Kuva Kuva

HJ-61 perämurikat Berttaan ja muuta lukkoasiaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

ARB, 61:n murikat vai koko aksulat?

ARB
3
16%
61:n akselit
9
47%
61:n murikat sovitettuna
7
37%
 
Ääniä yhteensä: 19
vieras

Viesti Kirjoittaja vieras »

Onkos tuohon lj 70 saatavilla etuperään tarvikelukkoa ?
Onko tuo taka-akselin kitkalukko aina samanlainen kuin mulla eli vauhdissa kulkee ?
Esim ojaanajossa jää kiinni kun toinen takapyörä ei PYÖRI ???
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

jjtp kirjoitti:onko tota soa (spring over) kellään otteessa,jos on niin millä millimäärällä se sinne on tullut?
minkälaisilla lattajousilla?
Suoraan ei oo, että "akselit asennettu jousten alapuolelle..." mutta muutoskatsastuksen sain läpi.
Otteessa lukee, että alustaa korotettu. Korotus 77mm. Sitten on vielä mitat navoista lokarin kaareen merkitty.

Jouset oli vakioista viritetyt poistamalla muutama lehti, joka oli perberistä.
Parin kevyen offireissun aikana takaa paukahti pisin lehti poikki ja pakka vääntyi S:n maliseksi.
Kai oli liian vähän lehtiä.

Seuraavat jouset teen vakio pakasta prässäämällä suoremmaksi.
Saa nähdä kuis pelittää.

Pakat pitää olla ihan suorat, jotta saa pysymään vaaditussa korkeudessa. Takana jopa hieman sisäänpäin vääntyneet.

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

ok toi kiitoksia! eli löytyykö katsastus asemalta jokin mitta minkämukaan "pelaillaan bj 40 kohdalla korkeuden suhteen?
t:jjtp
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Anonymous kirjoitti:ok toi kiitoksia! eli löytyykö katsastus asemalta jokin mitta minkämukaan "pelaillaan bj 40 kohdalla korkeuden suhteen?
t:jjtp
Mun kohdalla käytettiin omistajan oppaassa olevaa lastauskorkeutta vertailukorkeutena. Olikohan 82 cm, ei muista lonkalta.
Renkaiden vaikutus laskettiin STRO-kirjan mukaan kun alla ei olleet vakio gummit.

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Tässä jotain kuvia omasta projektistani:
http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/soa2004.htm

Taakse ehdottomasti 61 akseli kokonaan. Ei siinä ole yhtäään mitään ongelmia. Senkun vaan lattojen kiinnikkeet hitsaa vaan oikealle leveydelle ja sen 3.7 välityksen vaihtaa.

Lukkojen vivuista sen verran että itse porasin penkkien väliin lattiiaan reiän josta vakio takavaijeri sopii sisään, vakio kahvasta poistin sen varren joka menee lattian läpi vivustolle ja liitin vaijerin suoraan kahvaan. Toimii loistavasti. Etuvaijeria ei vaan mielestäni näin saa koska vaijeri jää lyhyeksi. Mulla se etuvaijeri tulee vaan lattiamaton läpi ja lenkin päässä on pultti josta voi vetää :) Ehkä jos olisi korin korostus että olisi tilaa laittaa se vivusto auton allee niin onnistuisi helpoimmin. Ite aattelin kyllä paineilma systeemit joskus rakentaa.

Itse olen sitä mieltä että se 60mm leveempi akseli on vain hyvä asia... Eteenkin menee 61 akseli mutta jos ei levitä lehtien kiinnikkeitä niin kiinnike menee niin ylös murikan kylkeen että sisempi u-pultti pitää toteuttaa kikkaillen ja murikkaa joutuu hieman jyrsimään.

Omaan bertaani kun vaihdettiin eteen 61 akseli nii että levitettiin lehtijousien kiinnikkeet 61 leveydelle, olin täysin hämmästyksissäni siitä miten paljon tasaisemmin auto sen jälkeen käyttytyi maantieajossa.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

> Omaan bertaani kun vaihdettiin eteen 61 akseli nii että levitettiin
> lehtijousien kiinnikkeet 61 leveydelle, olin täysin
> hämmästyksissäni siitä miten paljon tasaisemmin auto sen
> jälkeen käyttytyi maantieajossa.

Käänsitkö akselin vaihdon yhteydessä napoja, vai oliko edellisenkin akselin napoja käännetty yhtä paljon kuin tuon 61:n? Ajattelin vaan että jos vakaus tulisi osittain siitäkin?
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Tuossa SOA projektoinnissa tulisi kuitenkin,kaikesta huolimatta huomioida tuo ohjausvarsien asento,eli se kuuluisa Akkermann kulma.
Jos laittaa ohjausvarret ylösalaisin eli ristiin toimii ohjaus juuri päinvastoin kuin pitäisi. Ohjausvarsien kun pitäisi sojottaa vähän niinkuin V-tyylissä,toisinsanoen ulospäin.Tällöin kurvissa ulompi rengas kääntyy vähemmän kuin sisempi eikä päinvastoin kuten käy silloin jos varret ovat joko suorat tai edestä sisäänpäin kääntyvät.
No eihän tuo vaikuta muuta kuin ajokäyttäytymiseen maantiellä.
Metsässä noilla kääntösäteillä kun ei ole kovinkaan suurta merkitystä.
Tuli omakohtaisesti todettua tuokin kun rakentelin SOA:t Hojoni alle.
Täytyypi tilata Ömeericänyhdysvalloista nuo oikeaoppiset ohjausvarret....
Tuolla etuperän pystykulman korjauksella on itseasiassa melko pieni merkitys jos perää käännetään vain muutamia asteita.
On olemassa jopa kiilanmallisia sovitelevyjä jousien alle joiden tarkoitus on parantaa ajo-ominaisuuksia?? Eli tietoisesti käännetään perän kulmaa hiukan "nenälleen".
Poistin kyseiset kiilat omasta 61:sestä ja kuinkas ollakkaan ohjaus muuttui aavistuksen levottomammaksi...
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

JF kirjoitti:> Omaan bertaani kun vaihdettiin eteen 61 akseli nii että levitettiin
> lehtijousien kiinnikkeet 61 leveydelle, olin täysin
> hämmästyksissäni siitä miten paljon tasaisemmin auto sen
> jälkeen käyttytyi maantieajossa.

Käänsitkö akselin vaihdon yhteydessä napoja, vai oliko edellisenkin akselin napoja käännetty yhtä paljon kuin tuon 61:n? Ajattelin vaan että jos vakaus tulisi osittain siitäkin?
Kummassakin tapauksessa navat oli käännetty.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Aika pienestä casterin muutoksesta se ohjaustuntuma on kiinni, eli ihan miten sattuu ei niitä kannata jättää. Muistaakseni noissa tehtaan korjaamo-oppaissa se on mainittu kulman lisäksi miinuuteissa (eli kulman 60-osina), olikohan J6:ssa 1 aste ja 5 minuuttia? J4:ssa taisi olla tasan yksi aste.

Voihan sitä casteria vähän kasvattaa ajovakavuuden lisäämiseksi, kuten nuo tuntuvat SPOA-muutosten yhdeydessä usein tekevän, johonkin 3-4 asteeseen, mutta silloin alkaa renkaan kääntely ilman ohjaustehostinta olla aika raskasta. Vai miten on, MikJus?
Vastaa Viestiin