Sivu 2/2

Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 2:54 pm
Kirjoittaja mikkohen
Antsa kirjoitti:
mikkohen kirjoitti:Kaivettiin nyt vanha aihe ylös.

Eli ongelma kylmäkäynnistys. Polttoainesuodatin vaihettu, hehkut uudet, tehokas letkulämmitin (1500W) silti ei meinannu näin kesäkeleissä (-25) saada startattua. Pari tuntia oli roikassa ja ihan käsin tunnusteltuna lohko lämmin ja lumisulaa helposti venakopan päällä. Kymmenkunta kertaa piti sahata, ennen kuin lupaili käyntiin. Öljynpaineet ei ongelmana, kun nostaa heti.

Lämpötila-anturi on kaput, siis onko sillä vaikutusta hehkutus aikaan? Hehkuttanut ei siis kuin vähän aikaa.

Seuraavana olis vuorossa ilmeisesti suuttimien, pumpun ajoituksen ja venttiilien säätö?

Mitä muuta tuossa vois olla?

Sinällään pitäis saada pelittämään, kun tavallaan tuokin pirssi pitää nyt vihkiä kakkoskäyttöautoksi.

Auto siis HJ60 vm85 vapari.
Totta hemmetissä sillä on merkitystä. Eli hommaa se ny ekaksi se uusi lämpötila-anturi kun tuo etukammio kone ei lähe käyntiin kesälläkään ilman hehkua...

Ei ne ajoitukset ym. pakkasesta muutu jos se vielä syksyllä kerran toimi.

Jos haluat varmistaa tuon hehkuhomman niin ota kaveri mukaan antamaan muutama sekuntti hehkua, tai jos 20 volttiset hehkut niin vaikka reilu kymmenenkin sekunttia suoraan akulta sinne hehkukiskolle. Ja heti perään starttia. Jos lähti käyntiin niin vika paikallistui.
Kiitos vastauksista! Täytyy tuosta anturista lähteä liikkeelle. Missäs tuo vedenerotin sijaitsee fyysisesti? Sen verran tuore pirssi itelle tämä HJ, ettei ole kerennyt tuohon oikein tutustua.

Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 3:05 pm
Kirjoittaja P-Pete
Kokeileppa antaa pari kertaa hehkua ! Ja eikös 60:ssä ole lisä/pakko/hehku -> ennen tarttausta pitäs tuntua virta-avaimessa pykälä, siis näin oli ainaki itellä tosa EX kiesissä.

Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 4:20 pm
Kirjoittaja lepoantti
vesitörpilö on apparin puolella rungon sisäpuolella taka-akselin etupuolella, taitaa olla ohitettu aika monesta vanhemmasta vermeestä.

otat suoraan hehkukiskolta sähkönarun koppiin ja siihen merkkivalo niin näet milloin hehkuille menee oikeesti virtaa. muutamassa edesmenneessä omassa autossa on ollut "nappihehku" ilman mitään antureita, varsin pian oppii tietämään kelien mukaan että minkä verran hehkutetaan. ja ärjyimmillä pakkasilla jälkihehkun antaminen normaalia pitempään on erittäin helppoa.

Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 6:35 pm
Kirjoittaja qwert
siihen joskus vaihettu 61 turbokone, ja sen huonommalla huollolla/pidolla auto ei voi olla, mutta se on tosi tuo käyntiin lähtö, itse olen nähnyt monta kertaa

Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 7:24 pm
Kirjoittaja Antsa
qwert kirjoitti:siihen joskus vaihettu 61 turbokone, ja sen huonommalla huollolla/pidolla auto ei voi olla, mutta se on tosi tuo käyntiin lähtö, itse olen nähnyt monta kertaa
No 61:sen kone on suoraruisku kone joten sehän lähtee kyllä käyntiin vaikka mistä pakkasesta. Ja hehkuhan tuossa lienee imusarjahehku.

Re: hj-60 kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ma Joulu 28, 2015 8:50 am
Kirjoittaja maraani
Kesällä HJ60 vm. 1983 kanssa vielä pärjää, vaikka kaikki pytyt ei hehkuttaisikaan, mutta talvella näemmä ei. Lämmitykseen toki laitan aina, jos lähtö on suunniteltu, mutta voi tulla myös äkkilähtöjä. Käynnistystä vaikeuttaa myös se, että edicin tanko on pois paikoiltaan, koska jossain vaiheessa oli pakkosyöttö koko ajan päällä.

Onko nää Motonetin tarjokkaat käypiä tulpiksi?

26-1864 Denso-hehkutulppa mm Toyota Sopivuudet:
- BJ40-sarja 10.81->88 Denso (14V tulppa/24V akut/7sek, alkuperäistulppa)
- HJ60-sarja 10.82->91 Denso (14V tulppa/24V akut/7sek, alkuperäistulppa)
- BJ75-3,4D 85->90 jos 14V tulppa/24V akut/Toyota19850-68060 Denso (alkuperäistulppa) Hinta: 13,90€

26-0141 HKT-hehkutulppa mm Toyota Sopivuudet:
- BJ40-sarja 10.81->88 (14V tulppa/24V akut/7sek)
- HJ60-sarja 10.82->91 (14V tulppa/24V akut/7sek)
- BJ75-3,4D 85->90 jos 14V tulppa/24V akut/Toyota19850-68060 Hinta: 9,90€

Re: hj-60 kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ti Joulu 29, 2015 4:19 pm
Kirjoittaja ajomies
Mulla oli aikoinaan bj45 3b moottorilla, jossa 24V sähköt ja toyotalta hain nuo alkuperäishehkut. Niin että luulis hj60 passaavan. Oli muuten aivan uskomaton ero käynnistyvyydessä! Vanhoilla tarvikepaskoilla sai sahata jo +3'c lämpötilassa ja pakkasella ei ilman lohkolämmitintä toivoakaan käyntiin. Uusilla hehkuilla räjähti jopa -25'c kylmiltään käyntiin kuin tyhjää vaan. Samoja esikammio dieseleitä ovat kuitenkin.

Re: hj-60 kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ti Tammi 05, 2016 10:22 pm
Kirjoittaja Jussi
Mulla on nuo DENSO tulpat. Jännite on sitten riippuvainen siitä että onko imusarjahekut vai ei. Minähän mittaisin nuo hehkut siten että jännitemittari siihen hehkujen kiskoon kiinni ja katsoin mihin lukemaan se nousee kun hehkuttaa. Jos alkaa olla 20V niin hehkut on hajalla. Pitäs vissiin olla jossain 14V nurkilla.
Toinen niksi on ottaa kuumailmapuhallin käyttöön. Putsarin kansi irti ja puhallin huutamaan sinne putkeen. Odota 10 sekuntia ja käännä avaimesta. Jos lähtee ku kesällä käyntiin niin hehkut on rikki. Itsellä oli 5 hehkua rikki ja lähti ilman lämmitystä -20C kun tuolla puhaltimella testasin. Laitoin uudet densot ja nyt saa -20C käyntiin ilman temppuilua tai lohkolämmitintä.

Muistaakseni DENSO on orginaaliksi merkitty ja HKT on tarvike. Ja kyllä ostin motonetista