Sivu 1/1

BJ:n NELIVETO, MITEN TOIMII JA MITEN TULISI KÄYTTÄÄ?

Lähetetty: To Joulu 16, 2004 12:46 pm
Kirjoittaja Vieras
:shock: siis perusasento on H2 sitten kun vivun kääntää H4:lle kaikki pyörätkö vetävät? Sitten on vielä se L4 ja kun vielä napalukot käntää päälle aina tapahtuu?

A) jos napalukot eivät ole kytketty päälle kuinka toimivat H2,H4 ja L4

B) kun napalukot ovat päällä?

C) kun napalukt ovat päällä, tapahtuuko muuta, kun siirtää H4:lta L4:lle että meno hidastuu. Siis kytkeekö se myös jotain muutakin kuin hitaan nelikon? Kuinka toimii hidasnelikko ilman napalukkoja?

D) Rajoitukset nelivedon käytölle?

-vitu ku oon pihalla- ja pakkaset tulossa

Lähetetty: To Joulu 16, 2004 1:32 pm
Kirjoittaja hj60
Napalukot kytkevät pyörän ja vetoakselin, kumpikin oman puolensa.

A) Jos napalukot ei ole kytketty, H2, H4 ovat nopeita takavetoja ja L4 on hidas takaveto.

B) Kun napalukot on päällä, H2 on takaveto, ja etukardaani pyörii koska etupyörät pyörittävät sitä. H4, nopea neliveto, eli etu- ja taka-akseli vetää ja ovat kiinteästi toisiinsa kytketty, eli ei ole keskitasauspyörästöä. Ja L4, hidas neliveto, eli ns. "maastovälitys", ei muuta eroa H4:ään.

C) ei tapahdu muuta, ja kuten kohdassa A) mainitsin, hidas nelikko ilman napalukkoja on hidas takaveto.

D) Koska ei ole keskitasauspyörästöä, älä käytä nelivetoa pitävällä alustalla (asfaltti, betoni tms.). HJ60 kojelaudan tarra sanoo ettei 4H -> 4L vaihtoa saa tehdä yli 8 km/h nopeudessa.

Lähetetty: Pe Joulu 17, 2004 12:40 pm
Kirjoittaja komk
Vielä haluan kommentoida tätä nelivedon kytkemistä.

Älä siis missään nimessä kytke vauhdissa H4:ää ja L4:ää.
Se 8 km/h:kin tuntuu vähän kovalta.
Itse teen ko. kytkennät paikoillaan kytkin pohjassa ja vaihde silmässä. Jos takkuaa niin pyöräytän laatikkoa hieman vaihteella.

Sitten tarkka paikka:
Nopean nelivedon saa kytkeä vauhdissa nopealta takavedolta vain jos napalukot on kytkettyinä. Jos et ole 100% varma siitä älä kokeile!

Jos napalukot on kytkettyinä niin nelivedon kytkentä onnistuu kaikista BJ:llä saavutettavissa nopeuksissa. Ainakin itse en ole huomannut mitään haittaa. Taitaa manuaalin mukaan 80km/h olla maksimi.

Sitten pieni kommentti renkaista. Jos etu renkaat ovat eri kokoiset (en suosittele) tai kohtuu paljon erilailla kuluneet niin nelivedon kytkentä kumpaankin suuntaa vaatii hieman voimaa ja kikkailuja.

Lopuksi yhteenveto. Älä koske vauhdissa jakolaatikon keppiin jos et ole varma siitä mitä teet :D

- jm

Lähetetty: Pe Joulu 17, 2004 12:49 pm
Kirjoittaja Vieras
:wink: kiitän vastauksista ja vielä varmuudeksi eräs tarkennus, napalukot ovat PÄÄLLÄ ja ajelen nyt talvikelissä H4 kytkettynä ja sulilla teillä käytän H2:sta. Siis kun ajelen H2:lla asfaltilla voin turvallisesti luottaa, ettei paikat mene rikki?

Lähetetty: Pe Joulu 17, 2004 2:10 pm
Kirjoittaja JF
Aivan oikein.

Sitten kun kelit paranevat ja on pitkiä siirtymiä joilla ei tarvitse nelivetoa, niin kannattaa avata napalukot niin säästyy polttoainetta eivätkä etuvedon pääse turhan takia kulumaan.

Itse väännän napalukot kiinni vasta kun on aika varmaa ettei auto takavedolla etene. Ts. talviliukkailla ja maastossa.

Voi kestää hetken sisäistää eri osien liikkuminen toistensa suhteen, mutta aika yksinkertaisia vekottimia nämä onneksi ovat.

Jos totta puhutaan, niin varmaan aika monella Cruiserilla on päästelty sadattuhannet kilometrit napalukot kiinni ja osalla jopa neliveto päällä ihan arkiajossa, eli ei mikään paikka kovin herkästi hajoa jos pitää nelivetoa päällä pitävällä alustalla, mutta pitkän päälle osat kuluvat huomattavasti enemmän noin kuin järkevällä käytöllä.


T. Jonas