takapuhaltimen jännite
Valvoja: Käyttäjä
takapuhaltimen jännite
höh!onko joku joutunut laittamaan fj:n puhallinta berttaan ja miten?onnistuuko laittaa vaan joku vastus piuhaan jotta saa voltteja tipautettua. vastuslankaa kynän ympärille,moottorin vaihto vai tehovastus kaupasta?paljonkos se pötäkkä etupuhaltimen kupeessa tiputtaa jännitettä ekassa asennossa onko kukaan mitannut.
slck#205
jos sun pitää tipauttaa bj 24-26v jännite fj puhaltimelle 12-14v niin ei se oikein vastus kytkennällä järkevästi onnistu.
saman tehoinen moottori 12v syö taasen virtaa puolet enemmän kuin teholtaan vastaava 24v versio.
bertan laturi on jo muutenkin heikkotehoinen on järkevämpää kayttää 24v puhallinta kuin 12v.
käytä mielummin jotakin esim regulaattori tai vast kytkentää tai valmista jänniteen alennin yksikköä jos haluat bertan vähiä ampeereja hukata lämpönä ilmaan.
saman tehoinen moottori 12v syö taasen virtaa puolet enemmän kuin teholtaan vastaava 24v versio.
bertan laturi on jo muutenkin heikkotehoinen on järkevämpää kayttää 24v puhallinta kuin 12v.
käytä mielummin jotakin esim regulaattori tai vast kytkentää tai valmista jänniteen alennin yksikköä jos haluat bertan vähiä ampeereja hukata lämpönä ilmaan.
Viimeksi muokannut jjtp, Ti Tammi 31, 2006 11:25 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joku on tehnyt aika hyviä laskureita!
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/laskurit/
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/laskurit/
katoppas empä ollut kirjautuneenaAnonymous kirjoitti:joku on tehnyt aika hyviä laskureita!
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/laskurit/
tosta suoraan virtalaskuriin
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/lask ... laskin.htm
esim 100w 12v ajovalopoltin syö virtaa puolet enemmän kuin saman tehoinen 24v
100w jaettuna 24v=4,1666666 ampeeria
100w jaettuna 12v=8,3333333 ampeeria
No taitaa olla liikaa vastukselle jännite eroa niinkuin vähän pähkäilinkin,ylimääräinen reggula löytyy sopivasti penkin välistä joka ollut varalla, täytyy enshätään laittaa sillä pyörimään toi pöhötin ja tinailla autossa ollut linjuri puhallin, vaikka se tuskin tulee enää kestämään on monta kertaa jo korjattu.
slck#205
tuli mitattua fj;n puhaltimen kulutukset ja oli 9V0.7A/12V1.6A/15V2.1A joten toi autossa oleva 3A reggula pitäis riittää puhaltimelle. ajatuksena oli vielä laittaa "puoliteho" niin se kait onnistuis diodeilla/vastuksella
paljonkos yleensä saa tipautettua jännitettä vastuksella pienillä virtamäärillä? onhan vastus etupuhaltimellakin ja aika paljon tipahtaa kierrokset sen kautta kierrättäessä.

slck#205
diodilla ei hirveesti saa aikaan tasajännitteellä,vaihtojännitteellä yhdellä diodilla saa tehtyä puoliteho kytkennän kun se tasasuuntaa puoliaaltoa.
laita sinne joku lankavastus tai mä tekisin sen säädettävällä regulaattorilla.
esin to3 koteloinen säädettävä regu kestää n 5a lisäksi tarvii 1n4007 tai vast 1a piidiodi, pikku tantaali,pikku elko,joku luokka 220 ohm 1/2w vastus 4,7k lin potikka,pikku ripa,to3 eriste sarja.
muistinkohan osat oikein ei ole regulaattori kytkentöjä ihan lähiaikoina tullut tehtyä.
toi menee noin tikkuaskin kokoiseksi rakennelmaksi
laita sinne joku lankavastus tai mä tekisin sen säädettävällä regulaattorilla.
esin to3 koteloinen säädettävä regu kestää n 5a lisäksi tarvii 1n4007 tai vast 1a piidiodi, pikku tantaali,pikku elko,joku luokka 220 ohm 1/2w vastus 4,7k lin potikka,pikku ripa,to3 eriste sarja.
muistinkohan osat oikein ei ole regulaattori kytkentöjä ihan lähiaikoina tullut tehtyä.
toi menee noin tikkuaskin kokoiseksi rakennelmaksi