Kuva Kuva

HJ etujarrumännät tarpeeksi sisään paloja vaihtaessa???

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Iisiraireri kirjoitti: Koitin ilmata ko linjan semmosella paineilmakäyttösellä tsydeemillä. Ei siitä tullu valmista.
pertsa kirjoitti:Biltema myy jarrujen ilmaukseen tarkoitetun työkalun on hyvä ja halpa ja ei tarvi kaveria ei muuta kun pumppaa ja lisää jarrunestettä :D
:lol:
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Janne Hartikainen kirjoitti:
Iisiraireri kirjoitti:Taas loppuu äly. Kuskin puolelle laitoin uuden satulan ja aattelin ilmata sen linjan ennen kuin panen renkaan paikalleen ja siirryn toiselle puolelle.
Koitin ilmata ko linjan semmosella paineilmakäyttösellä tsydeemillä. Ei siitä tullu valmista. Mitä tehään seuraavaksi?
PS älli loppuu; pitääkö vaihtaa Cruiseri Dacia Dusteriin :(
1) kaveri pumppaa poljinta ja painaa sen niin alas kun saa
2) avaat ilmausruuvin
3) kaveri huutaa kun poljin pohjassa
4) suljet ilmausruuvin
5) varmistat että jarrunestettä on tarpeeksi säiliössä
6) toistat kohdat 1-5 kunnes ei tule enään ilmaa ja jarru tuntuu hyvältä


joku korjatkoon jos ohjeessa virhe
Ja samalla kun ilmailee, niin kannattaa vaihtaa ne 87 vuoden jarrunesteet uusiin, eli ilmailee niin kauan, että ei tule enää harmaata, vaan uutta kirkasta nestettä. Läpinäkyvä ilmausletku ja purkki helpottaa elämää. Se bilteman parin euron ilmausvehje jossa letkun päässä takaiskuventtiili, on ihan käypänen laite. Sillä voi ilmata yksin ja myös perinteiseen tyyliin, jos haluaa päästä eroon viimeisestäkin ilmakuplasta.
#428
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Jarrunesteissäkin on eroja! :!:
Jarruneste on hygroskooppista, eli se imee ilmankosteutta itseensä. Tästä syystä esimerkiksi muovipönikkä ei välttämättä ole paras säilytysastia.
Entisessä työpaikassa oli laite jolla määritettiin jarrunesteen kiehumispiste. Vertailussa oli Wurth, Biltema ja joku peltipurkkiin pakattu laatumerkki (ATE?) työpaikan varastosta. Peltipurkki voitti, Biltema kakkosena ja Wurth oli jo ihan kuraa. Siis kyseessä oli uudet korkkaamattomat purkit DOT4:sta. :shock:
Se (ilman)kosteus osaa kulkeutua huokoisen muovin läpi. Vesitiivishän tarkoittaa, että sisään päässyt kosteus ei tiivistyneenä pääse enää ulos. :D:D:D
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1603
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Janne Hartikainen kirjoitti: 1) kaveri pumppaa poljinta ja painaa sen niin alas kun saa
2) avaat ilmausruuvin
3) kaveri huutaa kun poljin pohjassa
4) suljet ilmausruuvin
5) varmistat että jarrunestettä on tarpeeksi säiliössä
6) toistat kohdat 1-5 kunnes ei tule enään ilmaa ja jarru tuntuu hyvältä


joku korjatkoon jos ohjeessa virhe
Näinhän se käy, tosin nipassa oltava läpinäkyvä letku ja letkun pää pulloon, niin ei ruilaa nesteitä minne sattuu. Ei oo koskaan tullut minkäänlaista tarvetta mihinkään paineilma- tai muuhun apusysteemiin. Onnistuu se ilmaus itsekin noin, pumppaa vaan aikansa uutta nestettä läpi ja ruuvi kiinni lopuks. Letkusta kyllä näkee onko tullut kuplaa vai ei.

Ja jos ei lähe ilmaantumaan kohtuudella (pääsylkkä tyhjä), niin jätät vaan ilmaruuvin raolleen ja tuut puolen tunnin päästä takas kattomaan että joko nyt. Kyllä maan vetovoima hoitaa myös homman ennen pitkää.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
JIIHAA
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Syys 01, 2009 9:39 pm
Paikkakunta: Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

A-P kirjoitti:Jarrunesteissäkin on eroja! :!:
Jarruneste on hygroskooppista, eli se imee ilmankosteutta itseensä. Tästä syystä esimerkiksi muovipönikkä ei välttämättä ole paras säilytysastia.
Entisessä työpaikassa oli laite jolla määritettiin jarrunesteen kiehumispiste. Vertailussa oli Wurth, Biltema ja joku peltipurkkiin pakattu laatumerkki (ATE?) työpaikan varastosta. Peltipurkki voitti, Biltema kakkosena ja Wurth oli jo ihan kuraa. Siis kyseessä oli uudet korkkaamattomat purkit DOT4:sta. :shock:
Se (ilman)kosteus osaa kulkeutua huokoisen muovin läpi. Vesitiivishän tarkoittaa, että sisään päässyt kosteus ei tiivistyneenä pääse enää ulos. :D:D:D
Juuri näin! Eihän sinne muuten ruostetta muodostuisikaan mutta moniko vaihtaa nesteet säännöllisesti?
Iisiraireri
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 8:48 pm
Paikkakunta: Holstitunturi

Viesti Kirjoittaja Iisiraireri »

JIIHAA kirjoitti:Juuri näin! Eihän sinne muuten ruostetta muodostuisikaan mutta moniko vaihtaa nesteet säännöllisesti?
Hep! Näyttää tulevan jokavuotinen perinne :(
Avatar
Janne Hartikainen
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 17, 2009 12:12 pm

Viesti Kirjoittaja Janne Hartikainen »

Pitää näemmä opettaa emäntä vaihtamaan jarrunesteetkin niin voin automatisoida senkin homman. Jarrupalat, renkaat ja polttimot on jo koulutettu.
J120
Vastaa Viestiin