Kuva Kuva

Vedenkierto ongelma

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

mixsix
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 8:51 pm

Vedenkierto ongelma

Viesti Kirjoittaja mixsix »

Hj-60 vm-89. Paikallaan käynnissä pitemmän aikaa ollessa lämmöt ekassa "merkissä" ja alkaa puskemaan jäähdytinnestettä paisuntasäiliöön. Ajaessa ongelmaa ei ole. Syyläri kävi hileessä ja uudet nesteet tilalla. Ilmaillut olen eikä öljyntäyttö korkkikaan ole valkeassa töhnässä. Mikähän voisi olla vikana?
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Mielestäni oireet viittaa kansi vikaan :(
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
JP&HJ60
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 2:20 pm
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja JP&HJ60 »

JEP, mul oli Hojotasa sama vika, mut hox lämpölaajentuminen nesteessä,
mul nesteet meni paisuntasäiliöön mut ei tullu takaisin jäähdyttäjään ja lisäksi jäähdyttäjä vuoti kuumana kun kovat paineet, jäähdyttäjän korkissa se vika oli, yritin korjata korkia mut lopuksi leikkasin alempaan tiiivisteeseen pienenventin, nyt toimii oli kuuma tai kylmä nii aina jäähdyttäjä täynnä ja ei vuoda kun ei kerää kovia paineita, eikä käy kuumana vaika ei ole painetta
mixsix
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 8:51 pm

Viesti Kirjoittaja mixsix »

Tuli mieleen että tässä ampuu paisuntasäiliön korkin pois jos käy kuumana. Mihin tiivisteeseen tarkalleen teit ventin?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

jäähdyttäjän korkissa on kaks tiivistettä toine korkin pohjalla ja toine jousi lärpättimen päällä, eli siihen jousi lärpättimesä olevaan tiivisteeseen tei ventin, nesteet pääsee vapaammin paisunta säiliöön, ja toinen tiivistää ettei nesteet vuoda pihalle, mul on paisuntasäiliösä "huohotinputki" niin ei ole paineita, mistä sul lähtee paisuntasäiliöön tuleva letku jäähdyttäjältä?
JP&HJ60
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 2:20 pm
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja JP&HJ60 »

edeltävä oli multa
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

vedenkierto ongelma

Viesti Kirjoittaja werzu »

Mitäs jos ostaisi uuden ehjän korkin niin korkki hoitaa sen paineen pitämisen ja kun se päästää vettä paisuntasäiliöön kuumana ja jäähtyessään se ottaa sen korkin kautta takaisin.On sillä paineella ihan tehtäväkin eli moottorin lämpö voi käydä jopa yli 100c ja vesi ei vielä kiehu.Itse vaihtaisin ehjän korkin en rupeaisi leikkelemään sitä.Paineettomalla järjestelmällä ajaessa pitää muistaa että pellin alta nousee pössy sit ennen kuin lämpömittarin mukaan auto keittäisi.Korkin avautumis paine on lähes 1bar jos en nyt aivan pieleen muista.


T:Jarkko Pasanen #14
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Näissä vanhoissa valurautapannuissa ei liene sen jäähdyttimen paineen kanssa niin tarkkaa mutta ei se varmaan pahaakaan tee jos jutut on kunnossa. Eli ei muuta kuin korkin katseluun.

Noita tuoreempia dieseleitä olen kuullut särkyneen juuri sen korkin takia. Kantta halki... :(
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
mixsix
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 8:51 pm

Viesti Kirjoittaja mixsix »

Mukavia nää äkilliset ylityöt... Sen verran kerkesin vilkasta että jos korkki pysyy "kiinni" niin ei se vesi paisuntasäiliöön pääse :roll: No jospa se korkin vaihdolla korjaantuu
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Avataan vanhaa aihetta:

Minkä paineinen korkki kuuluu HJ61-koneen jäähdyttimeen? Itsellä vaihdettu jäähdytin joitakin vuosia sitten, ja samalla oli uusittava korkki, koska Nissensin jäähdyttimeen ei käynyt Toyotan orkkiskorkki.

Nykyinen korkki on nimellisesti 0,9bar eikä tietoa, mihin se virallisesti kuuluu (Nissensillä ei ollut sopivaa korkkia myymäänsä jäähdyttimeen, joten oli otettava muualta sopivan kokoinen). Ongelmana on se, että muutama letkuliitos (ylimmät liitokset etulämppärin kennon tienoilla, jossa erillinen sähköinen kiertovesipumppu ja kesäsulkuventtiili) vuotaa, vaikka mitä tekisi. Jäähdytinnestettä siis kuluu noin litra kahteen viikkoon.

Paisuntasäiliössä olisi nestettä reilusti, mutta jostain syystä sitä ei mene jäähdyttimeen, vaikka vajetta olisi.

Jotenkin tuntuu, että korkki ei pelaa oikein ja paine pääsee liian suureksi, jolloin sitten vuotaa noista liitoksista. Liekkö samaa syytä, ettei ime paisuntasäiliöstä lisää tavaraa jäähdyttimeen sen vajetessa?

Onko tietoa, missä olisi hyvä valikoima kunnollisia jäähdyttimen korkkeja? Tässä on hyvin pieni kaula, mutten muista kokoa ulkoa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Paine on ihan sama mitä tojotan korkeissakin näkyy olevan.Mutta jos syylarissa oleva korkin "kaulus" on matalampi kuin siinä mihin korkki on tarkoitettu niin todellinen paine on jotain ihan muuta.

Paluuventtiili toimii hyvin olemattoman jousen käyttämänä joten pienikin imu saa aikaan paluuvirtauksen paisarista.Edellyttää tietenkin että letkun pää paisarissa on nestepinnan alapuolella.Tutulla oli hiasessa irronnut se letku siitä paisarin korkista ja tippunut säiliöön,ei toiminut :D

Mutta jos tuo korkki on väärillä mitoituksilla niin ei välttämättä pääse tuokaan paluuventtiili toimimaan.
Vastaa Viestiin