Kuva Kuva

turbon asennus 3 B moottoriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Joo, niin menee! Tarkotin siis juurikin siipikokoa, en siis muutenkaan ole ammattilainen ja a/r luvut ja kompurasiipien koot max.tuotto/paine joihin tuolla kompurasiivellä vaikutetaan on hieman hataralla pohjalla. Mutta mitä kavereitten ahtamisia + topicceja seurannut niin juurikin pakosiipien koot vaikuttaa ahtimen heräämiseen.. (toki pesäkin, mutta olen uskonut että sen koko on yleensä muutenkin järkisuhteessa siipikokoon.) Mutta olen siis kuullut T4 ahtojuttuja b-koneella + hiluxin koneella joissa syötöt tapissa on saatu mustan savun saattelemana 0.3 kiloa maksimissaan josta ei luultavasti kukaan voi olla onnellinen. Pakosiiven koon suhteen suosittelisin siis olemaan liioittelematta. T4 se onnistuu, niitä on myynnissä todella isoillakin pakosiivillä varustettuna. Uskoisin edelleen n.52mm pakosiivellä varustetun ahtimen olevan oikean kokoinen tuohon. Kannattaa konsultoida joka tapauksessa ammattilaista tuossa mikäli itsellä ei mitään tietoa ahtimista.

Ainakin joku aika sitten oli muuten tuliterä schwitzer S2 samankokoisilla siivillä kuin itsellä myynnissä nettivaraosassa jollain turboliikkeellä 350e hintaan.. mieli teki ostaa varalle.

Tuossa ahdin menossa pellin alle ja aika kivan kokonen mutikka tuokin on suhteessa tuohon b/3b myllyyn.. Lähes kaikkihan minulle sanoi että turhan iso tuo on mutta kokeiltavahan se oli, vakiosyötöillä ei ahtanut kun 0.5kiloa..

Kuva
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Tuollainen garret t04 tuli jo ostettua. Ajattelin ( :lol: ) samassa rytäkässä
vaihtaa myös kiertokangen-ja kampiakselinlaakerit, eipä ole iso kustannus ja tulee sitten muutenkin
kurkattua koneeseen pintaa syvemmältä...
toyota hj60
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 6:22 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja toyota hj60 »

Uteliaisuuttani kysyn, että mikähän vene mahtaa olla kyseessä?
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Koskelossa tuo mylly pyörii.
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Kohta minä näen onko b ja 3b motilla eroa turbolla höystettynä, odottelee muutamaa pikkujutskaa ja asennusta..


Kuva

Ja nyt tuli opittua ja tehtyä järkevä öljynpaluu turbolta hydrauliosista.


Kuva
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Minkäs kokoista letkua/putkea laitoit turbon öljyn syötölle ja paluulle?
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Öljynpaine tulee niistä 1/8 lähdöistä joita tuo 3b koneenkin kylki on puolillaan, oisko nippojen/letkujen sisämitta 6mm luokkaa? Paluu on puolentuuman (12-12,5mm.) hyrauliosista, saa nähdä riittääkö? Ennen oli 20mm sisämitalla, mutta pehmeälle letkulle (klemmarikiristettävä) ei ollut öljynkestävää letkua joka kestäisi 80astetta enempää lämpöä. Paluuöljy on varmaan kesällä lämpösempää.. Uskon että paluu toimii ihan hyvin tuollakin, alanippaan suurensin reikää hieman kun oli ahtaampi kuin muut.. Ja jos tulee jostain syystä painetta niin kestäähän tuo patentti 200bar. :lol:
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

Tere !

Mites ootte ratkaisseet polttoaineen saanin ?
Lisää tarvis saada , lähes kaikki TI-kikat on kokeiltu...

Kalvon jousi on vielä virittämättä , ja kyllä pumppu on käynyt kunnostettavana pajalla . Sepän mukaan pitäs tulla riittävästi soppaa tuonne kilon ahdoille asti...

Mutta kun ei vaan tunnu tulevan ...nii ja suuttimet on vaihdettu kuunostettuihin samalla kun pumppu kunnostettiin.
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

palde kirjoitti:Tere !

Mites ootte ratkaisseet polttoaineen saanin ?
Lisää tarvis saada , lähes kaikki TI-kikat on kokeiltu...

Kalvon jousi on vielä virittämättä , ja kyllä pumppu on käynyt kunnostettavana pajalla . Sepän mukaan pitäs tulla riittävästi soppaa tuonne kilon ahdoille asti...

Mutta kun ei vaan tunnu tulevan ...nii ja suuttimet on vaihdettu kuunostettuihin samalla kun pumppu kunnostettiin.
Läpän alipaineputkien asentoa oot vissiin jo muuttanut syöttöä sallivampaan suuntaan?
BJ75 1987
# 274
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja venytyksen vaihtoehtona on vaikka joku 8 - 10 mm prikkoja sinne jousen alle.

Ja samalla kun avaat sen kopan niin vaihda se kalvo jollei sitä siellä pajalla vaihdettu.

Rakettihan ei siitä tule vakio eväillä sehän on selvää, mutta työhevosia sinne muutaman saa lisää.

Niiden nippojen kanssa säätäminen on ehtaa aerodynamiikkaa, eli sen ylänipan alkuperäinen tarkoitus lienee että kun ohi virtaavan ilman nopeus alkaa olla tarpeeksi suuri niin se patopaine rupeaa painamaan sitä säätökalvoa pienemmälle päin siellä ventturiputkessa syntyvän alipaineen kanssa. Ja koska ahtimen kanssa siellä on ylipaine niin silloin myös sen ohivirtaavan ilman massa on suurempi jolloin se rupeaa pienentämään sitä syöttöä ennen aikojaan.

Eli sen ylänipan käännön tarkoitus on saada muodostumaan pieni alipaine siihen nipan suulle jolloin vaikutus on päin vastainen. Ja sitten tämän takia myöskään se maksimikierros säätäjä ei enää pelaa niinkuin pitäisi vaan katsastukseen ne kierrokset pitää säätää esim kaasupolkimen alle laitetulla topparilla.

Ja sen ylänipan asento on sitten aika tarkka eli montako kierrosta se on sisällä ,ja missä asennossa se reikä siellä on. Eli malttia säätämiseen. Yleensä se on sitten kohdaallaan kun ei enää jaksa viettää aikaa konepelin alla.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Yksi helppo ja toimiva ratkaisu jota myös käytetään on että tekee pienen reiän (1.5-2mm) ylänipalta lähtevään letkuun ihan pumpun juureen, karkaa vähän paineita pois eikä paina ahdot syöttöjä poies. Jos nippaa myös käännetty pienempi reikä riittää, tulee muuten turhan hyökkäävä kaasu kun rupeaa ahtamaan. Tämä toimii, on testattu ja monella käytössä. Eikä ime paskaa jos joku sitä miettii, ahtoja ollessa siellä on painetta ja jos kumiletku vaihdettu ilman ahtoja reikää ei käytännössä ole..
palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Viesti Kirjoittaja palde »

Jep , tuo reikä on testattu ... 23 vuotta vanhaan putkeen 2 mm reikä , sillä seurauksella että koko putki halkes !
Melkoisesti kiersi ... :shock: :lol:

Tuo kalvo on vaihdettu ( toivottavasti :) ) ...ainakin mukana mennut varaosakalvo on jonnekkin hukkunut .

Nippaa on käännetty ...toivottua vaikutusta en saanut aikaan > elikkä olin liian hätäinen !

Täytyy testailla lisää , tuo prikka-homma on menny jotenkin kokonaan ohitte ...hyvä kun tuli infoa , tosin varalla on "lähes uusi" jousi :lol:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No jos on varavieteri niin sittenhän sitä voi venytellä ihan rauhassa ja kokeilla millä toimii parhaiten.

Jos sitä venyttää liikaa niin sitten se rupeaa varmaan jossain kohtaa osakaasulla savuamaan ja tyhjäkäynti rupeaa "ryntäämään" koska saa liikaa soppaa siihen läpän asentoon nähden.

Jossain täällä oli kuva jonkun toteuttamasta maksimisyötön säädöstä joka oli toteutettu jollain hukkiskellolla joka sitten antoi sitä maksimi syöttöä kun ahdot nousee. Ja siten että se ohjasi sitä sammuttimen liipotinta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Antsa kirjoitti: Jossain täällä oli kuva jonkun toteuttamasta maksimisyötön säädöstä joka oli toteutettu jollain hukkiskellolla joka sitten antoi sitä maksimi syöttöä kun ahdot nousee. Ja siten että se ohjasi sitä sammuttimen liipotinta.
Tuolla on oma räpöstys: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28682
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Joo tuota tarkoitin.

Ja tuota mysteeriä kun tarkastelee niin tulee aina hinku lähteä säätelemään kun tosiaan itseltä yleensä kehitys halut loppuu kun toimiva tulos on saatu aikaan...

Oma bertta potkaisi dynossa 107 kaakkia noilla sätöksillä mitä siinä nyt ilman cooleria,ja joku toinen bertta oli coolerin kanssa antanu 114 kaakkia takapyöriltä.(vakio 90 hv/ kampiakselilta.)

Eli varmaankin nuo on aika lähellä sitä mitä sieltä vakiokamoilla irtoaa, riippuen miten pumppu on tehtaalla säädetty ym. Eli omassa ei esim. tuolla säätötangon rajoittimen härkkimisellä ollut mitään vaikutusta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin