Sivu 1/1

hdj80 vaihdelaatikko ihmettelyä. (kahisee/rohisee)

Lähetetty: Pe Huhti 22, 2011 3:28 pm
Kirjoittaja pemaripoju
tossa tuli tommonen vm-90 hdj80 hettua pari viikkoo sitten.
kun sen ajaa kuumaksi kuuluu vaihdelaatikosta paikoillnansa käydessä aikamoinen kahina/rutina. edellinen omistaja väitti, että se ilmaantu samalla kertaa kun vaihtoi kytkimen ja vaihdelaatikkoöljyt.
mutta mikä siellä voisi kahista? kun painaa kytkintä niin se loppuu, tai jos painattaa vaihdetta vähänkin päälle kytkimen llessa ylhäällä niin silloinki ääntely loppuu. eikai väärän laatuinen öljy voi noin kovaa ääntä aiheuttaa?

tamgearsin kuvia kun katselin niin onko kytkinakselin ja pää akselin
kuula laakerit suojattuja ja kestovoideltuja. vai miksi niissä on muovit sivuilla?

pitäisköhän vaan kiskasta laatikko alas ja tutkia mitä on syönyt? vai vaihtaa öljyt ja toivoa parasta?
öljyksi ajattelin kokeilla redline mt90

Lähetetty: La Huhti 23, 2011 8:41 am
Kirjoittaja bj45lava
Ite lootahan on öljypumpullinen ja sen laakerit ei pienestä itteensä ota, ettei vaan olis ajettu kuivana tms...

Mulla on sitten uus ajamaton vaihteisto joa innostut korjaamaan tota, sen saat halvemmalla kuin tamgearssin osat siihen lootaan...

Lähetetty: La Huhti 23, 2011 9:47 am
Kirjoittaja pemaripoju
onko tommosen laatikon purkamisessa mitään ihmeelisempää ku hj vaihdelaatikossa? semmosen 5vaihteisen laakeroin viimekeväänä, ja tuli toimiva heti kerralla.

Lähetetty: La Huhti 23, 2011 1:13 pm
Kirjoittaja pemaripoju
vaihdoin öljyt. aika metallinhohtomaalit tuli pois!

Lähetetty: Ti Huhti 26, 2011 7:45 pm
Kirjoittaja pemaripoju
purin laatikon irti. ei ollut oikeen väljää muualla kuin kytkinakselin laakerissa! oli muuten hiukan kiressä akselilla.

mites tuolla laatikossa pelaa se voitelupumppu?
ainakin tossa kytkinakselin laakerissa oli suojat molemmilla puolilla, ja sisä tai ulkokoolista ei ole mitään öljykanavaa?
pitäiskö sen olla kestovoideltu, vai vaihteistoöljyn voidella?

pirun iso laakeri oli. halkasija varmaan 120mm

Lähetetty: Ti Touko 03, 2011 8:36 pm
Kirjoittaja pemaripoju
nyt on kytkin akselin laakeri vaihdettu.
ei ainakaan pienen ajon (15km) jäkeen pitänyt oikeen mitään ääntä
paikallansa vapaalla ja kytkin ylhäällä.
tuli tamgearsista toyotan alkuperänen laakeri ja stefa.

nyt vaihdelaatikossa on mobilin 80w90 gl4 öljyä.

oliskos tonne laatikkoon redlinen mt90 öljy sopivaa?
se vastaa 75w90 öljyä.
ei kyllä synkroissa ole mitään vikaa, mutta kun menee vaan se 2,7L niin sama kai se olis jos laittais jotain "parempaa" öljyä?

ja laittaiskos jakolootaan 75w140ns öljyä?
kun eihän tuolla jakolootassa ole mitään pumppuja tai muutakaan mitä haittais hivenen paksumpi öljy?

Lähetetty: Ti Touko 03, 2011 9:32 pm
Kirjoittaja bj45lava
Jakolootassa on myös öljypumppu.....

Toimii hienosti ihan käsin veivatenkin, kun oli jakoloota itellä palasina tuli testattua.

Lähetetty: Pe Touko 13, 2011 7:38 am
Kirjoittaja timop
Kyllä ne suojat siinä kytkinakselin laakerissa on. Olen kuullut asialle selityksen, että vaihteistosta irtoavat metallihiput ei pääse laakeriin ja se kestää sentakia paremmin kun öljyvoideltuna. Voi olla perääkin, HJ:n laatikossa oli alkujaan ongelmaa asian kanssa, siellä laakeria vaihdettiin aikojen kuluessa 6308 avonaisesta NUP-version (rullalaakeri) kautta suljettuun vähän isompaan. HDJ:n laakeri on vielä isompi, mutta öljypumpusta huolimatta se on edelleen ollut suojattu.

Olisin sanonut, että pilattu jossain vaiheessa automaattiöljyllä, jos olisi mennyt joku muu kuin tuo suljettu. Mikään ei ole näköjään ikuista. Öljyn viskositeetilla ei niin tarkalleen taida olla merkitystä, kunhan se on ihan oikeaa vaihteistoöljyä, eikä mitään automaatti tai traktorikuraa (10-30). Ja GL4 tosiaan mieluummin kuin GL5. Vuoden -90 ohjekirja muuten kertoi suositukseksi päälaatikkoon GL3, ei taida mistään löytyä?

Lähetetty: Su Touko 15, 2011 12:45 pm
Kirjoittaja pemaripoju
kyllä tuolla laaatikossa vieläkin jotain häikkää on. kun ajaa pidemmän reissun että lämpiää kunnolla niin rallattaa aika lailla paikallaankäydessä kytkin ylhäällä, mutta ääni häviää heti jos vaikka painattaa mitä tahansa vaihdetta päälle...

Lähetetty: Su Touko 15, 2011 3:14 pm
Kirjoittaja Jappi
pemaripoju kirjoitti:kyllä tuolla laaatikossa vieläkin jotain häikkää on. kun ajaa pidemmän reissun että lämpiää kunnolla niin rallattaa aika lailla paikallaankäydessä kytkin ylhäällä, mutta ääni häviää heti jos vaikka painattaa mitä tahansa vaihdetta päälle...
Tuo voi johtua myös kuluneesta kytkimen keskiöstä. Varsinkin tyhjäkäyntikierroksilla moottorin pyöriminen ei ole aivan tasanopeuksista.

Lähetetty: Su Touko 15, 2011 3:20 pm
Kirjoittaja pemaripoju
kytkin jonku 4kk vanha...

Kannattaa käyttää käyttöohjekirjan mukaisia öljyjä.

Lähetetty: Ti Touko 17, 2011 4:37 pm
Kirjoittaja bj-40/76
Ainakin tuo kylmänpuolen pää olisi syytä olla kohdallaan, sillä
tuo öljypumppu ei varmaankaan tykkää liian paksusta öljystä.
pa manuaaliaskiin tosiaan gl-4 öljyä, tuo gl-5 tuppaa tuhoamaan
synkrorenkaat (oliko niin että pinnottaa ne?)

Ja ainakin jakiksessa kannattaa kiinnittää korostettua huomiota
öljyvuotoihin/määrään/ja enenkaikkea vesipitoisuuteen ettei pääse
talvella jäätymään pumppuun.
On nimittäin niin vähän tuota öljyä, että oikein hirvittää.