En kyllä menisi nostamaan kantta ellei jollain ole selvää faktaa miksi näin pitäisi tehdä ja sen vaikutuksista.. Kannen nosto vie kuitenkin tehoja ennen ahtojen nousua, ja nyt kun turbo on isohko koneelle voi käydä niin ettei vene jaksa nostaa kierroksia niin pitkälle että rupeaisi edes ahtamaan kunnolla. Ei ole mielestäni itua tuossa hommassa, näitä koneita ja jopa b-mottia on käytetty ahdettuna offi hommissa jopa 1.7 kilon ahdoilla kun huudatetaan autoa suossa neliveto päällä eikä tunnu antautuvan nämä koneet silläkään. Huom! B-moottorissa on vielä hieman korkeampi puristus suhde kuin 3b koneessa ja 3b on lisäksi öljysprayt männille jäähdykkeeksi..
Offipuolella tunteja ei karmeasti synny mutta tuskin veneessäkään paljon enempää, ja nyt kun muuten kone on hyvässä iskussa ja turbo valittu isosta päästä jolloin lämpökuorma on pienempi niin ei mahda olla itua kerran tehoa ollaan hakemassa.. Jos haluaa apinoida täysin tuota 13bt konetta niin wiki antaa puristus suhteeksi 17.6:1, b-ja 2b- koneessa joita on ahdettu paljon jälkikäteen ruttuja on 21:1 kun 3b:ssä on 20:1.
Joku viisas osaisi varmaan laskea paljonko pitäisi nostaa mihinkin puristus suhteeseen mutta osaako kuka laskea paljon tehoa tippuu alhaalta ja nouseeko vene plaaniin enää ollenkaan, veneillä kun ei paljo kepitellä jos ei jaksa vetää ja kuormaa on paljon jo lähdöstä alkaen.. Oma mielipiteeni on että jäähdytys kunnollinen (myös ahtoilmalle) joka ei veneessä ole ongelma ja eikun nauttimaan!
Siinä pähkäiltävää itikalle illan ratoksi! Ja muista että mikäli noihin modifikaatioihin lähdet niin konsultoi joitain turbo diesel moottorialan ammattilaisia niin ei tarvitse katua jälkeenpäin, arpomalla en lähtisi tuohon.