Eipä se juuri ravista,varsinkin kun hidaskäyntinen kutonen on kyseessä.Tommo__79 kirjoitti:eiks se sillo ravistais jos olis epätasapainos?Hessu kirjoitti:Oletteko tasapainotelleet hodarin moottoreita ja millaisia epätasapainoja sieltä on löytynyt?
hdj 80 kk-laakerit
Valvoja: Käyttäjä
Varmaankin tässä nyt tarkoitetaan veivin ja männän painoa per pytty, varmasti niissä on heittoa tehtaan jäljiltä...
mutta tuskin kankia tarvii kiillottaa ja samalla fiksata veivit ja männät samanpainoisiksi, jos koneesta ei aiota repiä ihan järjettömiä tehoja ja kierroksia...
silloin kannattaa harkita jykevämpiä veivejä jos hirveitä (2-3bar) ahtoja käyttää...
mutta tuskin kankia tarvii kiillottaa ja samalla fiksata veivit ja männät samanpainoisiksi, jos koneesta ei aiota repiä ihan järjettömiä tehoja ja kierroksia...
silloin kannattaa harkita jykevämpiä veivejä jos hirveitä (2-3bar) ahtoja käyttää...
Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?
Olen juuri ostannut HDJ- vm-90 ajettu 490tkm. jossa kiertokangen laakerit on vaihdettu noin 100tkm sitten, edellinen omistajan mukaan, tosiaan ei ollut merkintä huoltokirjassa eikä mitään kuitteja siitä.
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?
Olen juuri ostannut HDJ- vm-90 ajettu 490tkm. jossa kiertokangen laakerit on vaihdettu noin 100tkm sitten, edellinen omistajan mukaan, tosiaan ei ollut merkintä huoltokirjassa eikä mitään kuitteja siitä.
Ei voi päätellä öljynpaineesta kk-laakereiden kuntoa.jonas-k kirjoitti:Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Voi.Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Nyt laakerit pyödällä, ja ei ollut mitään hälyttävä, muutamassa liuskossa näkee että se pinta on tullut kiiltävä, mutta ei mitään "kuoppia" tai pahoja uria, mutta kummiskin käytönjälkiä löytyy..
Melkein kaikissa oli numero 2, mutta yhdessä yläliuskossa oli 0,5 mutta vastaavassa alapuolella oli koko 2.
Ja toinen pytty oli päivastoin, eli yläliuskassa 2 ja ala 0,5.
Tarkoitaako se että nuo 0,5 on reilusti alikokoja??
Ja onko nuo 0,5 saatavilla mistä? Timop?
Melkein kaikissa oli numero 2, mutta yhdessä yläliuskossa oli 0,5 mutta vastaavassa alapuolella oli koko 2.
Ja toinen pytty oli päivastoin, eli yläliuskassa 2 ja ala 0,5.
Tarkoitaako se että nuo 0,5 on reilusti alikokoja??
Ja onko nuo 0,5 saatavilla mistä? Timop?
VFE-846. se kone on avattu 477tkm kohdalla(parista laakerista otin kuvat, mut kaikki oli samanlaisia) ja olisin vaihtanut ACL:n laakerit mutta kone on rempattu aiemmin ja kampura koneistettu 0.5mm alikokoseks.. muutamat öljyset sormenjäljet on laakereissajonas-k kirjoitti:Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?
Olen juuri ostannut HDJ- vm-90 ajettu 490tkm. jossa kiertokangen laakerit on vaihdettu noin 100tkm sitten, edellinen omistajan mukaan, tosiaan ei ollut merkintä huoltokirjassa eikä mitään kuitteja siitä.



ja viikon (reilu parisataa km) ajetut öljyt ja suodatin oli kun auto minulta lähti 11.7.2010
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.
WUOKSI OFFROAD
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.
WUOKSI OFFROAD
ok. Otin auki varmuuden vuoksi, ja vaikka tuli todettu ei olis vielä tarvinnut vaihda, tilasin kummiskin timop:ltä uudet acl laakerit ja vaihdoin ne samantien kun se kerran oli aukaistu.Tommo__79 kirjoitti:VFE-846. se kone on avattu 477tkm kohdalla(parista laakerista otin kuvat, mut kaikki oli samanlaisia) ja olisin vaihtanut ACL:n laakerit mutta kone on rempattu aiemmin ja kampura koneistettu 0.5mm alikokoseks.. muutamat öljyset sormenjäljet on laakereissajonas-k kirjoitti:Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?
Olen juuri ostannut HDJ- vm-90 ajettu 490tkm. jossa kiertokangen laakerit on vaihdettu noin 100tkm sitten, edellinen omistajan mukaan, tosiaan ei ollut merkintä huoltokirjassa eikä mitään kuitteja siitä.
ja viikon (reilu parisataa km) ajetut öljyt ja suodatin oli kun auto minulta lähti 11.7.2010
Nyt pyörii siinä uudet laakerit taas

Viime viikolla tehtiin tuolle minunkin hdj:lle kk-laakerihuolto. 450 tkm sillä on kelattu ja aihetta vaihtoon kyllä oli, vain kutosen liuska oli ehyen näköinen. Jospa nyt olisi muutama satatuhatta "huoletonta" kilometriä edessä
...
Vielä kiitokset, tietenkin tälle foorumille ongelman tunnetuksi tekemisestä ja Juukaan Lipposen pajalle asiantuntevasta ja rivakasta palvelusta...

Vielä kiitokset, tietenkin tälle foorumille ongelman tunnetuksi tekemisestä ja Juukaan Lipposen pajalle asiantuntevasta ja rivakasta palvelusta...
Täällä kuvia/kertomusta Englannista: http://www.landcruiserclub.net/forum/vi ... =15&t=8321
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Tuolla aikaisemmin Hessu kyseli tasapainotuksista. Venemoottoria rakennellessa osia piti puntaroida kun kerran on puntari. Ei nuo laakeriongelmat johdu ainakaan epätasapainosta.
Minulle oli yllätys miten hyvin osien painot pitää kutinsa, kanget ja männät on kilon luokkaa olevia murikoita ja painot oli kuitenkin tehtaan jäljiltä alle viiden gramman haarukassa. Männät oli tosin uudet tarvikkeet, mutta ei orginaalit heitä sen enempää, ovat vaan 30g painavampia. Peijakas kun vaakassa oli näyttö 0,1 gramman tarkkudella niin joutuhan niitä vähän silittelemään. Paketit on nyt gramman sisällä, mutta konetta ei ole vielä käytetty, en tiedä vielä huomaako sitä edes mitenkään.
Minulle oli yllätys miten hyvin osien painot pitää kutinsa, kanget ja männät on kilon luokkaa olevia murikoita ja painot oli kuitenkin tehtaan jäljiltä alle viiden gramman haarukassa. Männät oli tosin uudet tarvikkeet, mutta ei orginaalit heitä sen enempää, ovat vaan 30g painavampia. Peijakas kun vaakassa oli näyttö 0,1 gramman tarkkudella niin joutuhan niitä vähän silittelemään. Paketit on nyt gramman sisällä, mutta konetta ei ole vielä käytetty, en tiedä vielä huomaako sitä edes mitenkään.
TP
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke Syys 01, 2010 3:40 pm
- Paikkakunta: Lieksa
Omaan 570tkm ajettuun hdj:hin vaihettiin tänään kk laakerit.Ilmeisesti ei oltu vaihettu koskaan, melkosia paloja lähtenyt laakereista pois.Saapahan nyt ajella tältä osin huolettomasti.
Kiitokset timop:lle laakereista. Kiitos myös vaihtotyön tehneelle Juuan ofroadtarvike Lipposelle ripeästä toiminnasta.

Kiitokset timop:lle laakereista. Kiitos myös vaihtotyön tehneelle Juuan ofroadtarvike Lipposelle ripeästä toiminnasta.
