Kuva Kuva Kuva

Land cruiser 120 turbo ongelma

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Tapiokalkaja
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 03, 2021 9:32 pm
Paikkakunta: Oulu

Land cruiser 120 turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja Tapiokalkaja »

Moro,

Land cruiserista rikkoutui ahtopainetunnistimelle menevä alipaineletku ja turbo katosi kokonaan. Letkun vaihdon jälkeen turbo lähti mukaan, mutta aina kaasutuksen yhteydessä limp mode päälle ja moottorin vikavalot syttyivät. Autoon vaihdettiin alipainesuodatin ja kaikki alipaineletkut käytiin läpi. Tällä ei ollut vaikutusta toimintaan.

Mittauksen mukaan turbo antoi 1.8 bar ahtoja jatkuvasti ja turbo vaihdettiin. Ongelma korjautui muuten ja auto toimii normaalisti mutta moottorin vikavalo syttyy aina käynnistyksen yhteydessä. Myös pientä turboviivettä on havaittavissa. Jos vikakoodit nollaa eikä autoa sammuta valo ei syty uudelleen. Vikakoodi jonka testeri antaa on 34(1). Aiemmin koodi oli 34(2).

Turbon siipien säätötanko liikkuu erittäin vähän. Paljonko tangon tulisi liikkua? Mistähän vikaa kannattaisi alkaa etsimään?

Auto on vuosimallin 2004 4v automaatti 3.0d koneella. Kilometrejä takana karvan verran yli 400k.
Tapiokalkaja
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 03, 2021 9:32 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Land cruiser 120 turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja Tapiokalkaja »

Vastaankin tähän itse. Uuden turbon säätömoottori ei liikkunut ollenkaan, olisi ehkä pitänyt ohjelmoida autoon. Vaihdoin paikalleen säätömoottorin vanhasta turbosta ja vikakoodit poistuivat ja auto toimii normaalisti. Moottorin vaihto oli helppo homma ihan kotioloissa.

Vanhan turbon siivet olivat jumiutuneet kiinni asentoon, josta yliahto johtui. Uusi turbo oli avoin asennossa ja käyristä pystyi päättelemään että viive johtui siitä että kun siipien piti olla kiinni tietyllä kierrosalueella olivat ne auki.

Merkkihuolto tutki asiaa löytämättä vikaa ja ehdottivat jopa moottorinohjauksen vaihtoa. Jos jollakin on samanlaista ongelmaa on helppo diagnoosi ottaa irti säätömoottorin tanko turbosta ja laittaa auto käyntiin. Jos tanko ei liiku on vika säätömoottorissa, paineanturissa, alipainesuodattimessa tai moottorinohjauksessa. Jos tanko taas liikkuu mutta turbon säätövipu ei liiku sormivoimin ovat siivet jumissa. Säätömoottori on näkyvillä vänkärin rengaskotelosta ja tanko e-sokalla kiinni.

Itsellähän tuo vika alkoi rikkoutuneesta alipaineletkusta, joka meni ahtopaineanturille. Rouva ajeli kortteliajoa kun olin reissutöissä ja kun turbon siivet olivat kiinni asennossa karstoittuivat ne varmaankin jumiin. Kun tulin kotiin huomasin tehohävikin ja vaihdoin letkun jolloin yliahto koodi tuli ja auto oli jatkuvasti limp modessa.
miko
Viestit: 79
Liittynyt: To Loka 05, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Land cruiser 120 turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja miko »

Oliko uusi ahdin ihan uusi vai kunnostettu?
Tapiokalkaja
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 03, 2021 9:32 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Land cruiser 120 turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja Tapiokalkaja »

Kunnostettu.
Vastaa Viestiin