Toyotan mekaanisen vinssin sokka?
Valvoja: Käyttäjä
Jos tuon sokan reiän poraa 14 mm poralla, niin ei taida oikein kestää, tosin tuosta on otettu vingulla hitsisauma pois, että saa haarukan irti. Mutta ei tuo sokkareiän ympärillä oleva tila näytä alunperinkään olleen leveä.
Oisko niin että noita haarukoita on myös leveämmällä "tyviosalla"? En ite kyllä rupeaisi hitsailemaan tuommosta paikkaa, on luultavasti pilattu tuo stefa jo siinä hitsatessa ja on nimttäin melko v....mainen vaihtaa tiivisteet ja laakerit sen jälkeen!
Tuollaisen ehjän haarukan tai murroksen tai vaikka koko akselin laakereineen ja laippoineen voisin ostaa jos jollain olisi tarjota.

Oisko niin että noita haarukoita on myös leveämmällä "tyviosalla"? En ite kyllä rupeaisi hitsailemaan tuommosta paikkaa, on luultavasti pilattu tuo stefa jo siinä hitsatessa ja on nimttäin melko v....mainen vaihtaa tiivisteet ja laakerit sen jälkeen!
Tuollaisen ehjän haarukan tai murroksen tai vaikka koko akselin laakereineen ja laippoineen voisin ostaa jos jollain olisi tarjota.
BJ75 1987
# 274
# 274
No niin sieltähän se löytyi, selventävä kuva, ja kinaaminen asiastaAnonymous kirjoitti:en tiä mikä sulla on 12mm mutta just porattiin hjiihin 8mm reikä ja siihen putkisokka,varaa porata vaikka 14mm....
ohuin kohta ainaki mein vinsseis on vaijeri(16mm)......
voidaan lopetaa?
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Minulla tuli stefaremontissa myös tämä eteen; oli varmistettu tuo haarukka hitsaamalla pari heftiä siihen, tosin jonkinnäköinen sokan tapainenkin sieltä kaivettiin ulos.TOHJ61 kirjoitti:Sokkia on tietysti monenlaisia, ja paljon niitä on katkottu.
Nykyään on alkanut kestään, on meinaan hitsattu kiinteäksi.
Vähän tietysti täytyy olla tarkempi mitä vetää?
Vakio holkkiin jos poraa 6mm reijän, sen ainevahvuus ei kestä
enää kovia vetoja, vaan halkeaa!
Ajattelin kokeilla 5 mm reikää ensin juuri yllä mainitusta syystä, ja laittaa 5 mm putkisokan sisään 3 mm sokan siis kuten seuraavasssa kerrotaankin:
Stefoja ei tosin löytynytkään tarvikeliikeistä; tilaamalla olisi saanut 10 mm korkean (orig. 6,5 ... 7 mm) mutta saattaapi käydä paikat ahtaaksi. Laakeriliike taas tarjosi 1 mm liian pientä ulkohalkaisijaltaan (ehdottivat liimaamistaHammer__ kirjoitti:Sokkaongelman ratkaisin seuraavasti: laitoin 3 mm putkisokan 5 mm putkisokan sisään. Kuulemma pitäisi kestää ja hyvin tuo näytti kestävänkin kun kovalla käytöllä oli vinssi taas viikonlopun safarilla muita vinssatessa.

Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
Mielenkiintoista sokkakeskustelua.
Itselläni oli edesmenneessä vinssissä 6mm:n 12.9 pultti sokkana ja vinssilä vedettiin todella suuria kuormia, ja jossain se raja tuli vastaan. Seurauksena vinssin vaihteen kuoren laukeaminen.
Matopyörä kyllä olisi ko. kuormat kestänyt. mutta kulmavaihteen runko ei.
Samassa rytäkässä sitten meni kardaani rullalle ja ristikoihin pieniä muodonmuutoksia. Niin ja sokka jäi ehjäksi..
Nyt sokkana 5mm 12.9 pultti, jonka olen kerran saanut poikki, aika kevyellä kuormalla. Tosin veikkaanpa että syynä huonot ristikot ja niistä aiheutunut "hakkaava" kuorma. Joten kannattaa katsoa, että kardaani on kunnossa, kyllä tolla 5mm:n sokalla pitäis pärjätä hyvinkin. ja Luonnollisesti myös sokan reikä täytyy olla tiukka.
Tuosta maksimi sokkakoosta, se on varma ettei HJ:n tai BJ:n vakioristikkoon mitään 10mm:n sokkia laitella. Bj:n hieman pidempään kaulaan sen ehkäpä saisi väkästeltyä, mutta ristikko ei sitä kestä. HJ:n kyseinen ristikko kun on vielä "lyhyempi ja muutenkin hennompi (ainakin tämä minun), joten siihen se ei edes onnistu.
Tuosta tiivisteestä, törmäsin itse samaan ongelmaan kokojen suhteen, ilmeisesti vinssissä tuumakoon tiiviste? Itse tein sen ylikoon tiivisteestä hiomaalla ulkolaidasta kumioinnin ja hieman metallia pois ja lukitteella paikoilleen. Hyvin on pitänyt.
Itselläni oli edesmenneessä vinssissä 6mm:n 12.9 pultti sokkana ja vinssilä vedettiin todella suuria kuormia, ja jossain se raja tuli vastaan. Seurauksena vinssin vaihteen kuoren laukeaminen.
Matopyörä kyllä olisi ko. kuormat kestänyt. mutta kulmavaihteen runko ei.
Samassa rytäkässä sitten meni kardaani rullalle ja ristikoihin pieniä muodonmuutoksia. Niin ja sokka jäi ehjäksi..
Nyt sokkana 5mm 12.9 pultti, jonka olen kerran saanut poikki, aika kevyellä kuormalla. Tosin veikkaanpa että syynä huonot ristikot ja niistä aiheutunut "hakkaava" kuorma. Joten kannattaa katsoa, että kardaani on kunnossa, kyllä tolla 5mm:n sokalla pitäis pärjätä hyvinkin. ja Luonnollisesti myös sokan reikä täytyy olla tiukka.
Tuosta maksimi sokkakoosta, se on varma ettei HJ:n tai BJ:n vakioristikkoon mitään 10mm:n sokkia laitella. Bj:n hieman pidempään kaulaan sen ehkäpä saisi väkästeltyä, mutta ristikko ei sitä kestä. HJ:n kyseinen ristikko kun on vielä "lyhyempi ja muutenkin hennompi (ainakin tämä minun), joten siihen se ei edes onnistu.
Tuosta tiivisteestä, törmäsin itse samaan ongelmaan kokojen suhteen, ilmeisesti vinssissä tuumakoon tiiviste? Itse tein sen ylikoon tiivisteestä hiomaalla ulkolaidasta kumioinnin ja hieman metallia pois ja lukitteella paikoilleen. Hyvin on pitänyt.
Viimeksi muokannut BJ40, Pe Maalis 03, 2006 7:29 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Janne-
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, CJ-5 -68
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, CJ-5 -68