Kuva Kuva

HJ nykii

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

- JS-

Viesti Kirjoittaja - JS- »

Ajelimpa tänään neliveto päällä eikä nykimistä juurikaan havaittavissa. Piti oikein ruveta testailemaan, mutta ei nykimistä, liekkö sattumaa.
Sitten neliveto pois ja nykiminen alkoi. Kevyesti kytkintä painamalla (ei kuitenkaan niin, että luistaa) nykimistä selvästi vähemmän, ellei peräti kokonaan loppunut. En kyllä kerennyt paljon testailla, joten täytynee jatkaa ehkä huomenna.
Ismo C ja kumppanit kokeilkaapa samaa olisiko samansuuntaisia havaintoja.

JS
Ismo C.
Viestit: 465
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 1:16 pm
Paikkakunta: Velaatta

Viesti Kirjoittaja Ismo C. »

Joo, enpä ennen tuota ole huomannut, johtuen ehkä siitä että harvoin ajelen isolla nelivedolla tien päällä.
Oikeassa olit JS, nykiminen vähenee nelivedolla, mutta ei poistu kokonaan, joten NymiS:n teoriassa on varmaan myös vinha perä!
Kiitos vastauksista, ja seurataan tilannetta! :)

Ismo C.
- JS -

Viesti Kirjoittaja - JS - »

Sunnuntaina vaihdoin kesärenkaiden (BFG 35 x 12,5) tilalle talvigummit (BFG 33 x 10,5) ja nykiminen loppui oikeastaan kokonaan.
Näyttää siltä, että vika on voimansiirtopuolella vaikkei sitä alkuunsa oikein olisi uskonut
Ismo C , millaisen kytkinrempan teit?
Vaihdoitko koko paketin vai vain levyn?

JS
jussi2

Nykiminen..

Viesti Kirjoittaja jussi2 »

Tämä voi olla kaukaa haettu mutta oman autoni "nykiminen"jota oli tutkittu usean korjaajan voimin löytyi sähköpuolelta. Auto HJ60 ja sen pohjassa oleva maajohto vaihdelaatikosta runkoon oli viallinen.
Tämä aiheutti sen että välillä nyki ja välilä meni pitkään tasaisesti.
Tuo ilmiö että neliveto kytkettynä ei nykimistä tapahdu voisi johtua tästä maadottumis ongelmasta. En tiedä mutta kannataisi tutkia..
Ismo C.
Viestit: 465
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 1:16 pm
Paikkakunta: Velaatta

Viesti Kirjoittaja Ismo C. »

Kytkimen vaihdoin silmälaakerista painelaakeriin ja kaikki siltä väliltä. Paketin hintaa en muista, mutta mielestäni kytkinremppa on sen verran iso homma, että vaihdoin kaikki!

Täytyy huomenna ryömiä auton alle ja tarkastaa tuo maadoitus homma. Toisaalta vähän epäilen tuota hommaa, koska nykiminen tapahtuu määrätyllä kierrosalueella, mutta koska kyseessä on Cruiseri, ei mikään ole mahdotonta! :wink:
Avatar
PeteH
Viestit: 75
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: OULU

Täällä nykii kans HJ60

Viesti Kirjoittaja PeteH »

Nykkii se näköjään muillakin, eli tällaista täällä...

Kylmällä koneella ei nyi, mutta kun sammuttaa ja lähtee uudelleen liikkeelle, nykii.. Nelivetoteoria toimi lähes täysin, muutaman kerran nykäs tuossa...

Oulussa Diesel-korjaamolla puhelimessa teoria: Kaasuvaijeri löysä/herkkä, ja jalan "luonnollinen" tärinä aiheuttaa tuon nykimisen, nelivedolla pitää kuulemma hieman jämäkämmin kaasuttaa, joten siks ei nyi. Suosittelivat jonkun palautusjouden asentamista kaasulle?!? mitä se lienee sitten tarkoittanu...?

Onko kukaan ratkaissut ongelmaa?

ja sitten se sammuttaminen, kun ei sammu virtalukosta... kun aina välillä, olisko vl likainen?

PeteH :shock:
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Mullakin nykii toi 60:en kun kiihdyttää pienillä kierroksilla erityisesti 3-vaihteella muuta myös 1:llä ja 2:lla jonkun verran. Nelosella ei tunnu juuri nykivän, mutta saattaa olla, ett vauhti vain tasoittaa sen.

Erityisesti 2->3 vaihto on rasittava, koska 3:lla ei saa vetoa helposti päälle ilman, että rupeasi nykimään. Helpottaa kyllä, jos vedättää kakkosella kiekat tappiin asti.

Eli pumppua vissiin pitäisi säädättää? Missäs pk-seudulla toi homma onnistuu siten, että saa itse seurata vierestä? Tammer-Diesel Hki ei ole vaihtoehto.
Ajoitus ja noi keskipakopainot varmasti ois hyvä kattoa.

Nyt vetää dieseliä 13,5-16 L/100km ajoi missä vain ja miten hyvänsä. Tummaa savua ei tule koskaan, ainoastaan sinistä kylmänä...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Vaihdoin perämurikan, nykiminen hävisi...

Eli ainakin minulla se oli peräisin voimansiirrosta...
Tosin en tajua miten tuo perä vaikuttaa tuohon, itse olisin veikannut kardaania...
sami_k
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 6:13 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja sami_k »

mahtoiko jollekkin selvitä mistä tämmönen rynkyttäminen johtuu
voiman siirrossa ei ole väljää
tohon kytkin hommaan en oikeen usko kytkin uuttavastaavassa kunnossa
vika ilmenee pintakaasulla ajettaessa
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Mites tuo nelivetohommeli??

Tekisi mieleni väittää ettei välyksetöntä voimansiirtoa olekkaan...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
sami_k
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 6:13 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja sami_k »

sama juttu nelivedolla
kymänä käy tyhjäkäyntiä hörskköttämällä
molemmat laatikot olleet auki alle 100km takaperin ja laakeroitu
ja akselit on vahdettu ei ollut vanhoissa väljää eikä tänhetkisissäkään
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Oliko kyseessä 60:nen vai 61??

En tiiä vaikuttaako se miten jos siellä säätökalvo "kammiossa" on öljyä. Onkohan siitä kenelläkään kokemusta tai mielipidettä.

Kylmiltäänhän nuo vanhanliigan koneet hörsköttää kaikki jonkun verran.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
sami_k
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 6:13 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja sami_k »

Mootori on12ht
2h pumpulla
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ei liity aiheeseen mutta miksi juuri noinpäin????

Eli 12 h-t seen on laitettu 2h:n kaasuläppä/paine-ero ohjattu pumppu???

Onko vielä vaparikin?
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
sami_k
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 6:13 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja sami_k »

ei ole vapari
on haettu alavääntöä autoa on rakenneltu pääasiassa metsäkäytöön
Vastaa Viestiin