
Kylmähodari
Valvoja: Käyttäjä
Itsekin tuli aikoinaan pestyä BJ:n jäähdytysjärjestelmä lipeällä, sellaista ruskeaa liejua sieltä tuli aika lailla. Pari kertaa täytin vielä puhtaalla vedellä ja laskin pois ennen kuin pistin sisään akkuvedellä laimennetun glykolin (ei muodostu kattilakiveä, toisin kuin hanavedestä). Tuon toimenpiteen jälkeen pysyivät nesteet kirkkaana kunnes auto hajosi atomeiksi kunnostusta varten.
Sisälämpöihin vaikutti vielä enemmän lämmittimen kennon irroitus ja 20 vuoden maantiepöly-koivunsiemen-huopakerroksen poistaminen, paineilmalla ja nyppimällä, sellainen parin-kolmen millin viltti oli tukkinut ilmapuolen oikeastaan täysin. Tämän jälkeen en kylmänä talvena tarvinnut takalämmitintä lainkaan, pysyivät ikkunatkin huurteettomina ihan eri tavalla kuin aiemmin (sadekelikin oli jo aika myrkkyä).
Voisi kuvitella että keskiverto HDJ:lläkin on sen verran kilometriä takana jotta ellei niissä ole raitisilmasuodatinta, voi tuo kenno olla ilmakanavien kautta kulkeutuneessa nöyhdässä.
Sisälämpöihin vaikutti vielä enemmän lämmittimen kennon irroitus ja 20 vuoden maantiepöly-koivunsiemen-huopakerroksen poistaminen, paineilmalla ja nyppimällä, sellainen parin-kolmen millin viltti oli tukkinut ilmapuolen oikeastaan täysin. Tämän jälkeen en kylmänä talvena tarvinnut takalämmitintä lainkaan, pysyivät ikkunatkin huurteettomina ihan eri tavalla kuin aiemmin (sadekelikin oli jo aika myrkkyä).
Voisi kuvitella että keskiverto HDJ:lläkin on sen verran kilometriä takana jotta ellei niissä ole raitisilmasuodatinta, voi tuo kenno olla ilmakanavien kautta kulkeutuneessa nöyhdässä.
Vielä aiheeseen liittyen, tuo 4WD-Hiace jolla tulee nykyään maltillisesti hurjasteltua ei meinannut nyt pakkasten vihdoin tultua lämmetä kunnolla edes kaasu pohjassa paahtamalla.
Vaihdoin termostaatin (alle 25 euroa tiivisteineen Toyotalta) ja ongelma katosi, kone lämpiää nopeasti ja lämmintä riittää enemmän kuin on tarvettakaan. Vaihtoon meni ehkä 20 minuuttia, sen verran tarjottimella on se lähtö tuossa vehkeessä vaikka penkin alla pitääkin rymytä.
"Toyota" siinä vanhassakin termostaatissa luki, mutta siitä oli selvästi puheaika loppunut. Ei tarvinnut pahvejakaan viritellä syylarin eteen, kuten olin lisäksi suunnitellut.
Vaihdoin termostaatin (alle 25 euroa tiivisteineen Toyotalta) ja ongelma katosi, kone lämpiää nopeasti ja lämmintä riittää enemmän kuin on tarvettakaan. Vaihtoon meni ehkä 20 minuuttia, sen verran tarjottimella on se lähtö tuossa vehkeessä vaikka penkin alla pitääkin rymytä.
"Toyota" siinä vanhassakin termostaatissa luki, mutta siitä oli selvästi puheaika loppunut. Ei tarvinnut pahvejakaan viritellä syylarin eteen, kuten olin lisäksi suunnitellut.
Erittäin OT, mutta hyvin oot Jonas ravinnut sitä taannoista pakettiauton poikasta, kun siitä on ihan oikea Pakettiauto kasvanut!JF kirjoitti:Vielä aiheeseen liittyen, tuo 4WD-Hiace jolla tulee nykyään maltillisesti hurjasteltua ei meinannut nyt pakkasten vihdoin tultua lämmetä kunnolla edes kaasu pohjassa paahtamalla.

Mulla omassa hdj:ssä lämpömittari näyttää n: karvan verran alle puolenvälin, mites muilla. Tuli käytyä ostamassa tojotalta uusi alkup. termostaatti kun ei ollut edes kovin kallis, mutta nyt mietityttää kummeneeko lämpötila termaria vaihtamalla? Mites herkkiä lie katkeilemaan nuo termostaattikotelon pultit, kun ovat hiukan ahtaassa paikassa, omassa kun on ilmastointilaitteen kompurakin jo hieman tiellä sekä laturi että turbon imutuubi. Uusi termari näyttäs olevan "vain" 76 asteinen?