Vedenkierto ongelma
Valvoja: Käyttäjä
Vedenkierto ongelma
Hj-60 vm-89. Paikallaan käynnissä pitemmän aikaa ollessa lämmöt ekassa "merkissä" ja alkaa puskemaan jäähdytinnestettä paisuntasäiliöön. Ajaessa ongelmaa ei ole. Syyläri kävi hileessä ja uudet nesteet tilalla. Ilmaillut olen eikä öljyntäyttö korkkikaan ole valkeassa töhnässä. Mikähän voisi olla vikana?
JEP, mul oli Hojotasa sama vika, mut hox lämpölaajentuminen nesteessä,
mul nesteet meni paisuntasäiliöön mut ei tullu takaisin jäähdyttäjään ja lisäksi jäähdyttäjä vuoti kuumana kun kovat paineet, jäähdyttäjän korkissa se vika oli, yritin korjata korkia mut lopuksi leikkasin alempaan tiiivisteeseen pienenventin, nyt toimii oli kuuma tai kylmä nii aina jäähdyttäjä täynnä ja ei vuoda kun ei kerää kovia paineita, eikä käy kuumana vaika ei ole painetta
mul nesteet meni paisuntasäiliöön mut ei tullu takaisin jäähdyttäjään ja lisäksi jäähdyttäjä vuoti kuumana kun kovat paineet, jäähdyttäjän korkissa se vika oli, yritin korjata korkia mut lopuksi leikkasin alempaan tiiivisteeseen pienenventin, nyt toimii oli kuuma tai kylmä nii aina jäähdyttäjä täynnä ja ei vuoda kun ei kerää kovia paineita, eikä käy kuumana vaika ei ole painetta
jäähdyttäjän korkissa on kaks tiivistettä toine korkin pohjalla ja toine jousi lärpättimen päällä, eli siihen jousi lärpättimesä olevaan tiivisteeseen tei ventin, nesteet pääsee vapaammin paisunta säiliöön, ja toinen tiivistää ettei nesteet vuoda pihalle, mul on paisuntasäiliösä "huohotinputki" niin ei ole paineita, mistä sul lähtee paisuntasäiliöön tuleva letku jäähdyttäjältä?
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
vedenkierto ongelma
Mitäs jos ostaisi uuden ehjän korkin niin korkki hoitaa sen paineen pitämisen ja kun se päästää vettä paisuntasäiliöön kuumana ja jäähtyessään se ottaa sen korkin kautta takaisin.On sillä paineella ihan tehtäväkin eli moottorin lämpö voi käydä jopa yli 100c ja vesi ei vielä kiehu.Itse vaihtaisin ehjän korkin en rupeaisi leikkelemään sitä.Paineettomalla järjestelmällä ajaessa pitää muistaa että pellin alta nousee pössy sit ennen kuin lämpömittarin mukaan auto keittäisi.Korkin avautumis paine on lähes 1bar jos en nyt aivan pieleen muista.
T:Jarkko Pasanen #14
T:Jarkko Pasanen #14
Näissä vanhoissa valurautapannuissa ei liene sen jäähdyttimen paineen kanssa niin tarkkaa mutta ei se varmaan pahaakaan tee jos jutut on kunnossa. Eli ei muuta kuin korkin katseluun.
Noita tuoreempia dieseleitä olen kuullut särkyneen juuri sen korkin takia. Kantta halki...
Noita tuoreempia dieseleitä olen kuullut särkyneen juuri sen korkin takia. Kantta halki...

_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Avataan vanhaa aihetta:
Minkä paineinen korkki kuuluu HJ61-koneen jäähdyttimeen? Itsellä vaihdettu jäähdytin joitakin vuosia sitten, ja samalla oli uusittava korkki, koska Nissensin jäähdyttimeen ei käynyt Toyotan orkkiskorkki.
Nykyinen korkki on nimellisesti 0,9bar eikä tietoa, mihin se virallisesti kuuluu (Nissensillä ei ollut sopivaa korkkia myymäänsä jäähdyttimeen, joten oli otettava muualta sopivan kokoinen). Ongelmana on se, että muutama letkuliitos (ylimmät liitokset etulämppärin kennon tienoilla, jossa erillinen sähköinen kiertovesipumppu ja kesäsulkuventtiili) vuotaa, vaikka mitä tekisi. Jäähdytinnestettä siis kuluu noin litra kahteen viikkoon.
Paisuntasäiliössä olisi nestettä reilusti, mutta jostain syystä sitä ei mene jäähdyttimeen, vaikka vajetta olisi.
Jotenkin tuntuu, että korkki ei pelaa oikein ja paine pääsee liian suureksi, jolloin sitten vuotaa noista liitoksista. Liekkö samaa syytä, ettei ime paisuntasäiliöstä lisää tavaraa jäähdyttimeen sen vajetessa?
Onko tietoa, missä olisi hyvä valikoima kunnollisia jäähdyttimen korkkeja? Tässä on hyvin pieni kaula, mutten muista kokoa ulkoa.
Minkä paineinen korkki kuuluu HJ61-koneen jäähdyttimeen? Itsellä vaihdettu jäähdytin joitakin vuosia sitten, ja samalla oli uusittava korkki, koska Nissensin jäähdyttimeen ei käynyt Toyotan orkkiskorkki.
Nykyinen korkki on nimellisesti 0,9bar eikä tietoa, mihin se virallisesti kuuluu (Nissensillä ei ollut sopivaa korkkia myymäänsä jäähdyttimeen, joten oli otettava muualta sopivan kokoinen). Ongelmana on se, että muutama letkuliitos (ylimmät liitokset etulämppärin kennon tienoilla, jossa erillinen sähköinen kiertovesipumppu ja kesäsulkuventtiili) vuotaa, vaikka mitä tekisi. Jäähdytinnestettä siis kuluu noin litra kahteen viikkoon.
Paisuntasäiliössä olisi nestettä reilusti, mutta jostain syystä sitä ei mene jäähdyttimeen, vaikka vajetta olisi.
Jotenkin tuntuu, että korkki ei pelaa oikein ja paine pääsee liian suureksi, jolloin sitten vuotaa noista liitoksista. Liekkö samaa syytä, ettei ime paisuntasäiliöstä lisää tavaraa jäähdyttimeen sen vajetessa?
Onko tietoa, missä olisi hyvä valikoima kunnollisia jäähdyttimen korkkeja? Tässä on hyvin pieni kaula, mutten muista kokoa ulkoa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Paine on ihan sama mitä tojotan korkeissakin näkyy olevan.Mutta jos syylarissa oleva korkin "kaulus" on matalampi kuin siinä mihin korkki on tarkoitettu niin todellinen paine on jotain ihan muuta.
Paluuventtiili toimii hyvin olemattoman jousen käyttämänä joten pienikin imu saa aikaan paluuvirtauksen paisarista.Edellyttää tietenkin että letkun pää paisarissa on nestepinnan alapuolella.Tutulla oli hiasessa irronnut se letku siitä paisarin korkista ja tippunut säiliöön,ei toiminut
Mutta jos tuo korkki on väärillä mitoituksilla niin ei välttämättä pääse tuokaan paluuventtiili toimimaan.
Paluuventtiili toimii hyvin olemattoman jousen käyttämänä joten pienikin imu saa aikaan paluuvirtauksen paisarista.Edellyttää tietenkin että letkun pää paisarissa on nestepinnan alapuolella.Tutulla oli hiasessa irronnut se letku siitä paisarin korkista ja tippunut säiliöön,ei toiminut

Mutta jos tuo korkki on väärillä mitoituksilla niin ei välttämättä pääse tuokaan paluuventtiili toimimaan.