Kuva Kuva

Ostanko HJ80

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mites saakos nuo alakerran laakerit vaihdettua "välistä sujauttamalla", eli alakautta ilman että nostaa koko koneen pois?
Vaikka eipä taida se koneen ylös nostaminenkaan iso työmaa olla, tuppaa vaan yleensä projekti karkaamaan käsistä siinä vaiheessa kun kone on pukissa :roll:
Onko toi laakeri "ongelma" vain kk-laakereissa vai pettääkö runkolaakerit samallalailla?
Onko ton "2000€" etuakseliremontin se 2000€ osien hinta vai sisältyykö tuohon työkin?
Tarviiko se työ jotain erikoistyökaluja, vai onnistuuko kätevältä omalla pajalla?
Onko niissä turbomalleissa syöttöpumppu täysin mekaaninen vai onko siellä boksi ohjaamassa?

Kukaan tuonut esim. virosta HDJ80 autoa?
Näyttäis olevan hiukan halvempia, vähempi (jätetty mittariin) kilsoja
ja kauheesti paljon paremmilla varusteilla :shock: noi viro-autot.

Hirsee 80-kuume päällä... ...tarskoos alkaa kohta koeajeleenkin niitä, eikä vaan bongailla myynti-ilmootuksia.

jussi@fintoys.net
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Kiertokangenlaakerien vaihto alakautta on helppo juttu. Raidetanko irti, koska menee öljypohjan ali, öljypohja irti. Sitten vaan pyöräyttää vaihdettavan kaulan vuorollaan alakuolokohtaan, kiertokanki auki, sitä voi työntää ylöspäin että voi puhdistaa pinnat. Runkolaakereissa ei ole ongelmaa ja hyvä näin, niiden vaihtaminen moottori paikallaan on mahdotonta, lohkon alaosa kun on samalla yhtenäinen runkolaakeripukki. Ja minulta löytyy sitten kotoa ACL:n punametallilaakereita, muitakin moottorinosia saa.

Omassa etuakselissa oli myös kaikki boorit väljät, paitsi vetoniveleen tuleva pienempi boori. Vanhoissa hj:ssä oli koneistetut boorit ja ilmeisesti pintakarkaistut, joskus 80-luvun puolivälissä siirryttiin mankeloituun booriin ja varmaan sitä ei ole enää lämpökäsitelty mitenkään. Kyselin merkkiliikkeestä uusien tikkujen ja muiden osien hintoja (ei päästy oikein yhteisymmärrykseen, nyt kyllä jo muistavat nimeltä sillä tiskillä) ja päädyttiin kokeilumielessä korjaamaan vanhat osat, akselit ja päätylaipat. Perä oli muuten ihan timmikunnossa, paitsi tasauspyörästön poskipyörät. Ja niitä ei saanut viimekesänä enää erikseen, nyt on ostettava koko tasauspyöräsetti, maksaa 2/3 osaa koko tasauspyörästön hinnasta.

Työn voi tehdä itse, akseli ei poikkea perusrakenteeltaan hj.n akselista, siihen löytyy "työohjeita" varmaan tältäkin palstalta.
Osahintoja muistinvaraisesti:

vetoakselit 180/280€
päätylaipat 75€ kpl
vetonivelet (joku tarvikenivel) 220€ pari
tasauspyöräsetti 410€
ristitappi 130€
koko tasauspyörästö 540€

Tästäkin nähdään, että politiikkana on myydä "suurempia osakokonaisuuksia", tämä on kyllä laillista ryöstämistä.
Aikaisemmin poskipyörät on myyty erikseen, hinnat muistaakseni 90/96€.

Vanhempi turbokone on täysin mekaanisella pumpulla. Neliventtiilikantisessa on sähköisesti ohjattu mekaaninen pumppu, eli perinteinen mekaaninen jossa säädin on (osittain) sähköinen.

Timop
TP
JS

Viesti Kirjoittaja JS »

Onko noita punametallisia laakereita HJ60:seen?

- JS -
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Turboon on, sellaseen malliin jossa öljysuihkut männän alle, eli ei reikää KK-liuskoissa. Jos samanlaisia löytyy vapareista, uudemmissa voi olla, niin on. Mutta eihän 6-kymppisen vaparissa ole mitään ongelmaa alutina liuskojenkaan kanssa ja niitähän saa tarvikkeina.
Saa näitä punametallisia mihin koneeseen vaan tilaamalla, mutta tarvikeliikkeiden hinnoilla ei kannata.

Turbokoneisiin lähinnä hyvä vaihtoehto, tarvikkeita kun ei ole saanut ja kaikki tietää merkkiliikkeen hinnat. Ja nämä on oikeita trimetal-laakereita, eikä mitään ns. punametallisia. Lähes samaa rakennetta ACL käyttää race-sarjan laakereissaan.

Timop
TP
Vieras

toyota landcruiser HJ80 EI Turbo

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onko tuossa hj80 ei turbolisessa myös samat laakerit kun turbo mallissa??

onko keneläkään tietoa?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tarkoitatko 80-sarjan turboa ja vaparia, niissä on samat laakerit. 60-sarjassa osassa on, osassa ei. Laakerointi vaihtuu luultavasti samalla kuin sylinterien putkellisuus/putkettomuus, varmaa tietoa minulla ei kyllä ole. 60- ja 80-sarjassa laakerit on erilaiset.

Timop
Vieras

80-sarjan turboton

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:Tarkoitatko 80-sarjan turboa ja vaparia, niissä on samat laakerit. 60-sarjassa osassa on, osassa ei. Laakerointi vaihtuu luultavasti samalla kuin sylinterien putkellisuus/putkettomuus, varmaa tietoa minulla ei kyllä ole. 60- ja 80-sarjassa laakerit on erilaiset.

Timop
Eli 80-sarjan turboton , noista laakereista onko samat sekä turbotomassa että turbossa? mitkäs on noita ongelma vuosia??

jostakin ulkomaalaiselta keskustelu palstalta luin että tuo ongelma koskee vain turboa???

mittarissa 576tkm
Vieras

Hikki pintaan

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No tässä mene kohta yö unet eli Toyota Land Cruiser HZJ 80 eli vapasti hengitävä vuosimalli 9/-90 ja mittarissa vaivaiset 575tkm

onko noissa samat ongelma laakerit .

jostakin mielestäni luin myös että koskisi vain turboa?

kauhulla kuuntelen kaikkea epämäräistä :shock:
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Re: Hikki pintaan

Viesti Kirjoittaja komk »

Anonymous kirjoitti:No tässä mene kohta yö unet eli Toyota Land Cruiser HZJ 80 eli vapasti hengitävä vuosimalli 9/-90 ja mittarissa vaivaiset 575tkm

onko noissa samat ongelma laakerit .

jostakin mielestäni luin myös että koskisi vain turboa?

kauhulla kuuntelen kaikkea epämäräistä :shock:
Noilla kilometreillä kannattaa mun mielestä käyttää se öljypohja pois ja uusata ne laakerit suosiolla eikä odottaa sitä kallista kilahdusta.

200-300 € uudet laakerit vs. 5000 € kampura ja lohko :(

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

80 sarjan turbon ja vaparin laakerit on samanlaiset, mutta ongelma on vain turbossa. Laakereissa sinänsä ei ole mitään vikaa, ne on vaan materiaaleiltaan tai valmistustavasta johtuen liian heikot turbokoneeseen. Joissakin harvoissa turboissakin on kestänyt hyvin, johtuneeko käytöstä tai laakereiden satunnaisista laatueroista.

Ongelmia on ollut myös vapareissa, jos ne on jälkeenpäin ahdettu.

Huhupuheiden mukaan vm. -94 alkaen laakerit olisi kestävämmät. Olen tiedustellut asiaa maahantuojalta, vastaus oli "mitään ongelmia ei ole suomessa havaittu". Pitäisi varmaan kysyä asiaa suoraan tehtaalta.

Ja Komk:in kanssa olen täsmälleen samaa mieltä: vaihto mielummin ennen kuin jälkeen sitä kilahdusta, tulee paljon halvemmaksi.

Timop
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Niin Vieraalle vielä Hzj:stä: Onhan 575 tkm kyllä jo paljon koneelle kuin koneelle, mutta jos öljynpaineet on vielä hyvät, ei ole aihetta erityiseen huoleen. Omassa HZJ:n koneessa oli 330tkm jälkeen laakerit OK.

Timop
TP
vieras

Viesti Kirjoittaja vieras »

mites, onkos esim vuonna 98 tehtaalta tulleen uuden koneen laakerit vielä samaa heikkoa laatua? vai uskaltaako rauhassa ajella? uudella koneella jyrätty kohta 300000km.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

vieras kirjoitti:mites, onkos esim vuonna 98 tehtaalta tulleen uuden koneen laakerit vielä samaa heikkoa laatua? vai uskaltaako rauhassa ajella? uudella koneella jyrätty kohta 300000km.
Mun mielestä uskaltaa kunhan on 100% perillä öljynpaineista. Jos on pelkkä merkkivalo niin sen avulla ei paljoa saa osviittaa paineista.

Eikö se merkivalon syttyminen tarkoita käytännössä, että nyt on moottori total kaput :(

Todellisella bar asteikolla oleva (mekaaninen) mittari on paras.

Kaverilla vasta meni pata bertasta. Kertoi, että vähän ennen oli pudonnut paineet alemmas ja ei ollut heti hoksannut pysäyttää. Kiertokangen laakeri hävisi välistä ja kampura rikki :(

Jos olis sammuttanut koneen heti niin olisi varmaan pelkällä laakerin vaihdolla selvinnyt.

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vastaa Viestiin