Kuva Kuva

HJ61 otti ja pysähty eikä liikkunut

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

jagar
Viestit: 42
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 11:56 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

HJ61 otti ja pysähty eikä liikkunut

Viesti Kirjoittaja jagar »

muuten kuin hinaamalla. Emäntä oli ajelemassa takasin tallilta niin kuulemma kauhee rutina ja kolina lako yhtäkkiä. Sen jälkeen ei liikkunut mihinkään. Kone kävi, mutta ei liikkunut eteen eikä taakse. Jarru oli ollut kuulemma "kova" ja kytkin suht normaali. Kauhea katku oli tullut kabiiniin. Oli pakkasta semmoinen -25+.

No tänään haettiin auto hallilta kaverin kanssa niin pohdittiin seuraavaa (ollaankohan kauheasti hakoteillä :shock: ):

-Todennäköisesti kytkimen tai jarrujen nesteissä niin paljon vettä että jäätyi/kohmettui että ei kytkin ottanut kiinni/palautunut.

-Hankaava/kolina/naputus kuuluu oikealta edestä vain jos neliveto on päällä ja kääntyy. Suoraan ajettaessa vähäistä. => Vetonivel vai vähäinen rasvaus? Jos vetonivel niin onko hankala vaihtaa?

Ja sitten yksi vika mihin en ole keksinyt muuta selitystä kuin: Pissa pojista tulee todella heikosti nestettä vaikka säiliö täynnä. Voisiko putket olla tukossa? Pumput kyllä surisevat kun painaa.

Mutta toivottavasti jotkut viksut osaisi valaista tietämätöntä.

Ilkka T.

ps. Kiitos vaan sille cruiseri kuskille kuka pysähtyi ehdottelemaan emännälle "Tarviikos neitiä lykkiä jonnekkin" :D
Ismo C.
Viestit: 465
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 1:16 pm
Paikkakunta: Velaatta

Viesti Kirjoittaja Ismo C. »

Kuullostaa vähän samalta kuin meillä: Emänta oli kans liikkeellä, ja auto lopetti kulkemisen kolinan kera. Syynä oli tarvikekytkin, josta oli keskiö irronnut levystä! Saattaa syy olla joku muukin, mutta siinä yksi teoria.
Vetonivel vanhemmiten alkaa naksuttaan. toisilla kestää nakuttavana vuosikausia kovemmassakin käytössä, huonolla tuurilla hajoo nopeastikin! Hommana ei mikään paha, ainoa "erikoistyökalu" mitä tarvii on 49mm (50mm) hylsä jolla kiristetään pyörän laakeri!
jagar
Viestit: 42
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 11:56 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jagar »

Siis auto toimii nyt ihan normaalisti takavedolla. Kytkimestä kuuluu vieläkin sama painelaakerin vikinä mikä on kuulunut kun ostimme vekottimen. Voiko kytkin "Hajota" ja sitten muka korjaantua uudelleen? ...tu kun tajuais eikä olis niiiin keltanokka :twisted:
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Kannattaa vaihtaa toi painelaakeri enne kun se hirttää kiinni,samalla tulee kykinkin tarkastettua.
Etumurros ei naputa takatuupparina ollenkaan,eli etumurros on väljä josta johtuu se naputus käännettäessä.
Se voi kestää vielä vaikka kuinka pitkään,tai sitten hajota nopeasti.Tuurista kiinni.
Nivelen vaihto on helppo juttu mutta painelaakerin,kytkimen vaihto jonkun verran isompi homma.
Eli kannattaa kyllä loota tiputtaa pois ennen kun jättää tienpäälle kaukana kotoa.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Pyöränlaakerin mutterin avainväli on muuten 54 mm!
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pitääkö tuo olla kiintoavain vai hylsy (54mm). Olettaisin että HJ60 on sama.
-Jussi-
mixu
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 10:07 pm
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja mixu »

Jussi kirjoitti:Pitääkö tuo olla kiintoavain vai hylsy (54mm). Olettaisin että HJ60 on sama.
-Jussi-
Hylsy sen tarvis olla... tosin messinki tangolla selviää.Pitää vaan olla tarkka et ei mee liian tiukaks.Kahteen autoon on meinaan tehty.
Eissi
Viestit: 49
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 5:51 pm
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Eissi »

talttapääruuvimeisselikin hoitaa saman asian, mieluiten iso sellainen. kulmasta naputtelee ensin aika kovin sen kiinni, sitten löysää että pyörässä on klappi ja sitten tiukentaa sen verran että klappi hukkuu. ja muistaa laittaa lukituslevyn ja sitten vielä sen toisen mutterin, vaikkei pyörä välttämättä pääsekään karkaamaan. tämä kiristysvaihe kannattaa tehdä pyörän ollessa paikallaan, muuten ei tunne klappia riittävän hyvin, vaikka luulis.
~Eissi~
Vastaa Viestiin