Hj60:sen turbotus projekti (APUA kaivataan)
Valvoja: Käyttäjä
itsellä on öljyn paluu b-moottorissa ja garretin t3 yhdistelmässä viety just tohon pakosarjan alla olevaan paikkaan, putki vaan pellistä läpi nostimien väliseen aukkoon. samalla tavalla on tehty kolmeen muuhunkin B-moottoriin, eikä näissä missän ole mitään ongelmia. en ymmärä miten öljypohja eroaa tästä noin 200mm ylempänä olevasta paikasta, öljypinnan yläpuolelle se paluu täytyy siellä alempanakin jättää joten eikös huohotuspaine ole sama molemmissa!
muistaakseni t3:sen paluuöljyn lähtö on noin 12-14mm eli vastaava riittä ihan hyvin. alipainepumpun paluulinjaan en lähtis ahtimen paluuta laittamaan, sehän ei ole kovin kookas letku.
Antsalle vielä kymysys että oletko kokeillut jättää pumpulle menevät alipaineletkut aivan vakioksi tekemättä mitään kuristuksia ym. kikkoja että miten toimii? mulla on kaik letkut ja lerssit vakiopaikoillaan ahtimen kanssa ja mielestäni kone toimii loistavasti, jotta lähtisin muutoksia tekemään niin pitäis saada ajomaistiaiset toisella tavalla tehdystä laitteesta ja sen pitäs toimia todella erinomaisesti. ja nämä kolme aiemmin mainitsemaani ahdettua B-konetta on toteutettu kans ilman kuristuskiristysventtiilivirityksiä, ja kaik toimii ja peuhaa hyvin.
muistaakseni t3:sen paluuöljyn lähtö on noin 12-14mm eli vastaava riittä ihan hyvin. alipainepumpun paluulinjaan en lähtis ahtimen paluuta laittamaan, sehän ei ole kovin kookas letku.
Antsalle vielä kymysys että oletko kokeillut jättää pumpulle menevät alipaineletkut aivan vakioksi tekemättä mitään kuristuksia ym. kikkoja että miten toimii? mulla on kaik letkut ja lerssit vakiopaikoillaan ahtimen kanssa ja mielestäni kone toimii loistavasti, jotta lähtisin muutoksia tekemään niin pitäis saada ajomaistiaiset toisella tavalla tehdystä laitteesta ja sen pitäs toimia todella erinomaisesti. ja nämä kolme aiemmin mainitsemaani ahdettua B-konetta on toteutettu kans ilman kuristuskiristysventtiilivirityksiä, ja kaik toimii ja peuhaa hyvin.
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Turbotus
Öljyn paluu on toteutettu ihan tehtaan tekemässä 12ht moottoris niin tulee ihan lohkon alareunaan koneistettuun tasoo.Kyseinen kohta löytyy myös riittävän uudesta 2h lohkosta siinä on vain tason koneistus on vaan jätetty tekemättä.Itse kyl laittaisin sen varmanpäälle eli öljypohja irti ja hitsaus siihen.Tiedän koneen jos voitelu on otettusamasta kuin alipainepumpulle.Laitettu kaksi banjoliitintä päällekkäin ja pultissa on yksi reikä alipainepumpulle ja kaksi turbolle näin on sen voitelua varmistettu.Ollut nyt syksykesästä ajossa meillä päin.Siihen on laitettu turbopajalla tehty iso Garretti.Tuntuis potkivan ihan mukavasti.
T:Jarkko Pasanen #14
T:Jarkko Pasanen #14
Antsalle vielä sellanen kysymys, että oletko tehnyt huohotuksen
venttilikopan päälltä turbon imupuolelle, vai ihanko vaan taivaalle puhaltelemaan?
Kyllähän tuon turbon pitäisi tehdä sen verran alipainetta kampikammioon jos on huohotus imupuolella.
Että tuo nostaja laaksokin saattaisi olla toimiva paikka...
venttilikopan päälltä turbon imupuolelle, vai ihanko vaan taivaalle puhaltelemaan?
Kyllähän tuon turbon pitäisi tehdä sen verran alipainetta kampikammioon jos on huohotus imupuolella.
Että tuo nostaja laaksokin saattaisi olla toimiva paikka...
Ilmeisesti b koneessa on isommat öljyn paluukananvat kuin 3B koneessa.
Alipaine letkut on tällä hetkellä vakiot, paitsi että sitä kaasuläpän yläpuolista letku nippaa on käännetty.
Semmonen asia askarruttaa, että kun kierrokset nousee niin jossain vaiheessa alkaa paineet laskea. Alavääntö on todella makea ja kulkee pirteästi mutta se viimeinen rutistus jää puuttumaan. Ei tosin mikään suuri ongelma.
Luulisin että se lisä kello systeemi joka on siinä jenkki sarjassa liittyy juuri tähän asiaan.Eli silloin kuin paineet nousee niin se kello painaa lisää syöttöä.
Ja syy miksi sen öljy letkun tulee olla tarpeeksi paksu on se ettei missään olosuhteissa ahtimelta palaavaan öljyyn tule vasta painetta, edes -35 c pakkasessa.Tai silloin kun auto on lähes kylellään.
Huohotin on tällä hetkellä ulkoimaan, mutta siirtynee imusarjaan, tai ilmaputsariin(öljykylpy) kuhan motivaatio asiaan nousee. Jos sen laittaa imusarjaan niin semmonen mikäsenniminytolikaan huohotus venttiili lienee tarpeellinen ettei missään olosuhteissa pääse kertymään liikaa alipainetta kampikammioon. Mutta se on pikku juttu eikä liene kallis.
Alipaine letkut on tällä hetkellä vakiot, paitsi että sitä kaasuläpän yläpuolista letku nippaa on käännetty.
Semmonen asia askarruttaa, että kun kierrokset nousee niin jossain vaiheessa alkaa paineet laskea. Alavääntö on todella makea ja kulkee pirteästi mutta se viimeinen rutistus jää puuttumaan. Ei tosin mikään suuri ongelma.
Luulisin että se lisä kello systeemi joka on siinä jenkki sarjassa liittyy juuri tähän asiaan.Eli silloin kuin paineet nousee niin se kello painaa lisää syöttöä.
Ja syy miksi sen öljy letkun tulee olla tarpeeksi paksu on se ettei missään olosuhteissa ahtimelta palaavaan öljyyn tule vasta painetta, edes -35 c pakkasessa.Tai silloin kun auto on lähes kylellään.
Huohotin on tällä hetkellä ulkoimaan, mutta siirtynee imusarjaan, tai ilmaputsariin(öljykylpy) kuhan motivaatio asiaan nousee. Jos sen laittaa imusarjaan niin semmonen mikäsenniminytolikaan huohotus venttiili lienee tarpeellinen ettei missään olosuhteissa pääse kertymään liikaa alipainetta kampikammioon. Mutta se on pikku juttu eikä liene kallis.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Paineen laskuun voi olla syynä myös liian pieni ahtimen kompura puoli.Antsa kirjoitti:Ilmeisesti b koneessa on isommat öljyn paluukananvat kuin 3B koneessa.
Alipaine letkut on tällä hetkellä vakiot, paitsi että sitä kaasuläpän yläpuolista letku nippaa on käännetty.
Semmonen asia askarruttaa, että kun kierrokset nousee niin jossain vaiheessa alkaa paineet laskea. Alavääntö on todella makea ja kulkee pirteästi mutta se viimeinen rutistus jää puuttumaan. Ei tosin mikään suuri ongelma.
Luulisin että se lisä kello systeemi joka on siinä jenkki sarjassa liittyy juuri tähän asiaan.Eli silloin kuin paineet nousee niin se kello painaa lisää syöttöä.
Ja syy miksi sen öljy letkun tulee olla tarpeeksi paksu on se ettei missään olosuhteissa ahtimelta palaavaan öljyyn tule vasta painetta, edes -35 c pakkasessa.Tai silloin kun auto on lähes kylellään.
Huohotin on tällä hetkellä ulkoimaan, mutta siirtynee imusarjaan, tai ilmaputsariin(öljykylpy) kuhan motivaatio asiaan nousee. Jos sen laittaa imusarjaan niin semmonen mikäsenniminytolikaan huohotus venttiili lienee tarpeellinen ettei missään olosuhteissa pääse kertymään liikaa alipainetta kampikammioon. Mutta se on pikku juttu eikä liene kallis.
Ahtimen tuotto loppuu kesken.
Älä missään nimessä pistä huohotusta imusarjaan sulla tulee öljyt mittatikusta tai männän välistä pihalle, kampikammiota ei kannata paineistaa

Voiko kampikammiossa olla koskaan liikaa alipainetta?
Eikös juuri tämä alipaine tehosta "ei työtahdissa" olevien mäntien ja miks ei myös työtahdissa olevien alas kulkua?
Viimeksi muokannut NymiS, Su Tammi 22, 2006 3:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aivan oikein ei siis missä tapauksessa imusarjaan, vaan turbon imu puolelle.
Tämä oli ideanakin,ulos anti oli vain harhaan johtavaa.
Lähinnä siinä alipaine jutussa on se, että jos tiivisteet valskaa niin ja kampikammiossa on alipainetta,niin sinne pääsee pölyä ja ja esim.kahlatessa vettä.
Lisäksi se saattaa imaista esim.öljypohjan ym. korkki tiivisteet sisään.Eli semmoset tiivisteet mitkä pullahtaa ulos jos esim. huohotin jäätyy.
Meni taas spekuloinniksi, mutta elämä on.
Tämä oli ideanakin,ulos anti oli vain harhaan johtavaa.

Lähinnä siinä alipaine jutussa on se, että jos tiivisteet valskaa niin ja kampikammiossa on alipainetta,niin sinne pääsee pölyä ja ja esim.kahlatessa vettä.
Lisäksi se saattaa imaista esim.öljypohjan ym. korkki tiivisteet sisään.Eli semmoset tiivisteet mitkä pullahtaa ulos jos esim. huohotin jäätyy.
Meni taas spekuloinniksi, mutta elämä on.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
En oikein jaksa uskoa että turbo jaksaa tuottaa niin suuren alipaineen kampikammioon että imaisi tiivisteet sisään...Antsa kirjoitti:Aivan oikein ei siis missä tapauksessa imusarjaan, vaan turbon imu puolelle.
Tämä oli ideanakin,ulos anti oli vain harhaan johtavaa.
Lähinnä siinä alipaine jutussa on se, että jos tiivisteet valskaa niin ja kampikammiossa on alipainetta,niin sinne pääsee pölyä ja ja esim.kahlatessa vettä.
Lisäksi se saattaa imaista esim.öljypohjan ym. korkki tiivisteet sisään.Eli semmoset tiivisteet mitkä pullahtaa ulos jos esim. huohotin jäätyy.
Meni taas spekuloinniksi, mutta elämä on.
Toki eihän tuo mahdotonta ole mutta täytyy olla kyllä aikamoinen mutka

Jos turbo ei sitten ime suoraan kampikammiosta

Kuitenkin kun ahtopaine rupee nousemaan niin koneen kierrokset nousee myös
Jolloin kone itse muodostaa enemmän painetta.
Se on jo hyvin jos kampikammioon saa vanhalla konella alipaineen aikaiseksi

Kiihdytysautojen ym. kisapelien moottoreissa kun on kuivasumppuvoitelu, kehittää se siirtopumppu jatkuvasti pyöriessään jonkinasteisen tyhjiön kampikammioon. Tästä on hyötyä etenkin kun kone kiertää hyvin korkeilla kierroksilla, jolloin kampikammioon jäävän kaasun ilmanvastus voi ahistaa (ainakin kiihdyttelijän mieltä) viimeisiä watteja irroitettaessa.
Tuolla ei liene mitään käytännön hyötyä maastoajoneuvossa, vaikka kuivasumpulla olisi kyllä monta muuta hyvää puolta.
Enpä tosiaan ole aiemmin tullut ajatelleeksi että tarpeeksi suurella alipaineella voisi koneeseen kulkeutua vettä ja epäpuhtauksia jos tiivisteet vuotavat. Eli ei ehkä ole järkevää jos meinaa ajella maastossakin.
Toinen sovellus missä tuolla alipaineistuksella on suurtakin merkitystä on isot laiva- ja voimaladieselmoottorit, jotka saattavat muodostaa kampikammioon öljysumun, joka voi syttyä esim. kuumasta männänpohjasta räjäyttäen koko lohkon palasiksi. Noissa kampikammioräjähdyksissä kuoli vuosien saatossa jonkun verran konemiehiä, kunnes lohkojen kylkiin alettiin tehdä isoja varoventtiileitä ja alipaineistusta kaasujen poistoa varten.
Eli, muutoin kuin kaukaa haetuista ympäristönäkökohdista ei varmaan kannata laittaa huohotusta moottorin imupuolelle. Tulipa tuossa syksyllä nähtyä sellainenkin BJ:n runko jossa oli huohotin vedetty kumiletkulla runkopalkin sisään, apukuskin puolen pitkittäispalkki (jonne huurut siis johtuivat) oli käytännössä ruosteeton, kun taas kuskin puoli oli kuiva ja muistutti enemmän vohvelia kuin teräspalkkia.
Tuolla ei liene mitään käytännön hyötyä maastoajoneuvossa, vaikka kuivasumpulla olisi kyllä monta muuta hyvää puolta.
Enpä tosiaan ole aiemmin tullut ajatelleeksi että tarpeeksi suurella alipaineella voisi koneeseen kulkeutua vettä ja epäpuhtauksia jos tiivisteet vuotavat. Eli ei ehkä ole järkevää jos meinaa ajella maastossakin.
Toinen sovellus missä tuolla alipaineistuksella on suurtakin merkitystä on isot laiva- ja voimaladieselmoottorit, jotka saattavat muodostaa kampikammioon öljysumun, joka voi syttyä esim. kuumasta männänpohjasta räjäyttäen koko lohkon palasiksi. Noissa kampikammioräjähdyksissä kuoli vuosien saatossa jonkun verran konemiehiä, kunnes lohkojen kylkiin alettiin tehdä isoja varoventtiileitä ja alipaineistusta kaasujen poistoa varten.
Eli, muutoin kuin kaukaa haetuista ympäristönäkökohdista ei varmaan kannata laittaa huohotusta moottorin imupuolelle. Tulipa tuossa syksyllä nähtyä sellainenkin BJ:n runko jossa oli huohotin vedetty kumiletkulla runkopalkin sisään, apukuskin puolen pitkittäispalkki (jonne huurut siis johtuivat) oli käytännössä ruosteeton, kun taas kuskin puoli oli kuiva ja muistutti enemmän vohvelia kuin teräspalkkia.
mulla ottaa toi turbo alipainepumpun paluusta öljyn ja turbon paluu on siinä mihin pumpultakin meni. eikä kahdessa vuodessa ole (n,40thk) ollut ongelmia, tai ainakaan ei kerää putkistoon/cooleriin öljyä ja voitelu on kuitenkin riittänyt. onko sitten jollain ollut tällä pumpulta tulevalla kierrolla harmeja niin kommentteja! 
niin 3b oli kyseessä.

niin 3b oli kyseessä.
slck#205