Kuva Kuva

Tyhmiä kysymyksiä ja mystisiä asioita. BJ40

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Cental73 kirjoitti: ja alta paljastuu iso mutteri.
Perhana kun ei meinaa aueta. Sin akselis on joku kolo, mihin mutterin etureunaa on painettu sisään, ilmeisesti lukitteena,.
Mutt tosiaan ei tahdo millään aueta. On käytetty jatkovartta räikkään yms... :?

Onko sitä edes mahdollista saada ihmisvoimin auki?
Samoin luin, että se pultti pitäis saada samaan momenttiin kun aijemmin, ettei laakerit kärsi. Vanhan mutterinhan voi käyttää jos kääntää hieman kireemmälle, jotta se rikkoutunu reuna menee ohi ja naputtaa uuden kohdan läjään siihen uraan. Toisaalta voiko sitä muttaria saada niin tiukalle käsivoimin muutenkaan
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

muistelisin irroittaneeni pitkän varren ja tunkin avulla.. sama operaation mullakin edessä joskin käsijarrunkengät piitäis vaihtaa, mutta mutteri perhanan tiukassa.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Pitää mennä vielä kerran yrittämään. Eilen kokeilin tunkki{räikkä{jatkoputki systeemiä, mutt ei saaaaaaat.... auennut. Olkavarret sain voideltua sekä jakikseen lisää öljyä, mutta päähuoltotoimenpide ei sit onnistu.

Joko se vaihtuu tai ei vaihdu. Liian kallista käyttää huoltamossa ton takia.
Oispa talli tai edes pulttipyssy :lol:
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

sama homma. Taistelin silloin rapiassa parinkymmenen asteen pakkasessa bertan alla, luntakin tuli... oli vähän motivaatiota saada pultti irti, kun aamulla piti mennä autolla duuniin...
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Juu jäipä sit stefa vaihtamatta. Onnettomilla työkaluilla saa paljoakaan aikaseksi. Minulla se vaan ei auennut vaikka paripäivää en kans ponnistelin erillaisia tekniikoita koittaen.
Lisäillään peräöljyy aina välillä.

EDIT: Meinaspa ihan unohtua, eli OIKEEN ISO kiitos niksejä antaneille, vaikka tällä kertaa ei mun rahkeet riittänyt.
Hienoa väkeä hienolla foorumilla 8) Tarkoitus ois liittyä jäseneksi tossa ens vuodelle :wink:
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
bj40lpr

Viesti Kirjoittaja bj40lpr »

Kyllä mulla on ainakin lähtenyt tähän mennessä hylsyn, räikän ja metrisen jatkon kanssa vaikka ei ole tullut aina aukastua "lukkoa" siitä mutterista.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

bj40lpr kirjoitti:Kyllä mulla on ainakin lähtenyt tähän mennessä hylsyn, räikän ja metrisen jatkon kanssa vaikka ei ole tullut aina aukastua "lukkoa" siitä mutterista.
Tervetuloa näyttämään miten se hoituu sinulta.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

On tuossa bertassa sen näköisiä sovelluksia,että tuli mieleen josko joku "seppä "oisi kasannut sen etuperän jollain lukitteella jota ei olekkaan tarkoitettu käsin aukaistavaksi??? "Mig" tms. tyyppisellä??(':shock:')

Jos ei niin,seuraavaksi pillistä kuumaa siihen mutteriin,se auttaa lähes aina...

Niin ja entäs kierteen kätisyys...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

4x4_88 kirjoitti:
Oispa talli tai edes pulttipyssy :lol:
Tallihan ei asiaan vaikuta eikä normaalilla 1/2" karalla olevalla pulttipyssyllä saa noita auki.Ei välttämättä edes kolmevarttisella pyssyllä.

Kokeilepa että pistät avaimen runkoa vasten ja ajamalla nytkäytät mutterin liikkeelle.Tutki vain tarkoin tarvittava ajosuunta ettei mene tiukemmalle...

Ja kannattaa ainakin yrittää aukaista se lukitus siitä reunasta,joskus kun tahtoo akselin kierre saada kipeää jos se reuna murtuu sopivasti.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Ostin uudet pinionin mutterit.
Nää uudet on ulkokehältään 27mm ja mun bj:ssä oleva on 30mm. Kierre on kuulemma samankokoinen ja akseli vuosiluvusta riippumatta.
Vuodesta 78-80-> on 30mm mutterilla. Eli joku on joskus laittanu uudemman bertan mutterin sinne, tai koko perä on uudempi....
Vuonna 1999 on historian mukaan jompi kumpi perä vaihdettu.

Mikähän siinä sitten pitää olla se kiristys Nm.
Tietäs vaa, et onko toi perä shimmeillä vai krympillä. Kun ei mitään tietoo onko etuperä vm 75. Mutteri antaisi ymmärtää, et on jtn 78-80... Vanhassahan pitäis olla shimmillä, mutt onko esim 78-80-> BJ40 krympillä?
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
BJ40
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2004 2:39 pm
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja BJ40 »

Kyllä se mutteri sieltä lähtee. Jos pulttipyssyä tarjoat muistathan lukita kardaanin laipan kyllä on aina kivuttomasti irronneet, jos ei ole paineilmaa ollut saativilla niin kardaanin laippa jumiin ja terävä napautus ja lähtee.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Cental73 kirjoitti:Kannattaa mitata akuista suoraan. Muistaakseni lataus jotain 27V paikkeilla, kun vähän jengaa.
Jaaah. Mull on akkujen jännite vähä päälle 14v kun antaa kierroksia :shock: Ei voi olla..täh...
Mitenhän mulla onsit kestäny nää akut maaliskuusta asti... Tosin akut kesti talvella vain 3kk ennenkun virta katos kokonaan. Olin intissä, nii ei paljoa tullu BJ:llä ajeltua.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Siis kyseessä on 24v järjestelmä,eli akkujen laitimmaisten napojen välinen jännite n.27 v. Eli mitataan esim.kuljettajan puol.akun plus navan,ja maan väliltä. Ja yli 30 volttia ei tarvisi lataus jännitteen olla.

Ja kun mittaa yksittäisten akun napojen väliltä jännitteen,niin niiden pitäisi olla molemmissa akuissa samat. Eli kone sammuksissa n.12.7 v,ja käydessä n.14 v.

Jos jompikumpi akuista alkaa jäädä jälkeen eli,eli jännite jää toista alemmaksi,niin se näivettyy aika äkkiä ja siitä tulee romu.

Akut voi,ja kannattaa laittaa aika ajoin lataukseen RINNAN kytkettynä siten,että irroittaa ne autosta,ja kytkee käynnistyskaapeleilla + navan + napaan,ja - navan - napaan.Ja sitten akku laturiin.Ja antaa olla latingissa pienellävirralla esim viikonlopun yli.Tietenkin vahtien että vettä riittää koko ajan.

Näin ne latautuvat samaan jännitteeseen.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Nonii nyt selkesi asia. Nämä sähkö jutut on aina paha mulle :lol:

Kiitoksia. Hyvä myös toi lataus vinkki :wink:
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Piti tarkistaa pakkaskestävyys jäähynesteestä vaa ei onnistunut kun ei yllä mittarin letku nesteeseen asti syylärissä.

Ja miksi mun Bertassa on paisuntasäiliö väärinpäin :?: :lol: Eli korkki osottaa maata kohti. Ei voi kyll tietää mitä jonku mielessä on liikkunut kun on tuon auton parissa ollut.

Aina tuosta autosta löytyy jotain uutta ja koomista :shock:
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Vastaa Viestiin