Kuva Kuva

turbon asennus 3 B moottoriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

turbo-projekti jatkuu taas :D Nyt tulee taas kysymys viisaammille. Veneessä on erillinen öljynjäähdytin, ajattelin ottaa sen jälkeen öljyä turbolle. Voiko kaiken öljyn kierrättää turbolle, vai pitääkö siihen laittaa
t-haara, josta osa menee takaisin suodattimelle?
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

itikka kirjoitti:turbo-projekti jatkuu taas :D Nyt tulee taas kysymys viisaammille. Veneessä on erillinen öljynjäähdytin, ajattelin ottaa sen jälkeen öljyä turbolle. Voiko kaiken öljyn kierrättää turbolle, vai pitääkö siihen laittaa
t-haara, josta osa menee takaisin suodattimelle?
Eihän sitä virtaamaa kannata turbolla ahdistaa ja eikös turbolle kannata ottaa öljy sisään suodattimen jälkeen...?
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Juuri tätä tarkoitin, eli laitan sen t-haaran. Nin, ja tuo öljy tulee suodattimelta
öljynjäähdyttimelle ja sieltä turbolle :wink:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Hetkinen....

Ota se öljy sinne turbolle vaikka öljynpaineen anturin reijästä.1/8 kierre muistaakseni.

Jos otat siitä suotimelta sarjassa sen öljyn niin se saattaa olla jo liian raju öljykanava, ja sitä ei sitten ehkä riitä enää muualle?????
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Tuota noin, jos laitan jäähdyttimeltä tulevaan letkuun t-haaran, niin eikös
suurin osa mene sitten haaran toista kautta suodattimelle takaisin? Jotenkin
vaan olis kiva ottaa se öljy jäähdyttimen jälkeen. Vene käytössä öljyt
käy vähän kuumenpina kuin autossa tuon ilman vaihdon takia
:shock:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jep. Mutta nyt ollaan semmosen asian äärellä mihin loppuu tieto.

Ja jos se suodatin on pääkierrossa ja siitä erotetaan t-haaralla öljyä johonkin niin ne paineet jakautuu siinä kohtaa tasan eli puolet sinne turbolle ja puolet muualle. ???

En vaan laittaisi tuota noin...Enkä kyllä pysty pistämään mitään faktaa tueksikaan...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Paitsi sen että oon ajanu jo yli 250000 km jälki turbotetulla 3b koneella missä se turbon ölppä on otettu juurikin tuosta öp anturin kanavasta... Ja talvella sillä aurataan eli mennään hiljaa lämmöt tapissa...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Ok, taidan uskoa "ammattimiestä" :D . Mistäs moisen haaroituskappaleen löysit siihen öp-anturiin?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Kaikkien alojen ammattimies... :mrgreen:

Ja vain ammattimies saa poistaa tv:stä takakannen...

Ihan hydrauliikka putkasta löytyi joku paineilma t-haara, ja kun tarkemmin miettii niin se on öljynpainemittarin reijässä eikä sen edicin anturin.

Toinen paikka mistä sen voisi ehkä haaroittaa on sen alipainepumpun öljykanava. Tai jos ei se pumppu ole enää käytössä niin ottaa siitä sen öljyn.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Eiköhän tuossa oo nuo poraukset samalla lailla ku 2H:ssaki, paineanturit on (luonnollisesti) painelinjassa, alipainepumpun öljy menee painelinjasta porauksen kautta runkolaakeripukille, siitä toisen porauksen kautta nokka-akselin laakerille, ja siitä ulos. Voipi olla hieman heikompi voitelu ku suoraan painelinjasta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Taidan haaroittaa sen öljyn öljynlämpömittarin anturilta. On vähän helpommassa paikassa kun öljynpaineanturi.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Mihinkäs asentoon se nippa pitäis kääntää, jotta soppaa olis tarjolla kunnolla? Jossakin jutustelussa joku oli porannut 3 mm reiän jonnekin letkuun. Onko tietoa mihin letkuun ja onko moisesta reiästä mitään hyötyä?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

180 astetta ympäri ja paikka on sitten tarkka missä kohtaa vedot on makeimmillaan. Ja taisi olla joko tai sen reijän kanssa.

Venekäytössä sitä reikä systeemiä kannattaisi varmaan jalostaa koska nopea tehonpoisto ei ole niin välttämätön ominaisuus kuin manuaali autokoneessa...

Muutenkin tuossa voisi olla paikka keksiä jotain uutta tehonsäätöön.

Eli jotain semmoista että vain tyhjäkäynnillä on kaasuläppä kiinni ja kun vaihde on silmässä niin läppä on auki ja tehot säädetään pelkästään sillä sammuttimen maksimisyötöllä. Koska se vesi vastustaa niin ettei kone pääse ryntäämään. Ja tällä päästäisiin siihen että kone toimisi enemmän "normaalin" dieselin tavoin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Eipä tullut vielä voimasavuja otettua. Koko viikonlopun tappelin ja yritin
saada konetta käymään, ilman toivottua tulosta. Tänään mittasin sitten hehkutulpat, tuloksena 3 tulppaa rikki. Huomenna tilaamaan uusia ja sitten taas kokeillaan. Tuo 3B ei taida käynnistyä ilman hehkua, edes lämpimällä kelillä, kuten Antsa jo aiemmin tiesi kertoa...
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

Kahdella hehkulla vielä lähtee käymään ...

Tuo reijän poraaminen on reilut 20 vuotta vanhaan letkuun melko riskaabelia , tämäkin tuli testattua ! Reijän tekemisen jälkeen "ylipaineisena" putki ei kestänyt vaan repesi ...ja tästä seurasi "melko vauhdikas" koeajo :lol:
Vanhus latasi kaikki kierrokset peliin mitä pumppu antoi myöden ...
Tästä viisastuneena vaihdoin letkut ( molemmat) uusiin ja painetta kestäviin ...ekaksi vaan piti äkkiä kokeilla :roll:
Et tämmönen peli ...Onks tässä jotain mitä mun pitää tietää enenku mä lähden ajaan sillä ?
Vastaa Viestiin