Kuva Kuva

lataus hävis hjstä ja auto sammu

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

tarmo
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Kesä 17, 2005 11:23 pm
Paikkakunta: Hamina

lataus hävis hjstä ja auto sammu

Viesti Kirjoittaja tarmo »

Eilen se oli hj.n kiukuttelupäivä..kotipihassa ennen lähtöä katkesi pyyhkiän varsi, no sen sai vaihettua ripeästi toisesta autosta ja matkaan.
n.20km. ajettuani kattelin latausmittaria.. tää ei muuten lataa, no matkaa oli jatkettava siitä huolimatta.
Olin jo melkein perillä (1h ajettu) kun hj sammu täydestä maantie vauhdista,ja kaikki sähköt hävisi.No sain liuuteltua pysäkille,mutten saanut enää käyntiin akkujen ollessa aikas tyhjät(pyöritti kuitenkin),aikas laiskasti.
Sain sitten virtaa ohikulkialta ja matka jatkui.
Perillä latailin akkuja kaverin autosta kaapeleilla kotimatkaa varten.
Kotimatkalla latausmittarin neula se laski ja laski, kunnes oli alle asteikon.
Olin melkein perillä kotona, kun kiukuttelu taas alkoi,sammui kesken ajon mutta lähti käyntiin (kytkin alas, avaimesta virrat pois ja takaisin päälle, kytkin ylös).
Tätä se teki vielä 2kertaa ennen kuin olin kotona.
Viimesimmän starttauksen jälkeen latausmittari pompsahti 18v, kun se tätä ennen oli alle asteikon.
Nyt pitäisi alkaa ongelmaa tutkimaan.
Latausvika varmaan tulee kuntoon ,säätimen vaihdolla??
On nimittäin latausmittari heilunut alkuviikosta saakka ylös alas
(22-35v)
Tämä auton sammuminen onkin sitten ainakin mulle vieraampi asia.
Alijännittestä se nyt ei johdu kun onhan sitä nyt dieselillä ajettu ilman akkujakin :D
Olisiko kenelläkään heittää neuvoja kehiin?
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Laturista kattosin ensin hiilet, sitten vasta säätimen. Tuo sammumisen syy riippuu siitä, onko kone 2H vai 12H-T. Veikkaisin jälkimmäistä, koska 2H tosiaan pyörii ilman sähköjä, mutta 12H-T vaatii virtaa sammutuksen magneettiventiilille. Jos virtaa ei ole riittävästi venttili ei pysy kiinni ja imusarjassa oleva sammutusläppä tukkii imurjan (ko. moottori sammutetaan tukehduttamalla) ja kone sammuu. Sammumisen voi estää ottamalla imusarjassa olevalta kalvorasialta letkun irti.

timop
TP
tarmo
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Kesä 17, 2005 11:23 pm
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja tarmo »

Laturista hiilet katoin,ja hyvältä näytti.
Säätimen avasin ja sielläkin näytti hyvältä,kärjet niin puhtaat.
Tilasin nyt varuiks Motonetiltä uuden säätimen,aikasemmat oireet ainakin viittaisi siihen kun lataus heittelehti kovasti (22-35v)
Kone on 2-H ja vm.-82.
Taisi sammumiseen syykin löytyä:virtalukko jumittaa.
Auto käynnissä pikkusen hipaisin virta-avainta ja sammu.
Remppasin avainta moneen kertaan,releet senkun napsuttaa ja auton käynti nykii.
Avain jää starttauksen jälkeen jumiin eli ei palaudu siihen virtalukon "on" asentoon vaan jää välille lukeekos siinä nyt sitten "G".
Manuaalisesti kun palauttaa avaimen "on" asentoon niin ei kerkee sammua.
Purkasin virtalukon pohjan irti,ruuvarinkaan pelkästä pohjasta starttailu pelas ok,samoin virtalukko ilman pohjaa herkän tuntuinen , mutta tämä paketti yhdessä jumittaa.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Ai se olikin semmonen ongelma. Jos virtalukko katkaisee virrat, edic tietenkin sammuttaa koneen. Saattaahan se latauksen temppuilukin johtua virtalukosta, jos se pätkii. En kyllä muista saako sen virtalukon pohjan avattua, että näkisi onko kosketinpinnat kuinka huonossa kunnossa ja saisko puhdisttettua.

Timop
TP
tarmo
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Kesä 17, 2005 11:23 pm
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja tarmo »

Sai virtalukonpohjan purettua, ja sieltä se vikakin jumitukseen löytyi.
Yksi nastoista oli kulunut toispuoleiseksi ja näin ollen ahisti sen kosketinlevyn liikkumista.
Viilasin kaikkien nastojen päät samalle tasolle ja venytin hieman jousta joka painaa kosketin levyä.
Nyt pelaa taas kuin uus virtalukko :D
Lataukseen tällä ei ollut merkitystä.
Katotaan jos se uus säädin tulis vaikka tänään niin ehkä sekin paikka korjaantuisi.
Seuraavaksi pitääkin ruveta keskittymään voimansiirron korjailuun/paranteluun.Autolla ajettu kohta 400tkm. eikä ole ikinä tehty mitään remonttia, perissä ainakin väljää niin että riittää :?
tarmo
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Kesä 17, 2005 11:23 pm
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja tarmo »

Ja taas lataa :D
Tämä uusi säädin ilmeisesti elektroninen kun ei ollut ulkopuolista konkkaa niin kuin vanhassa..
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Meneekös tuo uusi elektroninen säädin ihan heittämällä?

Mulla lataa valot ja ratio päällä tyhjäkäynnillä 26v, kierroksilla 27v. Välillä kierroksilla myös 27.5v.

Kun napauttaa lisäpitkät vielä kaveriksi, tippuu lataus kierroksillakin n 26-26.5 volttiin.

Eikös sellainen 28-29v olisi sopiva?

Eli säädin varmaan tai sitten ne hiilet? Vaihdan eka hiilet, koska se säädin kuitenkin maksaa sen 30e, joten ei turhaan viittis vaihdella.

Laturin hihna ei pysy kovin kireällä vaan löystyy kiristämisen jälkeen hieman. Hihna on uusi. En usko tuon kuitenkaan olevan syynä?

Välillä starttaillessa tuntuu kun lähtisi viimeisillä voimilla. Akut on viikon vanhat Exide Maxxima 900 Deep Cycle 55ah (hyytelöakut), koska kuvittelin vanhojen hajonneen. Kylmälaukku imi akut ihan tyhjiin invertterin välityksellä ja ei meinannut satojen kilometrienkään jälkeen virta säilyä akuissa. Oisko syypää sit kuitenkin ollut laturi...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tuo virtalukko on kyllä voinu vaikuttaa akkujen tyhjenemiseen ja volttimittarin heilahteluun, ku se G on niinku Glow, eli jos se on heittäny hehkuja päälle ja pois (vanhassa 2H:ssa kuten sulla ja mulla hehku on manuaalinen, aikarele vaikuttaa vaan merkkilamppuun) niin kyllä heittelee voltitki...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vastaa Viestiin