Kuva Kuva

hj 61 jurraa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Hessu

Viesti Kirjoittaja Hessu »

tupla
kossu

Viesti Kirjoittaja kossu »

no kävin auton alla ja etu kartaanin laatikon puoleinen laippa lonksu kun sitä rynkytti ylös alas.oisko siittä laakeri sökö?mutta kyllä se oli kumminki öljyn pitänny.et se vähä kummastuttaa? :roll:
Antsa

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Eipä siinä mitään outoa ole. Stefa on ehjä ja laakeri sökö.

Nyt pienellä varauksella mutta se etukardaanin laakeri muistaakseni löytynee laakeri liikkeestä...

...Ja taas korjausta pyydetään jos oon väärässä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Hessu

sekoilua
Viimeksi muokannut Hessu, Ke Joulu 21, 2011 1:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lepoantti

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

ne on tuollaiset yhden laakerin hätäapuremontit aika turhia jos aikoo autoa pitää, kaikki muutkin on aivan varmasti vaihtokunnossa!! kaverin 60:seen jolla oli ajettu rapiat 320tkm rupesi jakis kiukuttelemaan nelikon kytkennän kanssa, ajamaan pystyi kuitenkin ihan hyvin. otettiin ekana jakis auki, sinne piti uusia tietenkin kytkentähaarukka ja kaikki laakerit ja etenkin ryhmäpyörän tappi oli tosi kulunut.

sitten kurkistettiin päälaatikkoon ja sieltäkin kaikki uusiksi. kirpasee se kun kaikki uusii mutta jos autoa meinaa pitää niin ei ole vaihtoehtoa. ja tällä kyseisellä autolla oli oikeesti ajettu cruiseriksi vähän, ja oli huollettu ja vaihdettu öljyjä kun oli alkujaan sähköyhtiön auto. kun kaveri sai tän takaisin ajoon niin sanoi että kylläpä kopissa hiljeni huomattavasti!!!

aika moneen päälaatikkoon olen sorvannut ryhmäpyörän korjausholkille paikan, ja kaikki ns. äänettömät ja hyvät laatikot on olleet laakeroinnin tarpeessa kun niitä on avattu. se on vaan fysiikan lakien mukaista että osat kuluu kun niillä rullataan 500tkm.

omaan projektiin uusittin kanssa juuri äsken sekä päävaihteiston kaikki laakerit ja jakiksesta myös. tämkin paketti tuli mulle suoraan ajossa olleesta autosta jossa kaikki "ok". sit kun avattiin askit niin esim. kytkinakselinlaakerista oli lähtenyt jo häkistä palasia irti ja kuulia puuttui!!!! olisi ollut vain pienen hetken juttu kun koko aski olisi purkautunut. ja jakiksen laakerit kanssa finaalissa.
Antsa

Hessu kirjoitti:Pinionin ulommainen laakeri + stefa + krymppiholkki Tamgearsista ja vaihto onnistuu just just auton alla. Sisempi pinionin laakeri varmaan kans huonossa hapessa, mutta ton ulomman uusiminen riittää, jos ei hae täydellisyyttä.
Kyse taisi olla laatikon(yoke) laakerista eikä perän(pinion)...

Vai ymmärsinkö itse väärin??

Jos jossain on laakeri sökö ja autolla pitää ajaa niin ei kai se ole väärin vaihtaa se risa osa ehjään. Ja vielä tuo kun lähtee muistaakseni melko helposti irti ja pöydälle jossa sen voi vaihtaa. Pääsee taas tai ei seuraavat 200 tkm. Ja korjaa taas lisää kun tarvii.
Hessu

Antsa kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Pinionin ulommainen laakeri + stefa + krymppiholkki Tamgearsista ja vaihto onnistuu just just auton alla. Sisempi pinionin laakeri varmaan kans huonossa hapessa, mutta ton ulomman uusiminen riittää, jos ei hae täydellisyyttä.
Kyse taisi olla laatikon(yoke) laakerista eikä perän(pinion)...

Vai ymmärsinkö itse väärin??

Jos jossain on laakeri sökö ja autolla pitää ajaa niin ei kai se ole väärin vaihtaa se risa osa ehjään. Ja vielä tuo kun lähtee muistaakseni melko helposti irti ja pöydälle jossa sen voi vaihtaa. Pääsee taas tai ei seuraavat 200 tkm. Ja korjaa taas lisää kun tarvii.
Joo mun lukivirhe...
kossu

Viesti Kirjoittaja kossu »

elikkä käsitinkö oikein että sen laakerin saa vaihettu laatikkoa irroittamatta? :shock:
Antsa

No niin.

Piti varmistaa ihan manuskasta ja "melko helppo homma" , tän saattaisin jopa ite ottaa kettuiluna...

Eli jos sen laakerin meinaa vaihtaa avaamatta jakista niin se pitää kaivaa sieltä välistä pois , eli vaatii ehkä hitsaamista tms.taikatemppuja. Jos osaa niin antaa mennä mutta en suosittele.

Eli jakiksen voi avata alta käsin ja sellain se laakeri kuuluu vaihtaa ja samalla sinne sitten vaihtuu tiivistettä ym. kilkkeitäkin.

Mutta kokeile ensin että se yoken mutteri on tiukalla. Jos se on vain löysällä niin helpolla pääsi.
Hessu

kossu kirjoitti:elikkä käsitinkö oikein että sen laakerin saa vaihettu laatikkoa irroittamatta? :shock:
Itse asiassa jakista ei saa irrotettua kokonaisena vaan purkamalla se osiin...

Vuos- puoltosta sitten laakeroin jakista ja __jos oikein muistan___, niin se laakeri menee helpolla siihen alukuoreen, mutta akselin sovite laakeriin on aivan saatana tiukka, joten jouduin laakerilämmittimellä laittamaan laakerin eka akselille ja sitten painoin sen vasta käsin kuoreen kiinni. Jos sovite on yhtä tiukka kaikissa HJ-jakiksissa eikä vain tossa mulla, niin laakerin vaihto ulkokautta on silloin aivan mahdotonta.
Vastaa Viestiin