BJ:n renkaat kuluvat epätasaisesti
Valvoja: Käyttäjä
Vaan alakaapa hyvinki, ja pikku viisastelu piristää aina!
Eikös se muuten ole rattiakseli, joka on ratin ja simpukan välissä?
Mites se ohjausiskari sinne kiinnittyy vai onko kielimuuri syynä moiseen
Joo, loppuu tämä topikin muuttaminen chitchatiksi ja ensimmäiselle kysyjälle vastauksena: voi. myös jostain syystä pielessä oleva camber- tai casterkulma voi tämmöstä vikaa tehdä kuten berttajätkä jo totesikin.
Jos sinne kerran on muuten uusittu ne olkalaakerit, niin olikohan shimmilevyjä nakeltu ajan saatossa minkäverran pois ja vaikuttaisko tuon verran camberiin?
Toinen homma, kun se korotus on tehty, onko käännetty casteria kohdalleen? Eli jos pitävällä pinnalla kääntyilee reilusti enemmän toiseen suuntaan, siis ajelee ympyrää nakkikioskilla, ja rengas "sortaa" koko ajan alle kääntäessä voisi tämäkin vaikuttaa renkaan kulumiseen epätasaisesti.
Nämä ne vissiin oli B.j.:n ideat tuossa aikasemmin.
Entäs u-pultit sitte, onko päässy löystymään?
Ja voihan se tietty olla joku renkaan vyökin rikki, tai se akseliputki kierossa, onhan tuossa jo tullu moneltakin ideoita joita pääsee tutkimaan näin alkuun.

Eikös se muuten ole rattiakseli, joka on ratin ja simpukan välissä?
Mites se ohjausiskari sinne kiinnittyy vai onko kielimuuri syynä moiseen

Joo, loppuu tämä topikin muuttaminen chitchatiksi ja ensimmäiselle kysyjälle vastauksena: voi. myös jostain syystä pielessä oleva camber- tai casterkulma voi tämmöstä vikaa tehdä kuten berttajätkä jo totesikin.
Jos sinne kerran on muuten uusittu ne olkalaakerit, niin olikohan shimmilevyjä nakeltu ajan saatossa minkäverran pois ja vaikuttaisko tuon verran camberiin?
Toinen homma, kun se korotus on tehty, onko käännetty casteria kohdalleen? Eli jos pitävällä pinnalla kääntyilee reilusti enemmän toiseen suuntaan, siis ajelee ympyrää nakkikioskilla, ja rengas "sortaa" koko ajan alle kääntäessä voisi tämäkin vaikuttaa renkaan kulumiseen epätasaisesti.
Nämä ne vissiin oli B.j.:n ideat tuossa aikasemmin.
Entäs u-pultit sitte, onko päässy löystymään?
Ja voihan se tietty olla joku renkaan vyökin rikki, tai se akseliputki kierossa, onhan tuossa jo tullu moneltakin ideoita joita pääsee tutkimaan näin alkuun.
Jess kiitoksia, näillä vinkeillä on hyvä jatkaa....
Täytynee viikonloppuna yrittää taas mittailla ja katella noita säätöjä kohilleen. Korotuksen jälkeen ei sen kummempaa säätöä ole tehty... Pientä "nakkikioski" -ilmiötä havaittavissa maantiellä ko tahtoo nimenomaa puoltaa hieman tuonne apparinpuolelle, joten parempi pitää ratista kiinni
Ei kuitenkaa woblaa tms....
Olkalaakereiden simmityksestä senverran, että molemmin puolin tuli uudet simmilevyt about yhtä paksut ko sieltä purin... Näillä sain tuon säädön sopivan "nihkeeksi"... Pyöränlaakereita en uusinut tuolloin....


Olkalaakereiden simmityksestä senverran, että molemmin puolin tuli uudet simmilevyt about yhtä paksut ko sieltä purin... Näillä sain tuon säädön sopivan "nihkeeksi"... Pyöränlaakereita en uusinut tuolloin....
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 9:28 am
No kielimuurihan se
Ohjausiskarihan kiinnittyy akseliin joka tulee kiinni vänkärin puolen raidetangon päähän. Eli vänkärin puolelta lähtee tietysti kaksi akselia.
ja tämä toisen akselin pää kiinnittyy rattiakseliin.
Tässä rattiakselille menevässä tangossa on sitten kiinni ohjausiskarin toinen pää. Ja ohjausiskarin kiinnityskohta rungoon ja sen akselin säätö vaikuttaa tietty aikas paljon taas koko tsydeemiin.

Ohjausiskarihan kiinnittyy akseliin joka tulee kiinni vänkärin puolen raidetangon päähän. Eli vänkärin puolelta lähtee tietysti kaksi akselia.
ja tämä toisen akselin pää kiinnittyy rattiakseliin.
Tässä rattiakselille menevässä tangossa on sitten kiinni ohjausiskarin toinen pää. Ja ohjausiskarin kiinnityskohta rungoon ja sen akselin säätö vaikuttaa tietty aikas paljon taas koko tsydeemiin.
Jos kerran puoltaakin,niin onko vanteet samanlaiset? Jos kuluu nappuloiden välistä niin mm. laakeri välys aiheuttaa juuri sitä.
Ja jos renkaat on vanhat,tai pinnatut,niin kudos vaurio on myös mahdollinen.
Ootko koittanu vaihtaa pyöriä puolelta toiselle?
Laahaako jarru?
Pieni puolto ojan suuntaan lienee kohtuu normaalia varsinkin leveämmillä kumeilla.
Nakkikioski ilmiö on semmonen että jo pienessäkin vauhdissa eteenpäin ajettaessa kun pyöriä kääntää vähänkin niin ratti pyörii laitaan itsestään.(kuten peruutettaessa) Ja jos tällaista ilmenee niin ennenkuin rupeaa rälläköimään akseleita ja kääntelemään napoja,niin voi vaikka viilailla semmoiset kiilat akselin ja jousen väliin.
Mutta tuo on jo toista asiaa.
Ja jos renkaat on vanhat,tai pinnatut,niin kudos vaurio on myös mahdollinen.
Ootko koittanu vaihtaa pyöriä puolelta toiselle?
Laahaako jarru?
Pieni puolto ojan suuntaan lienee kohtuu normaalia varsinkin leveämmillä kumeilla.
Nakkikioski ilmiö on semmonen että jo pienessäkin vauhdissa eteenpäin ajettaessa kun pyöriä kääntää vähänkin niin ratti pyörii laitaan itsestään.(kuten peruutettaessa) Ja jos tällaista ilmenee niin ennenkuin rupeaa rälläköimään akseleita ja kääntelemään napoja,niin voi vaikka viilailla semmoiset kiilat akselin ja jousen väliin.
Mutta tuo on jo toista asiaa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vanteet on samanlaiset joka kulmalla ja ainakaan käsipelissä ei välystä oikein tunnu.
Renkaat on aika uudet, noh parisen vuotta alla pyörineet, mutta kilometrejä aika helposti alle 10 000. Koko on 33-12.5-15 Super Swamper TrXus. Pyöriä ei ole vaiheltu keskenään.
Jarrut ei laahaa...
Kai se tuo pieni puoltaminen voidaan lukea sitten tuohon normaali ilmiöön. Tuota edellämainitun kaltaista nakkikioski ilmiötä ei ole havaittavissa.
Tässähän on tullutkin jo niin paljon vinkkejä, että kaikki kun käy läpi niin vika todennäköisesti löytyy... Kiitokset näistä
Renkaat on aika uudet, noh parisen vuotta alla pyörineet, mutta kilometrejä aika helposti alle 10 000. Koko on 33-12.5-15 Super Swamper TrXus. Pyöriä ei ole vaiheltu keskenään.
Jarrut ei laahaa...
Kai se tuo pieni puoltaminen voidaan lukea sitten tuohon normaali ilmiöön. Tuota edellämainitun kaltaista nakkikioski ilmiötä ei ole havaittavissa.
Tässähän on tullutkin jo niin paljon vinkkejä, että kaikki kun käy läpi niin vika todennäköisesti löytyy... Kiitokset näistä
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Nii ja sitten semmonenkin juttu,että jotkut nappula renkaat vaan kuluvat asfaltti ajossa "nappuloiden välistä" (siis joka toinen nappula).
Mutta jos rengas kuluu voimakkaasti ulkolaidalta niin silloin on kyllä vikaa.
Kuten on jo tullut todettuakin monesta suusta.

Mutta jos rengas kuluu voimakkaasti ulkolaidalta niin silloin on kyllä vikaa.
Kuten on jo tullut todettuakin monesta suusta.


Tuosta männää yli nii et heilahtaa...