Kuva Kuva

Ahtoilman vesijäähdytys

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Grau

Ahtoilman vesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja Grau »

Tästä on ollu aikasemmin puhetta, mutta kun otsikko oli vähän harhaanjohtava (HJ-60 korotus ja Webasto), ajattelin laittaa ihan uuden topicin;

Ahtoilman jäähdytys ilma-vesi coolerilla, jonka vesi kiertää erillisessä jäähdyttimessä.

Eli onko tietoa saako ilma-vesi kennoja mistään, jos, niin mistä ja minkä hintaisia???

Entäs kiertovesipumppuja, mikä olis hinta/laatu/toimivuudeltaan paras, tai edes välttävä? (24VDC) (Webaston pumppua ehdotettu)

Ja onko kellään mitään näppituntumaa minkä kokoinen kenno tarttis olla, lämpöpintalaskut ei ole mun suosikkeja :mrgreen: .

Eli jos kellään on mitään kokemusta tai tietoa, olisin kovin kiitollinen.
JF

Viesti Kirjoittaja JF »

Minulla on rakenteilla aiheen kailtainen viritys. Imukanavaan tulevan lämmönvaihtimen teen alumiinisesta auton ilmastoinnin kennosta (jostain ranskalaisvalmisteesta), jonka haihduttava pinta-ala on n. 2,5-kertainen niihin tavallisiin lämppärin kennoihin joihin olen törmännyt. Ilmastoinnin kaasulla on pienempi lämpökapasiteetti kuin vedellä, joten kennon pitää olla suhteessa suurempi.

Mitä olen netistä löytänyt kuvia noista imukanavaan tulevista kennoista, ovat ne yleensä pienempiä kuin tuo minun, eli tervettä ylimitoitusta pitäisi olla. Kenno on tosiaan aika iso, n. 200x300x75 mm eli pientä sovittelua se tulee kaipaamaan.

Auton jäähdyttimen eteen tulee jonkun pikkuauton koko jäähdytin, ilman mitään termostaattia. Kävin Motonetissä ja sain mittanauhan kanssa vapaasti tutkia heidän jäähdytinvarastoaan (kiitokset heille siitä) ja otin sopivan kokoisen, olikohan n. 600x400x35 mm, ja alumiinisen, kun kerta kennokin on. Hintaa tuolla oli vain 74 euroa, eli ei paha.

Pumpuksi hain autosähköliikkeestä Boschin kiertovesipumpun (isompi kuin Webastoissa), läträsin yksi ilta kylpyhuoneessa ja sain siirtonopeudeksi varsin tarkkaan 10 l/min ilman korkeuseroja. Hinta oli kovan tinkimisen jälkeen vähän yli sata euroa. Toivottavasti tuo riittää, muuten täytyy siirtyä käyttämään veneiden pilssi- tai käyttövesipumppuja (löytyy 24-volttisina ja tuottoa saa niin paljon kuin lompakosta kaivaa pelimerkkejä).

Suurin haaste tässä järjestelmässä on imupuolelle tulevan kennon painekotelon rakentaminen, onneksi on TIG-hitsauskurssi edessä joten esim. 2-3 mm alumiinista pitäisi jonkunlainen tötterö syntyä.

Katsotaan mitä noista syntyy, periaatteessahan järjestelmä on varsin yksinkertainen toteuttaa vaikka osia onkin enemmän kuin ilma-ilma-jäähdyttimellä.

Pieneksi bonukseksi maastoajoa ajatellen laskisin alumiinisen panssarin (coolerin kenno) joka tulee moottorin syylarin eteen. Alumiinikenno on tuntuvasti kestävämpi esim. tikkuja yms. vastaan kuin tuo perinteinen kuparikenno.
Grau

Viesti Kirjoittaja Grau »

Pidähän ajantasalla tuosta pumppu jutusta, että riittikö vai ei. Itse lähden rakentamaan luultavasti kesän korvilla, eli on hyvää aikaa imeä vinkkejä muilta.

Niin, siis kiertääkö sulla vesi kennon sisällä, ja imuilma ulkopuolella, vai imuilma kennon sisällä ja vesi huuhtelee ulkopuolelta?
JF

Viesti Kirjoittaja JF »

Vesi kiertää kennon sisällä, ja ilma siivilöityy kennon läpi samalla tavalla kuin auton sisäilmakin. Kennon lähdöt ovat sellaisia sormenpaksuisia nimittäin.

Haastetta riittää kun on tarkoitus saada 60 mm putki (poikkipinta-ala n. 28,3 cm^2) levittymään 200x300 mm kennoon (poikkipinta-ala n. 600 cm^2) eli n. 24 kertaa isommalle alalle, ja vieläpä mahdollisimman tasaisesti, ettei valtaosa ilmasta mene kennon läpi yhdestä kohtaa. Voi olla että joudun tekemään suppilon sisälle vielä siivekkeitä tms. ohjureita jakamaan ilmaa laajemmalti ja samalla ylläpitämään laminaarista virtausta.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

JF kirjoitti:Minulla on rakenteilla aiheen kailtainen viritys. Imukanavaan tulevan lämmönvaihtimen teen alumiinisesta auton ilmastoinnin kennosta (jostain ranskalaisvalmisteesta), jonka haihduttava pinta-ala on n. 2,5-kertainen niihin tavallisiin lämppärin kennoihin joihin olen törmännyt. Ilmastoinnin kaasulla on pienempi lämpökapasiteetti kuin vedellä, joten kennon pitää olla suhteessa suurempi.

Mitä olen netistä löytänyt kuvia noista imukanavaan tulevista kennoista, ovat ne yleensä pienempiä kuin tuo minun, eli tervettä ylimitoitusta pitäisi olla. Kenno on tosiaan aika iso, n. 200x300x75 mm eli pientä sovittelua se tulee kaipaamaan.

Auton jäähdyttimen eteen tulee jonkun pikkuauton koko jäähdytin, ilman mitään termostaattia. Kävin Motonetissä ja sain mittanauhan kanssa vapaasti tutkia heidän jäähdytinvarastoaan (kiitokset heille siitä) ja otin sopivan kokoisen, olikohan n. 600x400x35 mm, ja alumiinisen, kun kerta kennokin on. Hintaa tuolla oli vain 74 euroa, eli ei paha.

Pumpuksi hain autosähköliikkeestä Boschin kiertovesipumpun (isompi kuin Webastoissa), läträsin yksi ilta kylpyhuoneessa ja sain siirtonopeudeksi varsin tarkkaan 10 l/min ilman korkeuseroja. Hinta oli kovan tinkimisen jälkeen vähän yli sata euroa. Toivottavasti tuo riittää, muuten täytyy siirtyä käyttämään veneiden pilssi- tai käyttövesipumppuja (löytyy 24-volttisina ja tuottoa saa niin paljon kuin lompakosta kaivaa pelimerkkejä).

Suurin haaste tässä järjestelmässä on imupuolelle tulevan kennon painekotelon rakentaminen, onneksi on TIG-hitsauskurssi edessä joten esim. 2-3 mm alumiinista pitäisi jonkunlainen tötterö syntyä.

Katsotaan mitä noista syntyy, periaatteessahan järjestelmä on varsin yksinkertainen toteuttaa vaikka osia onkin enemmän kuin ilma-ilma-jäähdyttimellä.

Pieneksi bonukseksi maastoajoa ajatellen laskisin alumiinisen panssarin (coolerin kenno) joka tulee moottorin syylarin eteen. Alumiinikenno on tuntuvasti kestävämpi esim. tikkuja yms. vastaan kuin tuo perinteinen kuparikenno.
Vastaa Viestiin