Kuva Kuva

J120 mäntä tai sylinteri mäsänä. Moottorin vaihto vai remontti?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Matsui120
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 9:34 am
Paikkakunta: Lahti

J120 mäntä tai sylinteri mäsänä. Moottorin vaihto vai remontti?

Viesti Kirjoittaja Matsui120 »

Auto on j120 vm. 2007 3l d4d 350tkm. Moottoritiellä hiipui tehot ja alkoi ravistaa. Toyotalla sanoivat että 3 ja 4 suutin paskana. Roudasin halvemmalle pajalle ja tilasin uudet densot. Suuttimet vaihdettiin ja koodattiin. Ei lähtenyt 4 pytty soimaan. Mitattiin tämän jälkeen kunnolla puristuspaineet/ohivirtaus.. Tulos, että nelos sylinteri tai mäntä hajalla. No nyt sitten uusi moottori tai moottoriremontti. Nyt on viisaat neuvot tarpeen. Jos jollain tiedossa moottori, niin saa tarjota! Toisaalta moottorissa on nyt uudet suuttimet, niin uskaltaisiko/kannattaako alkaa remontoimaan?
kiilax
Viestit: 76
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 1:58 pm
Paikkakunta: kainuu

Re: J120 mäntä tai sylinteri mäsänä. Moottorin vaihto vai remontti?

Viesti Kirjoittaja kiilax »

No pari konetta on tullu aukaistua suuttimen takia hajonneen männän vuoksi ja onhan se aikamoista arpapeliä mitä sieltä tulee eteen.
Sylinteri olivat molemmissa vielä siinä kunnossa että pelkkä hoonaus olis riittänyt,mutta mäntä oli molemmissa aivan karmeassa
kunnossa ja suurin ongelma oli öljynkiertoon joutunut männästä irronnut alumiinipaska joka tuhoaa vähintäänkin kiertokangen laakerit
ynnä sylinterinkannen kun nokka-akselit on laakeroitu suoraan kanteen ilman laakeriliuskoja.
Toisessa koneessa oli öljypumpun sihti jo kerinnyt mennä tukkoon täysin ja kone ei enää käynyt oikein mitenkään koska leikkautui kiinni.
Siihen pantiin käytetty vaihtokone aivoineen ja koodauksen jälkeen vikavalot sammuivat ja on ajossa tänäkin päivänä.
Toisesta koneesta päätettiin kokeilla tehdä vielä soiva peli koska omistaja ei ollut ajanut alkaneen kalkatuksen jälkeen muuten kuin
mittaukseen.
Uusi mäntä ja kiertokangenlaakerit,runkolaakerikoolit auki ja tarkistus,olivat ihan ok kunnossa.
Tässä 120 mallissa oli jo kilsoja puoli miljoonaa eli kaikki männät pihalle ja uudet saksalaiset rengasarjat mäntiin.
Lisäksi yksi käytetty mäntä ja luonnollisesti öljypumpun ynnä muut puhdistukset.
Konetta ei nostettu pois paikoiltaan vaan remppa tehtiin kone paikoillaan.
suuremman öljypohjan irroitus oli varsin haastavaa koska poikkipalkin joutuu vetämään rälläkällä poikki jotta öp sopii lähtemään pois
taaksepäin.Venttiilinvarren kumit luonnollisesti vaihtoon ja alkuperäisenä koska tarvikekumit ei kestä.
Kone läjään ja poikkipalkki hitsattiin takaisin,sopii hyvin kolvia pyörittelemään.
Sitten kylmä rinki perseen ympärillä kone tulille ja koe ajolle.
Eipä kalkattanut vaan toimi niinkuin pitääkin,ensimmäinen öljynvaihto 100 kilsan jälkeen ja lampulla öljypropun reiästä sihdin tarkistus.
Sillä koneella on omistaja ajanut jo sata tuhatta ja hyvin toimii.
Koneremmpa näihin koneisiin lohko paikoillaan on varmasti yksi veemäisistä koneremonteista,meni viikko ja täysiä päiviä.
Jos sinulla on autossa suutinvika ja meinaat rempata niin ÄLÄ aja ennen korjausta koska kone tuhoutuu nopeasti.
Että tämmöstä tänään.
Vastaa Viestiin