Sivu 5/9

Lähetetty: Pe Huhti 27, 2012 6:27 pm
Kirjoittaja itikka
turbo-projekti jatkuu taas :D Nyt tulee taas kysymys viisaammille. Veneessä on erillinen öljynjäähdytin, ajattelin ottaa sen jälkeen öljyä turbolle. Voiko kaiken öljyn kierrättää turbolle, vai pitääkö siihen laittaa
t-haara, josta osa menee takaisin suodattimelle?

Lähetetty: Pe Huhti 27, 2012 9:55 pm
Kirjoittaja komk
itikka kirjoitti:turbo-projekti jatkuu taas :D Nyt tulee taas kysymys viisaammille. Veneessä on erillinen öljynjäähdytin, ajattelin ottaa sen jälkeen öljyä turbolle. Voiko kaiken öljyn kierrättää turbolle, vai pitääkö siihen laittaa
t-haara, josta osa menee takaisin suodattimelle?
Eihän sitä virtaamaa kannata turbolla ahdistaa ja eikös turbolle kannata ottaa öljy sisään suodattimen jälkeen...?

Lähetetty: La Huhti 28, 2012 7:00 am
Kirjoittaja itikka
Juuri tätä tarkoitin, eli laitan sen t-haaran. Nin, ja tuo öljy tulee suodattimelta
öljynjäähdyttimelle ja sieltä turbolle :wink:

Lähetetty: La Huhti 28, 2012 9:44 am
Kirjoittaja Antsa
Hetkinen....

Ota se öljy sinne turbolle vaikka öljynpaineen anturin reijästä.1/8 kierre muistaakseni.

Jos otat siitä suotimelta sarjassa sen öljyn niin se saattaa olla jo liian raju öljykanava, ja sitä ei sitten ehkä riitä enää muualle?????

Lähetetty: La Huhti 28, 2012 8:05 pm
Kirjoittaja itikka
Tuota noin, jos laitan jäähdyttimeltä tulevaan letkuun t-haaran, niin eikös
suurin osa mene sitten haaran toista kautta suodattimelle takaisin? Jotenkin
vaan olis kiva ottaa se öljy jäähdyttimen jälkeen. Vene käytössä öljyt
käy vähän kuumenpina kuin autossa tuon ilman vaihdon takia
:shock:

Lähetetty: La Huhti 28, 2012 9:41 pm
Kirjoittaja Antsa
Jep. Mutta nyt ollaan semmosen asian äärellä mihin loppuu tieto.

Ja jos se suodatin on pääkierrossa ja siitä erotetaan t-haaralla öljyä johonkin niin ne paineet jakautuu siinä kohtaa tasan eli puolet sinne turbolle ja puolet muualle. ???

En vaan laittaisi tuota noin...Enkä kyllä pysty pistämään mitään faktaa tueksikaan...

Lähetetty: La Huhti 28, 2012 9:47 pm
Kirjoittaja Antsa
Paitsi sen että oon ajanu jo yli 250000 km jälki turbotetulla 3b koneella missä se turbon ölppä on otettu juurikin tuosta öp anturin kanavasta... Ja talvella sillä aurataan eli mennään hiljaa lämmöt tapissa...

Lähetetty: Su Huhti 29, 2012 7:23 pm
Kirjoittaja itikka
Ok, taidan uskoa "ammattimiestä" :D . Mistäs moisen haaroituskappaleen löysit siihen öp-anturiin?

Lähetetty: Su Huhti 29, 2012 8:23 pm
Kirjoittaja Antsa
Kaikkien alojen ammattimies... :mrgreen:

Ja vain ammattimies saa poistaa tv:stä takakannen...

Ihan hydrauliikka putkasta löytyi joku paineilma t-haara, ja kun tarkemmin miettii niin se on öljynpainemittarin reijässä eikä sen edicin anturin.

Toinen paikka mistä sen voisi ehkä haaroittaa on sen alipainepumpun öljykanava. Tai jos ei se pumppu ole enää käytössä niin ottaa siitä sen öljyn.

Lähetetty: Su Huhti 29, 2012 10:16 pm
Kirjoittaja hj60
Eiköhän tuossa oo nuo poraukset samalla lailla ku 2H:ssaki, paineanturit on (luonnollisesti) painelinjassa, alipainepumpun öljy menee painelinjasta porauksen kautta runkolaakeripukille, siitä toisen porauksen kautta nokka-akselin laakerille, ja siitä ulos. Voipi olla hieman heikompi voitelu ku suoraan painelinjasta.

Lähetetty: Ma Huhti 30, 2012 5:26 pm
Kirjoittaja itikka
Taidan haaroittaa sen öljyn öljynlämpömittarin anturilta. On vähän helpommassa paikassa kun öljynpaineanturi.

Lähetetty: Ti Touko 01, 2012 4:08 pm
Kirjoittaja itikka
Mihinkäs asentoon se nippa pitäis kääntää, jotta soppaa olis tarjolla kunnolla? Jossakin jutustelussa joku oli porannut 3 mm reiän jonnekin letkuun. Onko tietoa mihin letkuun ja onko moisesta reiästä mitään hyötyä?

Lähetetty: Ti Touko 01, 2012 9:03 pm
Kirjoittaja Antsa
180 astetta ympäri ja paikka on sitten tarkka missä kohtaa vedot on makeimmillaan. Ja taisi olla joko tai sen reijän kanssa.

Venekäytössä sitä reikä systeemiä kannattaisi varmaan jalostaa koska nopea tehonpoisto ei ole niin välttämätön ominaisuus kuin manuaali autokoneessa...

Muutenkin tuossa voisi olla paikka keksiä jotain uutta tehonsäätöön.

Eli jotain semmoista että vain tyhjäkäynnillä on kaasuläppä kiinni ja kun vaihde on silmässä niin läppä on auki ja tehot säädetään pelkästään sillä sammuttimen maksimisyötöllä. Koska se vesi vastustaa niin ettei kone pääse ryntäämään. Ja tällä päästäisiin siihen että kone toimisi enemmän "normaalin" dieselin tavoin.

Lähetetty: Su Touko 13, 2012 4:12 pm
Kirjoittaja itikka
Eipä tullut vielä voimasavuja otettua. Koko viikonlopun tappelin ja yritin
saada konetta käymään, ilman toivottua tulosta. Tänään mittasin sitten hehkutulpat, tuloksena 3 tulppaa rikki. Huomenna tilaamaan uusia ja sitten taas kokeillaan. Tuo 3B ei taida käynnistyä ilman hehkua, edes lämpimällä kelillä, kuten Antsa jo aiemmin tiesi kertoa...

Lähetetty: Su Touko 13, 2012 6:23 pm
Kirjoittaja palde
Kahdella hehkulla vielä lähtee käymään ...

Tuo reijän poraaminen on reilut 20 vuotta vanhaan letkuun melko riskaabelia , tämäkin tuli testattua ! Reijän tekemisen jälkeen "ylipaineisena" putki ei kestänyt vaan repesi ...ja tästä seurasi "melko vauhdikas" koeajo :lol:
Vanhus latasi kaikki kierrokset peliin mitä pumppu antoi myöden ...
Tästä viisastuneena vaihdoin letkut ( molemmat) uusiin ja painetta kestäviin ...ekaksi vaan piti äkkiä kokeilla :roll: