HJ 61 kierroslukumittarin anturi
Valvoja: Käyttäjä
HJ 61 kierroslukumittarin anturi
Hei. Minkä tyyppinen kierroslukumittarin anturi on -91 vuosimallin HJ 61:ssä? Ilmeisesti anturi on sama kaikissa HJ -malleissa.
Kyseinen anturi on haljennut luultavasti kytkinremontin yhteydessä. Kävin kysymässä uutta alkuperäistä anturia ja hinta oli 188 euroa, mikä on mielestäni aivan liikaa.
-Onko kyseinen anturi induktiivinen, magneettitunnistin vai jokin muu?
-Mikä on sen toimintaperiaate/ mitä se lukee?
-Onko kenelläkään myydä kyseiseen autoon korjaamokäsikirjaa tai sähköpiirikaaviota?
-Ja ennenkaikkea; mistä kyseisen anturin saa kohtuuhintaan, tai minkälaista esim. teollisuusautomaatio anturia voidaan käyttää?
Autossa kaikki muut laitteet toimivat merkkivaloja myöten, joten kuntoon tuo mittarikin on saatava.
Kiitoksia jo etukäteen.
-Jaakkoo
Kyseinen anturi on haljennut luultavasti kytkinremontin yhteydessä. Kävin kysymässä uutta alkuperäistä anturia ja hinta oli 188 euroa, mikä on mielestäni aivan liikaa.
-Onko kyseinen anturi induktiivinen, magneettitunnistin vai jokin muu?
-Mikä on sen toimintaperiaate/ mitä se lukee?
-Onko kenelläkään myydä kyseiseen autoon korjaamokäsikirjaa tai sähköpiirikaaviota?
-Ja ennenkaikkea; mistä kyseisen anturin saa kohtuuhintaan, tai minkälaista esim. teollisuusautomaatio anturia voidaan käyttää?
Autossa kaikki muut laitteet toimivat merkkivaloja myöten, joten kuntoon tuo mittarikin on saatava.
Kiitoksia jo etukäteen.
-Jaakkoo
Anturi on käsittääkseni induktiivinen, ja se laskee starttikehän hampaita (1, 2, 3, 4, 5 ...
). Aines on päällisin puolin messinkiä tai muuta värimetallia, mutta siihen tarttuu rautapöly eli siinä on jonkunlainen magneetti sisällä. Kuva anturista, ja BJ-75:n kytkinkopasta, jossa oli valussa valmis paikka anturille, sopiva reikä piti vain kaivaa esiin:

Ainakin nuo mittarin näyttökotelot jossa varsinainen elektroniikka piilee ovat hyvin pitkälti samanlaisia HJ-60 ja 61 välillä, esim. tässä:

Noihinhan ei tule kuin kolme johtoa, plussa, maa ja anturijohto. Anturissa on kaksi johtoa, tuo mittarille menevä johto ja maa. Hyvin yksinkertaista!
Minusta kaikista helpoin ja halvin menettely on etsiä tuo anturi käytettynä, laitapa ostoilmoitus tuonne ostopalstalle.
Korjaamokäsikirjat autolle ja moottorille löydät .pdf-muodossa www.birfield.com -osoitteesta, downloadsien alta. Ovat isoja mutta minkäs teet.


Ainakin nuo mittarin näyttökotelot jossa varsinainen elektroniikka piilee ovat hyvin pitkälti samanlaisia HJ-60 ja 61 välillä, esim. tässä:

Noihinhan ei tule kuin kolme johtoa, plussa, maa ja anturijohto. Anturissa on kaksi johtoa, tuo mittarille menevä johto ja maa. Hyvin yksinkertaista!
Minusta kaikista helpoin ja halvin menettely on etsiä tuo anturi käytettynä, laitapa ostoilmoitus tuonne ostopalstalle.
Korjaamokäsikirjat autolle ja moottorille löydät .pdf-muodossa www.birfield.com -osoitteesta, downloadsien alta. Ovat isoja mutta minkäs teet.
Hyviä kuvia olet laittanut. Anturi on juuri samannäköinen kuin kuvassa.
Mittari on varmuudella ehjä, koska ehdin sen purkaa ja mitata etsiessäni vikaa sieltä. Oletin frekvenssitiedon tulevan laturilta, kuten yleensä tämän ikäisissä laitteissa.
Anturin kela on ehjä(resistanssi n.510 ohm), mutta sen pää on halki. Harkitsin aluksi uusien johtojen juottamista ja pään sulkemista epoksivalulla, mutta hain sitten purkamolta ehjän.
Onkohan miehessä vika, kun en saa kaikkia noita Birfieldin tiedostoja auki? Yhteys on kyllä riittävän nopea.
Tosiaan, ihmeen ankeaan paikkaan on kyseinen anturi sijoitettu. Yleisesti ottaen Toyotat ovat suhteellisen mukavia korjata ja huoltaa, mutta tässä kohdin on poikettu siitä linjasta! Viikonloppuna näkee, joutuuko pohjaan avaamaan pienen aukon.
Mittari on varmuudella ehjä, koska ehdin sen purkaa ja mitata etsiessäni vikaa sieltä. Oletin frekvenssitiedon tulevan laturilta, kuten yleensä tämän ikäisissä laitteissa.
Anturin kela on ehjä(resistanssi n.510 ohm), mutta sen pää on halki. Harkitsin aluksi uusien johtojen juottamista ja pään sulkemista epoksivalulla, mutta hain sitten purkamolta ehjän.
Onkohan miehessä vika, kun en saa kaikkia noita Birfieldin tiedostoja auki? Yhteys on kyllä riittävän nopea.
Tosiaan, ihmeen ankeaan paikkaan on kyseinen anturi sijoitettu. Yleisesti ottaen Toyotat ovat suhteellisen mukavia korjata ja huoltaa, mutta tässä kohdin on poikettu siitä linjasta! Viikonloppuna näkee, joutuuko pohjaan avaamaan pienen aukon.
Oletko yrittäny avata sitä tiedostoa suoraan birfieldin sivuilta? Voi olla ettei onnaa, vaikka ois mikä yhteys, eikä varmasti birfieldin serverin ylläpitäjäkään tykkää moisesta kuormituksesta.
Ite latasin ne sieltä ensin omalle koneelle (nehän on kohdassa downloads
) ja sitte auki, ja kaikki on pelannu.
Ite latasin ne sieltä ensin omalle koneelle (nehän on kohdassa downloads

SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Kierroslukumittarin anturi
Tuossa illalla vaihdoin anturin omaan hj-60:seen ihan maassa selällään ollen noin 15minuttia meni kun mittari jo toimi.Ei tarvinnut tehdä mitään luukkua.Ei se nyt mikään mukavin homma ole mut tekeehän sen.Anturi on kyl sama 60 ja 61 malleissa.Itselläni on 61:sen mittari ja siinä on sellainen ominaisuus kun ei ole sitä ahtopaineanturia niin polttaa koko ajan kun on käynnissä punaista valoa.
T:Jarkko Pasanen #14
T:Jarkko Pasanen #14
Jostain syystä osa Birfieldin tiedostoista ei latautunut kotikoneella. Koulun koneella onnistuikin sitten mainiosti. Ja nimenomaan lataamalla omalle koneelle yritin avata.
Sai sen anturin sinne paikoilleen ilman väkivaltaa. Tosin hankalaa se oli ja johdon tuhoamiselle tarjoutui erinomaiset mahdollisuudet. En vain millään viitsinyt tehdä aukkoa ehjään (ainakin vielä) pohjaan.
Tarkoituksena olisi tulevana kesänä hieman entisöidä HJ:tä. Lähinnä korroosion kiinniottoa kaipaavat astinlautojen kannatinkulmat, ovien lukkojen ja kahvojen ympärykset sekä takaluukut. Nämä ajattelin hiekkapuhaltaa ja pohjata 2K epoksilla.
Korjausmaalauksen sävyeron vuoksi olen harkinnut ylimaalausta. Mistä saa edullisimmin ne kylkiteipit ja tekstit? Mielellään tietysti täysin alkuperäisen näköiset.
Sai sen anturin sinne paikoilleen ilman väkivaltaa. Tosin hankalaa se oli ja johdon tuhoamiselle tarjoutui erinomaiset mahdollisuudet. En vain millään viitsinyt tehdä aukkoa ehjään (ainakin vielä) pohjaan.
Tarkoituksena olisi tulevana kesänä hieman entisöidä HJ:tä. Lähinnä korroosion kiinniottoa kaipaavat astinlautojen kannatinkulmat, ovien lukkojen ja kahvojen ympärykset sekä takaluukut. Nämä ajattelin hiekkapuhaltaa ja pohjata 2K epoksilla.
Korjausmaalauksen sävyeron vuoksi olen harkinnut ylimaalausta. Mistä saa edullisimmin ne kylkiteipit ja tekstit? Mielellään tietysti täysin alkuperäisen näköiset.