierroslukumittaria eli millä kierroksilla paatti menee täysillä tehoilla???

Ja muutenkin millainen botski on kyseessä??

Onko vaikea käyttää kone ulkona?? Ym.

Maksimi nopeus? Meneekö plaanissa?? Ja haetaanko tällä polttoaine taloutta vai 2 solmua parempaa matkanopeutta??

Koska tuo 3 b on kaasuläpällinen kone niin sen turbon asennuksen myötä saattaa maksimikierrokset karata liian ylös.

Joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

yksin kun ajelen, niin liukuun nousee ja kulkee 17 kn. Kun on perhettä mukana, vaimo (hyvin kevyt :oops: )ja yksi pikkutyttö, niin ei nouse enää liukuun. Potkurin nousulla ei enää ole vaikutusta, vaan teho loppuu hieman kesken. Innostuin tuosta turbo projektista kyllä sen verran, että taidanpa tietää mitä teen ensi talvena. Ajellaan nyt tämä kesä näillä säädöillä.
Katselin noita turbojen hintoja, eipä ne niin kauhean kalliita ole uutenakaan, pakosarjat ym. kilkkeet saan kyllä itsekin tehtyä. Palataan taas aiheeseen
kun minulta menee sormi suuhun... :lol:
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Niin, jäi vielä tuosta edellisestä pois... Löysin offipalsta.com:n kautta jonkin verran tietoa turbon asennuksesta juuri tuohon 3 B moottoriin.
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

itikka kirjoitti:Niin, jäi vielä tuosta edellisestä pois... Löysin offipalsta.com:n kautta jonkin verran tietoa turbon asennuksesta juuri tuohon 3 B moottoriin.
Ois ollu muuten hiukan hianoo kun oisit laittanu linkin siihen topiciin..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No sitten vaan ahtia asentamaan...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja kun rupeat talvella touhuamaan ja aikaa on niin puristuksia lienee syytä pudottaa tuossa venekäytössä myös.

Tai ainakin luulisin. Vakio puristukset taisi olla jotain 22 luokkaa, ja turbokoneissa on monesti jotain 16-17 puristuksia.

Eli tupla kansipahvit ja leikkuuttaa jossain laserilla alumiinistä välipalan niiden tiivisteiden väliin.

Vai mitä mieltä raati onneee...???
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Joo, tuossa 3 B koneessa on puristussuhde 20:1 ja 13 B-T on 17.6:1.
Kiitos vinkistä, kahtellaan... :wink:
Avatar
jep
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 7:57 pm
Paikkakunta: orimattila

Viesti Kirjoittaja jep »

Antsa kirjoitti:Ja kun rupeat talvella touhuamaan ja aikaa on niin puristuksia lienee syytä pudottaa tuossa venekäytössä myös.

Tai ainakin luulisin. Vakio puristukset taisi olla jotain 22 luokkaa, ja turbokoneissa on monesti jotain 16-17 puristuksia.

Eli tupla kansipahvit ja leikkuuttaa jossain laserilla alumiinistä välipalan niiden tiivisteiden väliin.

Vai mitä mieltä raati onneee...???
Taitaa olla ennemminkin bensakoneiden juttuja tuo puristusten laskeminen. Kun oman 3b:n turbotin reilu vuosi sitten, niin ruuvasin vaan syöttöä lisää ja säätelin pumpun ennakkoa vähän aikasemmalle ja hyvin on pelittänyt 1.2bar paineilla.
meibi bus home
Vastaa Viestiin