turbon asennus 3 B moottoriin
Valvoja: Käyttäjä
Joo, niin menee! Tarkotin siis juurikin siipikokoa, en siis muutenkaan ole ammattilainen ja a/r luvut ja kompurasiipien koot max.tuotto/paine joihin tuolla kompurasiivellä vaikutetaan on hieman hataralla pohjalla. Mutta mitä kavereitten ahtamisia + topicceja seurannut niin juurikin pakosiipien koot vaikuttaa ahtimen heräämiseen.. (toki pesäkin, mutta olen uskonut että sen koko on yleensä muutenkin järkisuhteessa siipikokoon.) Mutta olen siis kuullut T4 ahtojuttuja b-koneella + hiluxin koneella joissa syötöt tapissa on saatu mustan savun saattelemana 0.3 kiloa maksimissaan josta ei luultavasti kukaan voi olla onnellinen. Pakosiiven koon suhteen suosittelisin siis olemaan liioittelematta. T4 se onnistuu, niitä on myynnissä todella isoillakin pakosiivillä varustettuna. Uskoisin edelleen n.52mm pakosiivellä varustetun ahtimen olevan oikean kokoinen tuohon. Kannattaa konsultoida joka tapauksessa ammattilaista tuossa mikäli itsellä ei mitään tietoa ahtimista.
Ainakin joku aika sitten oli muuten tuliterä schwitzer S2 samankokoisilla siivillä kuin itsellä myynnissä nettivaraosassa jollain turboliikkeellä 350e hintaan.. mieli teki ostaa varalle.
Tuossa ahdin menossa pellin alle ja aika kivan kokonen mutikka tuokin on suhteessa tuohon b/3b myllyyn.. Lähes kaikkihan minulle sanoi että turhan iso tuo on mutta kokeiltavahan se oli, vakiosyötöillä ei ahtanut kun 0.5kiloa..
Ainakin joku aika sitten oli muuten tuliterä schwitzer S2 samankokoisilla siivillä kuin itsellä myynnissä nettivaraosassa jollain turboliikkeellä 350e hintaan.. mieli teki ostaa varalle.
Tuossa ahdin menossa pellin alle ja aika kivan kokonen mutikka tuokin on suhteessa tuohon b/3b myllyyn.. Lähes kaikkihan minulle sanoi että turhan iso tuo on mutta kokeiltavahan se oli, vakiosyötöillä ei ahtanut kun 0.5kiloa..
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 6:22 am
- Paikkakunta: Kangasala
Öljynpaine tulee niistä 1/8 lähdöistä joita tuo 3b koneenkin kylki on puolillaan, oisko nippojen/letkujen sisämitta 6mm luokkaa? Paluu on puolentuuman (12-12,5mm.) hyrauliosista, saa nähdä riittääkö? Ennen oli 20mm sisämitalla, mutta pehmeälle letkulle (klemmarikiristettävä) ei ollut öljynkestävää letkua joka kestäisi 80astetta enempää lämpöä. Paluuöljy on varmaan kesällä lämpösempää.. Uskon että paluu toimii ihan hyvin tuollakin, alanippaan suurensin reikää hieman kun oli ahtaampi kuin muut.. Ja jos tulee jostain syystä painetta niin kestäähän tuo patentti 200bar.
Tere !
Mites ootte ratkaisseet polttoaineen saanin ?
Lisää tarvis saada , lähes kaikki TI-kikat on kokeiltu...
Kalvon jousi on vielä virittämättä , ja kyllä pumppu on käynyt kunnostettavana pajalla . Sepän mukaan pitäs tulla riittävästi soppaa tuonne kilon ahdoille asti...
Mutta kun ei vaan tunnu tulevan ...nii ja suuttimet on vaihdettu kuunostettuihin samalla kun pumppu kunnostettiin.
Mites ootte ratkaisseet polttoaineen saanin ?
Lisää tarvis saada , lähes kaikki TI-kikat on kokeiltu...
Kalvon jousi on vielä virittämättä , ja kyllä pumppu on käynyt kunnostettavana pajalla . Sepän mukaan pitäs tulla riittävästi soppaa tuonne kilon ahdoille asti...
Mutta kun ei vaan tunnu tulevan ...nii ja suuttimet on vaihdettu kuunostettuihin samalla kun pumppu kunnostettiin.
Läpän alipaineputkien asentoa oot vissiin jo muuttanut syöttöä sallivampaan suuntaan?palde kirjoitti:Tere !
Mites ootte ratkaisseet polttoaineen saanin ?
Lisää tarvis saada , lähes kaikki TI-kikat on kokeiltu...
Kalvon jousi on vielä virittämättä , ja kyllä pumppu on käynyt kunnostettavana pajalla . Sepän mukaan pitäs tulla riittävästi soppaa tuonne kilon ahdoille asti...
Mutta kun ei vaan tunnu tulevan ...nii ja suuttimet on vaihdettu kuunostettuihin samalla kun pumppu kunnostettiin.
BJ75 1987
# 274
# 274
Ja venytyksen vaihtoehtona on vaikka joku 8 - 10 mm prikkoja sinne jousen alle.
Ja samalla kun avaat sen kopan niin vaihda se kalvo jollei sitä siellä pajalla vaihdettu.
Rakettihan ei siitä tule vakio eväillä sehän on selvää, mutta työhevosia sinne muutaman saa lisää.
Niiden nippojen kanssa säätäminen on ehtaa aerodynamiikkaa, eli sen ylänipan alkuperäinen tarkoitus lienee että kun ohi virtaavan ilman nopeus alkaa olla tarpeeksi suuri niin se patopaine rupeaa painamaan sitä säätökalvoa pienemmälle päin siellä ventturiputkessa syntyvän alipaineen kanssa. Ja koska ahtimen kanssa siellä on ylipaine niin silloin myös sen ohivirtaavan ilman massa on suurempi jolloin se rupeaa pienentämään sitä syöttöä ennen aikojaan.
Eli sen ylänipan käännön tarkoitus on saada muodostumaan pieni alipaine siihen nipan suulle jolloin vaikutus on päin vastainen. Ja sitten tämän takia myöskään se maksimikierros säätäjä ei enää pelaa niinkuin pitäisi vaan katsastukseen ne kierrokset pitää säätää esim kaasupolkimen alle laitetulla topparilla.
Ja sen ylänipan asento on sitten aika tarkka eli montako kierrosta se on sisällä ,ja missä asennossa se reikä siellä on. Eli malttia säätämiseen. Yleensä se on sitten kohdaallaan kun ei enää jaksa viettää aikaa konepelin alla.
Ja samalla kun avaat sen kopan niin vaihda se kalvo jollei sitä siellä pajalla vaihdettu.
Rakettihan ei siitä tule vakio eväillä sehän on selvää, mutta työhevosia sinne muutaman saa lisää.
Niiden nippojen kanssa säätäminen on ehtaa aerodynamiikkaa, eli sen ylänipan alkuperäinen tarkoitus lienee että kun ohi virtaavan ilman nopeus alkaa olla tarpeeksi suuri niin se patopaine rupeaa painamaan sitä säätökalvoa pienemmälle päin siellä ventturiputkessa syntyvän alipaineen kanssa. Ja koska ahtimen kanssa siellä on ylipaine niin silloin myös sen ohivirtaavan ilman massa on suurempi jolloin se rupeaa pienentämään sitä syöttöä ennen aikojaan.
Eli sen ylänipan käännön tarkoitus on saada muodostumaan pieni alipaine siihen nipan suulle jolloin vaikutus on päin vastainen. Ja sitten tämän takia myöskään se maksimikierros säätäjä ei enää pelaa niinkuin pitäisi vaan katsastukseen ne kierrokset pitää säätää esim kaasupolkimen alle laitetulla topparilla.
Ja sen ylänipan asento on sitten aika tarkka eli montako kierrosta se on sisällä ,ja missä asennossa se reikä siellä on. Eli malttia säätämiseen. Yleensä se on sitten kohdaallaan kun ei enää jaksa viettää aikaa konepelin alla.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Yksi helppo ja toimiva ratkaisu jota myös käytetään on että tekee pienen reiän (1.5-2mm) ylänipalta lähtevään letkuun ihan pumpun juureen, karkaa vähän paineita pois eikä paina ahdot syöttöjä poies. Jos nippaa myös käännetty pienempi reikä riittää, tulee muuten turhan hyökkäävä kaasu kun rupeaa ahtamaan. Tämä toimii, on testattu ja monella käytössä. Eikä ime paskaa jos joku sitä miettii, ahtoja ollessa siellä on painetta ja jos kumiletku vaihdettu ilman ahtoja reikää ei käytännössä ole..
Jep , tuo reikä on testattu ... 23 vuotta vanhaan putkeen 2 mm reikä , sillä seurauksella että koko putki halkes !
Melkoisesti kiersi ...
Tuo kalvo on vaihdettu ( toivottavasti ) ...ainakin mukana mennut varaosakalvo on jonnekkin hukkunut .
Nippaa on käännetty ...toivottua vaikutusta en saanut aikaan > elikkä olin liian hätäinen !
Täytyy testailla lisää , tuo prikka-homma on menny jotenkin kokonaan ohitte ...hyvä kun tuli infoa , tosin varalla on "lähes uusi" jousi
Melkoisesti kiersi ...
Tuo kalvo on vaihdettu ( toivottavasti ) ...ainakin mukana mennut varaosakalvo on jonnekkin hukkunut .
Nippaa on käännetty ...toivottua vaikutusta en saanut aikaan > elikkä olin liian hätäinen !
Täytyy testailla lisää , tuo prikka-homma on menny jotenkin kokonaan ohitte ...hyvä kun tuli infoa , tosin varalla on "lähes uusi" jousi
No jos on varavieteri niin sittenhän sitä voi venytellä ihan rauhassa ja kokeilla millä toimii parhaiten.
Jos sitä venyttää liikaa niin sitten se rupeaa varmaan jossain kohtaa osakaasulla savuamaan ja tyhjäkäynti rupeaa "ryntäämään" koska saa liikaa soppaa siihen läpän asentoon nähden.
Jossain täällä oli kuva jonkun toteuttamasta maksimisyötön säädöstä joka oli toteutettu jollain hukkiskellolla joka sitten antoi sitä maksimi syöttöä kun ahdot nousee. Ja siten että se ohjasi sitä sammuttimen liipotinta.
Jos sitä venyttää liikaa niin sitten se rupeaa varmaan jossain kohtaa osakaasulla savuamaan ja tyhjäkäynti rupeaa "ryntäämään" koska saa liikaa soppaa siihen läpän asentoon nähden.
Jossain täällä oli kuva jonkun toteuttamasta maksimisyötön säädöstä joka oli toteutettu jollain hukkiskellolla joka sitten antoi sitä maksimi syöttöä kun ahdot nousee. Ja siten että se ohjasi sitä sammuttimen liipotinta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Tuolla on oma räpöstys: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28682Antsa kirjoitti: Jossain täällä oli kuva jonkun toteuttamasta maksimisyötön säädöstä joka oli toteutettu jollain hukkiskellolla joka sitten antoi sitä maksimi syöttöä kun ahdot nousee. Ja siten että se ohjasi sitä sammuttimen liipotinta.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Joo tuota tarkoitin.
Ja tuota mysteeriä kun tarkastelee niin tulee aina hinku lähteä säätelemään kun tosiaan itseltä yleensä kehitys halut loppuu kun toimiva tulos on saatu aikaan...
Oma bertta potkaisi dynossa 107 kaakkia noilla sätöksillä mitä siinä nyt ilman cooleria,ja joku toinen bertta oli coolerin kanssa antanu 114 kaakkia takapyöriltä.(vakio 90 hv/ kampiakselilta.)
Eli varmaankin nuo on aika lähellä sitä mitä sieltä vakiokamoilla irtoaa, riippuen miten pumppu on tehtaalla säädetty ym. Eli omassa ei esim. tuolla säätötangon rajoittimen härkkimisellä ollut mitään vaikutusta.
Ja tuota mysteeriä kun tarkastelee niin tulee aina hinku lähteä säätelemään kun tosiaan itseltä yleensä kehitys halut loppuu kun toimiva tulos on saatu aikaan...
Oma bertta potkaisi dynossa 107 kaakkia noilla sätöksillä mitä siinä nyt ilman cooleria,ja joku toinen bertta oli coolerin kanssa antanu 114 kaakkia takapyöriltä.(vakio 90 hv/ kampiakselilta.)
Eli varmaankin nuo on aika lähellä sitä mitä sieltä vakiokamoilla irtoaa, riippuen miten pumppu on tehtaalla säädetty ym. Eli omassa ei esim. tuolla säätötangon rajoittimen härkkimisellä ollut mitään vaikutusta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...