HJ 60/61 perustietoa vailla.
Valvoja: Käyttäjä
Pitääpäs tutkia takakontti tarkemmin, josko sieltä löytyisi tuo jännitteen alennin.Hessu kirjoitti: Vetokoukulle on ilmeisesti ainakin osassa HJ:ta ollut takakontin sivuposkien alla orkkis jännitteenalennin tai sitten sinne on voinut joku rakentaa ite semmosen tai sitten edestä on vedetty jännitteenalentimelta virrat. Jos tuollaisia ei löydy, niin saattaapi olla 24V niissä johdoissa, jos on vaan haarotettu takavaloilta.
Nyt on tankki tutkittu tarkemmin, ja todentotta, ne putket menee siellä tankin sisällä vähän joka kulmaan ilmausta varten.Hessu kirjoitti: Ne tankin pikkuletkut menee sellaseen muovieen litteään purkkiin, joka on siellä kontin oikeen puolen pahvin takana. En nyt muista sen virkaa, mutta oleellinen se on. Veikkaan et se sun tankkin vuotaa kuitenkin yläreunasta ja valuu sitten alas sieltä. Yläreunaan ainakin kertyy skeidaa väistämättä ja tankki ruostuu sieltä puhki.
Tankki oli ruostunut oikeanpuoleisen pannan alta, sieltä akselin puoleisesta päästä.
Nyt auton alle on kuitenkin tulossa haponkestävästä tehty 80 litrainen tankki, tulee kestämään suolakylpyjä

Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Tuntuihan tuo lähtevän tosiaan pelkästään sillä suodattimen ilmauksella.
Nyt luulisi tankin kestävän koko auton loppuiän. Tuli tehtyä tankki 1,5mm happosesta, tai tuollainen käyttämätön tankki aihio oli takajemmassa, ja siitä pikku muokkauksella sai auton alle n.80-litraisen tankin
Se vetokoukun pistokehomma, sieltä takakontin sivuposken takaa löytyi useita irrallisia johtopistokkeita, joten siellä on luultavasti ollut joskus se muunnin hässäkkä. Pitää kokeilla värkätä nyt sinne jonkinlainen muunnin...
Nyt luulisi tankin kestävän koko auton loppuiän. Tuli tehtyä tankki 1,5mm happosesta, tai tuollainen käyttämätön tankki aihio oli takajemmassa, ja siitä pikku muokkauksella sai auton alle n.80-litraisen tankin

Se vetokoukun pistokehomma, sieltä takakontin sivuposken takaa löytyi useita irrallisia johtopistokkeita, joten siellä on luultavasti ollut joskus se muunnin hässäkkä. Pitää kokeilla värkätä nyt sinne jonkinlainen muunnin...
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Lisäilläämpä tähän kun otsikko oli varsin sopiva...
Mistä erottaa 60/61 5v vaihteistot toisistaan.
"kuulemma" niissä on erivahvuinen akseli joka puskee voiman päälaatikosta jakolaatikolle.
Joten ilmeisesti esim. hj60 päälaatikko ei käy hj61 jakolaatikkoon ja päinvastoin.
Tarkoitus kun on hommata hj:hin toinen vaihteisto mutta auto on alunperin 60 ja nykyään 61:sen koneella niin otappa noista selvää mitä laatikko siellä alla on.
Mistä erottaa 60/61 5v vaihteistot toisistaan.
"kuulemma" niissä on erivahvuinen akseli joka puskee voiman päälaatikosta jakolaatikolle.
Joten ilmeisesti esim. hj60 päälaatikko ei käy hj61 jakolaatikkoon ja päinvastoin.
Tarkoitus kun on hommata hj:hin toinen vaihteisto mutta auto on alunperin 60 ja nykyään 61:sen koneella niin otappa noista selvää mitä laatikko siellä alla on.

Pitääpä kysellä tälläistäkin asiaa kuin, että saako HJ:n takaluukun lukkoon, kun painaa sen nappulan alas sisäpuolelta?
Eli ongelma on seuraavanlainen, autossa on keskuslukko (joka ei kylläkään toimi, löytyykö joltain/jostakin sähkökaaviota keskuslukkoon, auton vm -90) ja kun käsin kääntää sen sähkösylinterin vivun toiseen asentoon, niin takaluukun lukon saa lukkiutumaan, eli luukkua ei saa auki ulkoapäin.
Mutta kun sitten painaa sen napin alas, ja laittaa luukun kiinni, ja kun painaa nappia ulkopuolelta, niin lukkonappi pääsee nousemaan ylös ja luukku aukeaa...
Eli puuttuuko tuolta vivustolta joku systeemi, vai onko tuo HJ:n lukko vain sellaista mallia, että luukun saa lukkoon vain avaimella (nykyinen avain ei käy takaluukun lukkoon), tai sitten jos tuo keskuslukko toimisi, niin sillä saisi kyllä lukkoon kaikki ovet.
En nyt muuten olisi tuosta lukko hommasta niin huolissani, mutta joudun toisinaan jättämään auton sellaisille paikoille pitkiksikin ajoiksi joissa saattaa liikkua epämääräistä porukkaa ja autossa on kuitenkin paljon työkaluja, niin siksi olisi hyvä saada kaikki ovet lukkoon, ettei nyt aivan suoraan luukkua aukaisemalla voi kaikkia työkaluja viedä mukanaan
Eli ongelma on seuraavanlainen, autossa on keskuslukko (joka ei kylläkään toimi, löytyykö joltain/jostakin sähkökaaviota keskuslukkoon, auton vm -90) ja kun käsin kääntää sen sähkösylinterin vivun toiseen asentoon, niin takaluukun lukon saa lukkiutumaan, eli luukkua ei saa auki ulkoapäin.
Mutta kun sitten painaa sen napin alas, ja laittaa luukun kiinni, ja kun painaa nappia ulkopuolelta, niin lukkonappi pääsee nousemaan ylös ja luukku aukeaa...
Eli puuttuuko tuolta vivustolta joku systeemi, vai onko tuo HJ:n lukko vain sellaista mallia, että luukun saa lukkoon vain avaimella (nykyinen avain ei käy takaluukun lukkoon), tai sitten jos tuo keskuslukko toimisi, niin sillä saisi kyllä lukkoon kaikki ovet.
En nyt muuten olisi tuosta lukko hommasta niin huolissani, mutta joudun toisinaan jättämään auton sellaisille paikoille pitkiksikin ajoiksi joissa saattaa liikkua epämääräistä porukkaa ja autossa on kuitenkin paljon työkaluja, niin siksi olisi hyvä saada kaikki ovet lukkoon, ettei nyt aivan suoraan luukkua aukaisemalla voi kaikkia työkaluja viedä mukanaan

Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92