Kuva Kuva

pinionin laakerit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Re: Lukosta...

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

BJ40 kirjoitti: sitten vielä se oleellisin asia, onko nen molempien puoliskojen ristitapin "urat" samoilla mitoilla, niissäkin oli siinä mun maanantaimallissa 2mm:n heitto, mistä johtuen lukossa toinen puoli aina kytkettynä, ei siis auennut ollenkaan, ja ainoastaan toinen puoli aukesi, piti helvetillisen paukkeen. ja lukon toiminta oli täysin epälooginen.
No niin, siinä se nyt tais tulla. Justiin noin se viimekokeilus käyttäytyi mullakin. Ookko saanu sen nyt pelittämään niinku pitääkin?
1987 LJ70
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Re: Lukosta...

Viesti Kirjoittaja jjtp »

BJ40 kirjoitti:Kattokaapas myös ne "kupit" jotka tulee ristitappia vasten siis vetarin ja ristitapin väliin, mun EZ:tassa ne oli liian paksut. kantoivat vetarin päähän, muistaaksen ristitapin ja "kupin" välys oli luokkaa 20 kymppiä.

Mittailkaa molemmat lukon puoliskot aukeavat saman verran, lukon ollessa auki riittää 20 kymppiäkin välykseksi, Korjaaminen onnistuu laakereilla passaamalla.

sitten vielä se oleellisin asia, onko nen molempien puoliskojen ristitapin "urat" samoilla mitoilla, niissäkin oli siinä mun maanantaimallissa 2mm:n heitto, mistä johtuen lukossa toinen puoli aina kytkettynä, ei siis auennut ollenkaan, ja ainoastaan toinen puoli aukesi, piti helvetillisen paukkeen. ja lukon toiminta oli täysin epälooginen.
tarkennas vielä että puhutko nyt puolikevennetylle vai täyskevennetylle akselille ton lukon asentamisesta.
toi ristitappi alko myös hämäämään tossa.
noita lukkojahan oli kahta mallia ja jätettiinkos se kuppi sitten kokonaan pois jos asennetaan täyskevennettyyn perään.
joka tapauksessa toisessa lukkomallissa ei ollut ollenkaan noita kuppeja jos en nyt ihan pieleen muista.
puolikevennetyssä ei tarvi laakereita alkaa mitenkään passailee se vetari asettuu siihen mihin pitääkin automaattisesti.
jos kupissa on joku mitta/valmistusvirhe niin se muuttaa asian.
no jokatapauksessa noi kupin ei pitäis liittyä mitenkään hommaan toimiiko lukko vai ei koska kupeissa on ns kelluva rakenne keskilimpuihin nähden jotka hoitaa lukon pitämisen ja vapautuksen.
tai tarkennetaas vähän toisessa lukkomallissa sen kupin "pohja on auki" eli tilalla on holkki puuttuahan se ei voi kokonaan.
Avatar
BJ40
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2004 2:39 pm
Paikkakunta: Hausjärvi

Ez-lockeria...

Viesti Kirjoittaja BJ40 »

Juu kyseessä puolikevennetty akseli.. ja totta puhut noilla kupeilla ei pitäisi olla mitään merkitystä tuohon lukon kytkeytymiseen, pitävät C-lukon paikoillaan, kupit kelluvat "vapaasti", tai siis olisi pitänyt kellua vapaasti, mutta kun pohjasivat vetarin päähän, jolloin kupin ja ristitapin väliin ei jäänyt mitään välystä= ristitappi ei mene paikoilleen (kuten mulla) tai on liian tiukka =surmaa laakereille.

Kaikissa näkemissä lukoissa, siis nimen omaan tämä lukkotyyppi (puolikevennettyyn aksulaan) ez, lockright, aussieloccer on ollut ko. kupit. Muista lukkotyypeistä en osaa sanoa. Detroitiltakin niitä löytyy iso kasa.

Tuosta laakeroinnista vielä vetari kyllä asettuu ihan mukavasti ilman laakereiden kanssa kikkailua, mutta toimiakseen tuo lukko vaatii oikeat välykset. ja vielä molempien puolisen välyksien tulisi olla mahd lähellä toisiaan. ja tämä säätö tehdään ko. laakereilla.

Jollapaku lukko on saatu toimimaan ihan ok. sillä on ajeltu nyt ilman ongelmia noin 3000km.

JOs haluat jotain välystietoja millä tuo minun lukko saatiin pelaamaan niin pistele viestiä.
-Janne-
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, CJ-5 -68
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Re: Ez-lockeria...

Viesti Kirjoittaja jjtp »

BJ40 kirjoitti: Kaikissa näkemissä lukoissa, siis nimen omaan tämä lukkotyyppi (puolikevennettyyn aksulaan) ez, lockright, aussieloccer on ollut ko. kupit. Muista lukkotyypeistä en osaa sanoa. Detroitiltakin niitä löytyy iso kasa.
joo ok edelliset! noi kaikki perät mihin mä noita lukkoja olen laittanut on nimenomaan noita puolikevennettyjä,mulla yks ainoo perä on bj42 täyskevennetty ja sekin on tallinlattialla irtonaisena.(tohon pitäis kitkan tilalle myös lukko laittaa ja rummut muuttaa levyiksi)
joo aussiella tai lock rightilla oli joku poikkeava mallikin (offivarusteessa noita tutkittiin),se oli joku ristitappi peräsen oma mikä toimii vain täyskevennetyssä tai hilux perässä.
siinä mallissa ei tosiaankaan ollut c-klipsien lukitusmahdollisuutta.
Make_O
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 01, 2005 11:47 am
Paikkakunta: Siuntiå

Viesti Kirjoittaja Make_O »

Joo,lukko on tosiaan vielä täällä Siuntiossa ja nyt on fiksattuna sillä tavalla että molemmat puoliskot pääsee vapautumaan "lukko" asennosta sillälailla sanomalla klik ja hyppäämään hammastuksen yli, vika oli siinä että tossa tapin urassa oli liian "tiukka" ura eli sitä edellä mainittua toleranssi vikaa oli ja tappi alkoi vastaamaan lukkopuoliskoon liian aikasin ja näin esti lukon ns. tasauspyörästö toiminnan kun hammastukset jäi puremaan kärjistään ..Jollapaku oli täysin oikeilla jäljillä ton tapin ohentamisen suhteen ,mutta ehkä pikkasen oli tapista "koneistettu" liikaa pois ja lukko alkoi lyömään tyhjää ku molemmat puoliskot kävi liian väljiksi ja lukon hammastuksista lähti terävimmät reunat pois.. Pienestä kiinni,mutta tarpeeksi...No pistetään paketti takas Jollapakulle ja kuullaan varmaan kommenttia sieltäpäin lisää..
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Noniin, taas yks katkennut pinjoni... Auttais huomenna todella paljon asiaa, jos joku osaisi heittää lonkalta sen kiristysmomentin tuolle ku kinnaan krymppiholkkia.. Ja jos jossain ois jotkut kunnon ohjeet tuohon perän kosketuskulmien säätämiseen ja vieläpä suomenkieliset niin sehän vasta ihanata oliskin..

edit: pikaisia vastauksia odotellessa :oops:
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

eikös se ollu 400nm.kosketuskulmien säädöt hepreaa eli pönni säätänyt jos on ollut perä auki mm. pinjonin katkeamisen jälkeen.menikös se pinjoniakseli poikki ajaessa vai kiristäessä kun näillä lehtijousipäristimillä on ominaisuutena katkoa ko. akselia kaasua käytettäessä jollei taka-akselia ole tuettu siten ettei se pääse kiertymään pyörimissuuntaa vasten.
maaristeilijä
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Ei siihen pinionin kiristykseen taida olla yleispätevän tarkkaa arvoa. Kiristyksen pitäisi sattua 245 ja 440 nm välille. Kiristyksen arvo mitataan jotensakin siitä että pinionin laipan pyörittämisen alkuun riittäisi noin 1 nm voima eli tuskin havaittava vastus. Oikeat asentajat tarkentakoon...minä vain harrastan omalla autolla.
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

se meni tuolla ryteikössä ryntätessä poikki, ku meni noilla 38.5 kiekoilla välitykset vähä pitkäks eikä se meinannu jaksaa ykkösellä ruveta pyörittään siitä lutakosta niin annoin kunnolla kenkää ja nostin kytkimen niin se oliki siinä. Akseleilla oli tuenta traktorin työntövarsilla, nyt etupäähän sain eilen vaihdettua tollasen kolmion mallisen, takapäähän ilmeisesti tänään samalla..
tjl
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 5:46 pm
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja tjl »

ei sille taida mitään yleispätevää arvoa olla.
ainakin kun katselin kun kaveri kasas hiluxin perän niin näppituntumalla kiristi välillä pyöritellen ja tunnustellen.

piratesin sivuilla on hyvät kuvat. tosin lontoon kielellä.
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

todiin, tulihan se perä kasaan ihan ominpäin.. vähän vaikeuksia oli saada itse murikka poskilaakereineen ja kooleinen vaan sopimaan sinne kohilleen ku yksin pisti..
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Hyvinhän se pelaa, ei vollota ollenkaan.. Jotain täytyy olla vialla, koskaan ei mikään onnistu ekalla kerralla.. :?
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Jatketaas tänne kun liittyy aiheeseen.

Eli HDJ80 tomaatilla ja etuperän remontti menossa. Osaako kukaan sanoa, saako näitä laakereita tuonne perään mistään tarvikkeena. Muistelisin lukeneeni simolinin puolelta, että saa, ainakin osan. Kävin tänään laaakerikaupassa laakereiden kanssa ja myyjä nosti kädet pystyyn ja sanoi, että "ei onnistu, ei saa kun Toyotalta." Onkos jollakin jotain faktatietoa tästä? Mitähän mahtaa maksaa laakerit Toyotalla?
sovpow
Member
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 8:20 am
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja sovpow »

Tilaa ulkomailta:
http://cgi.ebay.com.au/TOYOTA-LANDCRUIS ... dZViewItem

Laitetaanko rahdit puoliksi?

Koitin tilata ebay:n kautta vastaavaa settiä kuin tämä:
http://cgi.ebay.com.au/Swivel-Hub-Wheel ... 18Q2el1247

Otin tuon osta heti maksa samantien-vaihtoehdon mutta siihen tuli jotain lässytystä etten voi ostaa näin isoja summia ennen kuin on varmistettu että minä olen minä ja ebay pyysi luottokortin tietoja. Mitään ei ole tapahtunut eikä ole tullut viestiäkään mistään. Mitä ihmettä? Kokeilenko uudestaan vai mitä teen. Siitä on jo aikaa 2 vkoa.
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Vastaan itselleni.

Pelkät laakerit tojotalla yli 400€. :shock:
Krymppiholkki parikymppiä.
Muita stefoja yms. en edes viitsinyt kysyä kun varaosamyyjä oli sen verran elämäänsä kyllästynyt.

Kuuluukohan tuohon settiin "TOYOTA LANDCRUISER 78/79/80/105 4WD SWIVEL HUB KIT" pinjonin stefaa, krymppiholkkia tai pinjonin mutteria.

Houkuttelevan hintainen tuo paketti.


Ja vielä. Onko muilla ollut pinjonin takalaakerin jä krymppiholkin välissä ohutta "prikkaa" joka kääntyy laidoistaan ylös. Eli muodostaa ikään kuin kupin jossa reikä pohjassa. En vastaavaa noista räjäytyskuvista ole löytänyt.
Vastaa Viestiin